Barbican Gallery, London
13 lutego – 1 czerwca 2003

 

 

Sebastiao Salgado: Exodus

 

PRZEZ siedem ostatnich lat ubiegłego wieku Salgado podróżował do ponad czterdziestu krajów Azji, Afryki, Europy Środkowej i Afryki aby fotografować społeczności uchodźców politycznych i ekonomicznych. Czas spędzony z uciekinierami w obozach i slumsach wielkich miast zaowocował cyklami „Migrations” i „Dzieci”. Jak mówi sam Salgado doświadczenie to zmieniło jego widzenie przyszłości: „Do tamtego czasu wierzyłem, że ludzkość idzie w dobrym kierunku, ale nie byłem przygotowany na to co zobaczyłem. Nabrałem głęboko sceptyczynego stosunku do przyszłości, do ludzkiej natury i świata w którym żyjemy”.

Wystawa Salgado na stronach Barbican Gallery, London


Wystawa Exodus, pokazuje zniszczenie tego co kiedyś było stabilnymi społecznościami, a co przestało istnieć z powodu wojny, represji politycznych czy biedy. Salgado uzmysławia nam koszt jaki ponosi rodzaj ludzki za polityczne i ekonomiczne wydarzenia.

Ekspozycja składa się z pięciu części. Dwie największe mieszczą się w dolnej części galerii. „Immigrants and Refugees:The Survival Instinct” pokazują uchodźców z krajów nękanych wojną oraz represjami politycznymi. Są tu sceny z Wietnamu, Kurdystanu, Afganistanu, Palestyny, Kosowa, Bośni i innych regionów świata. Druga część poświęcona Afryce (Africa: A Continent Adrift) i społecznościom uciekającym przed głodemi wojną. Duże napisy na ścianach - cytaty ze statystyk z przygotowanego na koniec tysiąclecia raportu ONZ o ludności świata, podkreślają dramatyzm obecnej sytuacji i uzmysławiają przepaść rosnącą między krajami zachodniej cywilizacji i społeczeństwami trzeciego świata.

Z trzech pozostałych części wystawy prezentowanych na piętrze, dwie poświęcone są emigracji ekonomicznej ze zubożałych regionów rolniczych do miast Ameryki Południowej (Latin America: Rural Exodus, Urban Disorder) i Azji ( Asia: The World’s New Urban Face). W odróżnieniu od tych stosunkowo niewielkich prac pokazujących chaos życia w slumsach wielkich miast, ostatnia cześć wystawy to dużego rozmiaru portrety dzieci spotkanych w obozach uchodźców, slumsach i osadach rolniczych. Ze zdjęć wykonanych w dużej części na prośbę dzieci zaciekawionych widokiem fotografującego Salgado, emanuje dużo godności i spokoju, czasem dziecięcej radości. Odrębne od reszty wystawy formatem i stylem, zamykające ekspozycje portrety te podkreślają że w każdym kryzysie społecznym, trudnościach ekonomicznych, i katastrofach naturalnych dzieci są grupą najbardziej poszkodowaną.

Wszystkie fotografie na wystawie cechuje typowa dla Salgado umiejętność łączenia niezwykłej intensywności i wyrafinowania estetycznego z głęboko humanistycznym przesłaniem. Jego prace mają wyjątkową pozycję w fotografii społecznie zaangażowane pomimo głosów krytyki za to że „wykorzystuje biedę do robienia piękna”. Ale to właśnie dzięki wysokiej klasie estetycznej i humanistycznemu, zaangażowanemu podejściu do tematu jego zdjęcia zapadają głębiej i zostają w nas dłużej niż prace innych fotoreporterów.

Wystawa jest mocnym mocnym przeżyciem, nie tylko ze względu na ilość i jakość zdjęć, ale i na intensywność tematu. Jedynym zastrzeżeniem jest to że nie sposób obejrzeć całości wystawy, wszystkich 350 fotografii jej za jednym razem. Aby wszystkie zdjęcia prawdziwie „zobaczyć”, potrzebne są co najmniej dwie wizyty.

Basia Sokołowska

 

 

Poprzednio w FOTOTAPECIE:

 

Zobacz też:

 

 

Z katalogu ksiegarni wysyłkowej Amazon.co.uk:

Migrations: Humanity in Transition
Sebastiao Salgado (Photographer)
Hardcover - 431 pages (1 April, 2000)
Aperture; ISBN: 0893818917

The first pictorial survey to extensively chronicle the current global flux of humanity, Migrations is internationally renowned photographer Sebastiao Salgado's view of the epic displacement of the world's people at the close of the twentieth century. In photographs taken over seven years and across more than thirty-five countries, Migrations follows Latin Americans entering the United States, Jews leaving the former Soviet Union, Africans travelling into Europe, Kosovars fleeing into Albania, and many other displaced and migrant populations. Sebastiao Ribeiro Salgado has been awarded virtually every major photographic prize in France, Germany, Holland, Spain, Sweden and the United States. Trained as an economist, he began working as a photojournalist in 1973. A former member of Magnum Photos and recipient of the W. Eugene Smith Grant in Humanistic Photography, he has twice been named Photographer of the year by the Intemational Centre of Photography, New York

The Children: Refugees and Migrants
Sebastiao Salgado (Photographer)
Hardcover - 111 pages (1 April, 2000)
Aperture; ISBN: 0893818941

Thirty-six per cent of Third World inhabitants today are under the age of fifteen; by the year 2010, up to 700 million new people will have entered the job market. How can today's youth possibly dream of employment when over 1 billion people in developing countries already live in extreme poverty. In The Children, Salgado confronts us with the individuals who will bear the burden of this uncertain future and brings together portraits of children from Mozambique, Rwanda, Croatia, Burundi, Hong Kong, Indonesia, India, Brazil, Iraq and many other countries. Part of a major exhibition at the United Nations in New York during the Millennium Assembly in 2000, The Children is a companion volume to Salgado's Migrations and will be published simultaneously.

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.