Fotogalerie Wien
Waehringer Str. 59, A-1090 Wien
24 czerwca - 30 lipca 2003 r.

 

 

Josef Wais: Arbeiten von 1967 bis 2003 (Prace z lat 1967-2003)

 





Josef Wais, cykl „Haus Rot”, 1984 - 2000

 

JOSEF WAIS, fotograf, malarz, kompozytor i projektant sztuki użytkowej to jedna z barwniejszych postaci sceny artystycznej powojennej Austrii. W roku 1981 założył Fotogalerie Wien, która od tego czasu jest jedną z czołowych galerii fotograficznych tego kraju. Jeden z głównych animatorów życia artystycznego w Wiedniu, przez wiele lat organizował sympozja i warsztaty fotograficzne propagujące wymianę artystyczną między krajami Europy Środkowej. Prowadził także działalność wspierającą młodych twórców.

Retrospektywna wystawa twórczości Waisa w Fotogalerie, prezentuje fotografie wykonane na przestrzeni prawie czterdziestu lat. Kilka rysunków oraz wykonanie utworu muzycznego Waisa podczas finisażu sygnalizuje raczej niż przedstawia dorobek artysty w poza-fotograficznych dziedzinach.

 

Josef Wais, seria „Film Noir”

 


Katalog wystawy "Josef Wais: prace z lat 1967-2003". 40 str., 34 reprodukcje kolorowe lub czarno-białe, teksty po niemiecku i angielsku. Wydawca: Fotogalerie Wien, 2003. Cena: €11.00

Fotografia jest dla Waisa kluczowym medium, będąc od początku twórczości stałym źródłem artystycznych eksperymentów i fascynacji. Nie dziwi więc różnorodność formatów i technik fotograficznych wśród eksponowanych prac. Obok fotografii ponad metrowej wielkości, prezentowane są także małe, kameralne odbitki. Klasycznym, barytowym powiększeniom, towarzyszą monochromatyczne wydruki cyfrowe, a także fotografie barwne i polaroidy. Mimo różnorodności form, technik fotograficznych i prezentacji poszczególnych prac ekspozycja tworzy spójny obraz postawy artystycznej autora, w której dominuje wątek autobiograficzny. Miejsca, osoby i zdarzenia z życia artysty są rejestrowane, przetwarzane i systematyzowane w fotograficzne cykle. Wais na bieżąco dokumentuje siebie i swoje bezpośrednie otoczenie tworząc stale rosnące, osobiste archiwum fotograficzne. Archiwum to jest podstawą wielu prac, tworzywem technicznych i artystycznych eksperymentów, w którym jego bezpośrednie otoczenie zostaje odrealnione stając się fikcyjną filmową narracją. Przykładem jest cykl „Film Noir”, tchnący tajemniczą, nieco złowrogą atmosferą tego gatunku. Zdjęcia pochodzące z tego samego archiwum polaroidów, w nieco innej konfiguracji, można rozpoznać w pracy pod tytułem „Haus Rot”. Dla Waisa proces fotograficznego rejestrowania i przetwarzania otaczającej rzeczywistości jest swoistym procesem oczyszczania się, psychologicznego uwalniania się od ciążącej codzienności lub definiowania i redefiniowania przeszłości. W cyklu „Flugsand” fotografie ulic Wiednia związane z dzieciństwem artysty zintegrowane są z tekstem o osobistych doświadczeniach dotyczących tych miejsc. Wiedeń, częsty temat prac Waisa widziany jest „od wewnątrz”, okiem mieszkańca przynależącego tam fizycznie i emocjonalnie. Pejzaż pojawia się rzadziej. W cyklu „Bahnfahrten-Italien”, widziany jest z okien pociągu. Stonowany koloryt nasyconego jesiennym słońcem włoskiego pejzażu tchnie atmosferą nostalgii i przemijania.

 





Josef Wais, cykl „Flugsand”

 

 





Josef Wais, cykl „Bahnfahrten-Italien”

 

Wystawa prezentuje także inny wątek fotograficznej twórczości Waisa, wyrażający stosunek artysty do zjawisk politycznych i społecznych. Cykl „Heaven” (Niebo) z lalkami Barbie i Ken, a także barwne tonda z cyklu „Kanynaro” przedstawiające symbole rzeczy, których pożądamy, odnoszą się do powszechnie obowiązujących marzeń społeczeństwa konsumpcyjnego. Utrzymane są w nieco ironicznym, tonie. Poczucie dystansu do rzeczywistości, politycznej czy osobistej, z obecnym elementem zabawy, jest częstym zjawiskiem w fotografii Josefa Waisa.

Basia Sokołowska
www.sokolowska.com

 

 

Zobacz też:

 

Josef Wais, cykl „Kanynaro”

 

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2018 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2018 Zeta-Media Inc.

 

08 - 08 - 03