Bogdan Konopka - Euroland : 24 images
Wydawnictwo: Lieux Dits, 4 rue de Nuits, 69004 Lyon
Kolekcja galerii Le Bleu du Ciel, 10bis, rue de Cuire, 69004
Publikacja wydana z okazji wystawy „Euroland“,
10 września – 13 listopada 2004. w galerii Le Bleu du Ciel.
ISBN 2-913528 07-8, ISSN 1633-4477
Dystrybucja: Les Presses du Reel

 

 


Bogdan Konopka
Angers, France / 7 avril 1991
Angers, Francja / 7 kwietnia 1991
z wystawy "Euroland", Galerie Le Bleu du Ciel, 10 rue de Cuire, 69004 Lyon

Niewidzialne


Euroland : 24 images
de Bogdan Konopka, Françoise Paviot (Préface)
Éditeur : Lieux Dits (1 novembre 2004)
Collection : Le Bleu du ciel
Format : Broché - 60 pages
Dimensions (en cm) : 15 x 1 x 19
ISBN : 2914528078
Click for
ENGLISH VERSION
of this page



TYLKO 24 fotografie. Tyle liczy niewielka książeczka wydana z okazji wystawy indywidualnej Bogdana Konopki w Galerie Le Bleu du Ciel w Lyonie. Nie jest to jednak jakiś przypadkowy wybór – i nie jest to zwykły katalog wystawy. „Euroland” - bo taki tytuł nosi ta publikacja - to esencja cyklu, który Konopka wykonywał od kilku lat przemierzając kresowe rejony Europy. Są więc w tym zbiorze zdjęcia z Białorusi, Litwy, Rumunii, Bułgarii, Węgier, Polski, Słowacji i Czech, a także kilka fotografii z Francji i Szwajcarii. Każda z nich opatrzona jest szczegółową datą powstania a także identyfikacją miejsca. Obok Mińska, Budapesztu, Pragi czy Paryża mamy też Łódź, Kowno, Kutną Horę czy Podolinec na Słowacji oraz Podgórce na Zachodniej Ukrainie.

W tych niewielkich, wysmakowanych kompozycyjnie zdjęciach, stanowiących ogromną ucztę dla oka, udało się autorowi zawrzeć esencjonalność miejsca i wrażenie nieubłaganie mijającego czasu. Wrażenie to podkreślone jest jeszcze doskonałością warsztatu autora, który Françoise Paviot autorka przedmowy, porównuje do cierpliwości grawera, wiedzącego jak przetłumaczyć na obraz to, co widzi w jego rękach kamera. Rzecz, na którą zwraca jeszcze Paviot, to pewna lekkość, swoboda, z jaką Bogdan Konopka przemierza różne kraje starając się zatrzymać w kadrze te okruchy rzeczywistości, które będąc ważne w danym momencie dla niego, stają się poprzez swój wiarygodnie dokumentalny, niezafałszowany niczym sposób świadectwem danej chwili i danego miejsca. Co ciekawe, przy tak rozległym obszarze fotografowania, od wielkich miast po niewielkie prowincjonalne miejscowości, mamy wrażenie, że przy wszystkich różnicach jest coś wspólnego, co łączy te wszystkie zdjęcia – pewna przestrzeń wyobraźni uruchamiana przez autora i bazująca na tych przypominających szlachetne ryciny fotografiach.

Ktoś napisał, że najtrudniej jest fotografować to, czego się nie widzi. Konopka, mimo, że fotografuje rzeczy widoczne i dostępne dla oka - pozostawia również sporo miejsca na to, by każde przez niego wykonane zdjęcie zostało zinterpretowane znacznie szerzej. By zawierało pasmo niewidzialne, niedopowiedziane i nieodgadnione. Być może również w tym leży siła tych dyskretnych, spokojnych, wysmakowanych – i należy to powiedzieć – pięknych fotografii.

MG


Bogdan Konopka
Oradea, Roumanie, / 24 mai 2000
Oradea, Rumunia / 24 maja 2000
z wystawy "Euroland", Galerie Le Bleu du Ciel, 10 rue de Cuire, 69004 Lyon

Bogdan Konopka
Podolinec, Slovaquie / 30 avril 2004
Podolinec, Słowacja / 30 kwietnia 2004
z wystawy "Euroland", Galerie Le Bleu du Ciel, 10 rue de Cuire, 69004 Lyon

 


Paris Photo, stoisko galerii Françoise Paviot, 13 listopada 2004: Bogdan Konopka podpisuje swoją książkę "Euroland - 24 obrazy". Fot. Marek Grygiel.

W FOTOTAPECIE
poprzednio m.in.:

 

Zobacz też:


 


Spis treści

Copyright © 1997-2017 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2017 Zeta-Media Inc.