Zelda Cheatle Gallery, Londyn
24 czerwca - 11 lipca

 

 

Jim Cooke: Re-Placing Arcadia

 

Jim Cooke, z cyklu Re-Placing Arcadia

Prace z serii Re-Placing Arcadia prezentowane w obecnie w prestiżowej galerii Zeldy Cheatle, Jim Cooke wykonał w ciągu ostatnich kilku lat. Formą bardzo różnią się one od fotografii z cyklu Noc , które artysta prezentował w Małej Galerii w Warszawie prawie 10 lat temu. Niewiele łączy tamte rozedrgane tajemniczością nocy, niewielkie, robione na długich czasach z ręki zdjęcia z najnowszymi, barwnymi pracami o majestatycznym formacie, w których uderza precyzyjne odwzorowanie otaczającej rzeczywistości.

W ciągu swojej fotograficznej kariery Jim Cooke, stopniowo zamieniał format aparatów. Zaczynał od małego obrazka, a obecnie pracuje na formacie negatywu 8x10 cali. Zmiana formatu w dużym stopniu wpłynęła na tempo pracy a także sposób widzenia i podejście do fotografowanego tematu. Rytm pracy narzucony przez duży format, czas i wysiłek operowania ciężkim sprzętem, a także koszty każdego zdjęcia, zmuszają do uważniejszego traktowania tematu. Ze sprzętem ważącym kilkadziesiąt kilogramów fotograf stara się nie odchodzić więcej niż 200 metrów od samochodu. Pracując dużym formatem znacznie uważniej ustawiany jest kadr. Koszty materiału liczonego na kasety a nie rolki zwalniają tempo pracy czyniąc każdą klatkę docelową. Kadr komponowany jest bardzo precyzyjnie i może dlatego wielkoformatowe fotografie Jima Cooka robią wrażenie do końca przemyślanych i perfekcyjnie skomponowanych.


Jim Cooke, z cyklu Re-Placing Arcadia

Cykl Re-Placing Arcadia wykonany w ciągu ostatnich kilku lat w czasie podróży po Europie, w chłodny, bezstronny sposób dokumentuje etapy ewolucji europejskiego pejzażu. Panoramiczne widoki obiektów przemysłowych, pól golfowych, dróg i nowoczesnych budynków twarzą dokumentalny opis współczesnej rzeczywistości. Na tle natury, architektura przemysłowa postrzegana kilkadziesiąt lat temu jako awangarda cywilizacji i antyteza natury, fotografowana w zestawieniu z nowoczesnymi obiektami epoki post-industrialnej nabiera charakteru reliktu minionej epoki, czasami prawie integralnej części pejzażu. W szybko zmieniającym się ekonomicznym i politycznym krajobrazie Europy mitologiczna Arkadia, oryginalnie wiążąca się z naturą jest stale przedefiniowywana.

Wychowując się w Coventry i Shefield, przemysłowych miastach Anglii, Jim Cooke był świadkiem upadku wielkich centrów przemysłowych i może stąd jego szczególna wrażliwość na estetykę przemysłowego krajobrazu. Jego fotografie nie są jednak nostalgicznym spojrzeniem na przeszłość. Nie interesuje go także polityczna, historyczna i geograficzna tożsamość miejsc fotografowanych. Z dystansem właściwym podróżnikowi Jim Cooke rejstruje przemierzane krajobrazy. Jego kompozycyjnie przejrzyste fotografie ujawniają subtelności i niuanse pejzażu, oraz kompleksowość dynamiki współistnienia poszczególnych jego elementów.

Basia Sokołowska
www.sokolowska.com

 

Zobacz też:


 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2017 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2017 Zeta-Media Inc.

 

05 - 07 - 03