Już w sprzedaży w księgarni "Spis Treści" w CSW i w Małej Galerii ZPAF-CSW w Warszawie...

 


4-ty numer drukowanej „Fototapety”

 

CZWARTY numer FOTOTAPETY otwiera przegląd fotografii ulicznych Antanasa Sutkusa, który w mistrzowski sposób łączy dokument epoki z poezją codziennego życia na sowieckiej Litwie. Zachodzenie na siebie fikcji i rzeczywistości jeszcze lepiej widać w reportażu Jędrzeja Morawieckiego ilustrowanym zdjęciami Macieja Skawińskiego, w którym autorzy przybliżają życie ascetycznej komuny zamieszkującej pustkowia rosyjskiej Syberii. Odnawiając wiarę w Chrystusa, który jak wierzą jest jednym z nich, pionierzy próbują zbudować w doczesnym świecie utopijny świat rodem z rosyjskich bajek (skazka). Z kolei okrutne piękno popadającej w ruinę fabryki w Groszowicach na Śląsku możemy podziwiać na fotografiach Sławoja Dubiela. Dokument stopniowego rozkładu przemysłu w tej części Polski (i nie tylko) urasta do rangi symbolu końca epoki wielkoprzemysłowej.



Konrad Pustoła przedstawia zdjęcia zrobione wraz z przyjaciółmi na własnym „wieczorze kawalerskim”, popularnym mizoginicznym rytuale poprzedzającym oficjalną uroczystość zaślubin. Cyfrowy aparat fotograficzny wbudowany w telefon komórkowy utrwalił z charakterystycznym brakiem precyzji ten szczególny moment w życiu artysty, mężczyzny. Zdjęcia Izy Grzybowskiej przedstawiają ulubioną bieliznę jej przyjaciółek. Nawiązując do poetyki komercyjnych reklam autorka przedstawia intymne, ale i banalne przedmioty noszące znamiona zużycia i przynależności do konkretnych znanych jej osób. Podobnie intymną fotografię skupioną na przedmiocie prezentuje Dominika Truszczyńska, której prace przedstawiają misternie skonstruowane „dziecinne widoczki”. W swoim eseju „Patrząc na kobiety” Agata Araszkiewicz analizuje na przykładach z własnej kolekcji opakowań produktów spożywczych i ulotek domów publicznych w Warszawie współczesną ikonografię kobiet. Odwołując się do tekstów m.in. Luce Irigaray i Donny Haraway wskazuje na społeczny i polityczny kontekst kształtowanego pod wpływem męskiego spojrzenia obrazu kobiety jako towaru do skonsumowania. „Pocałuj mnie głuptasie” to seria zdjęć z pietyzmem wyciętych i wklejonych do zeszytu lata temu przez anonimową fankę niegdysiejszych gwiazd. Zeszyt odnalazła na pchlim targu i przedstawiła w FOTOTAPECIE Katarzyna Sołtan.


Fotografie dziwnych, niepokojących obiektów Basi Sokołowskiej wprowadzają nas w surrealistyczny klimat, który pogłębia seria „Człowiek, który zszedł na ziemię” Katarzyny Fortuny będąca charakterystyczną dla autorki próbą opisania samotności. Leon Tarasewicz i Stanisław Kulawiak za pomocą różnych środków wizualnych opisują polską prowincję, czasem malowniczą, a czasem obskurną. Praca Krzysztofa Wojciechowskiego „Pachołki Unii Europejskiej” jest ironicznym głosem artysty krytycznie komentującego to historyczne wydarzenie. W swoim eseju pt. „Przenośna aura. Dialektyka kontekstu odkrycia artystycznego” Sławomir Magala poddaje rewizji wykute w pismach Waltera Benjamina pojęcie aury. Według Magali aura nie tylko nie zanikła, jak twierdził Benjamin, ale szybko się powiela dzięki nowym technologiom, a do tego jest przenośna. Każdy artysta musi podjąć wyzwanie stworzenia aury na potrzeby własnej sztuki, używając do tego typowych dla dnia dzisiejszego zabiegów znanych m.in. z marketingu, pisze Magala. Na ostatniej stronie przedstawiamy, jak zwykle, zdjęcie skomentowane przez jednego z mistrzów polskiej fotografii: na portrecie Wojciecha Plewińskiego widzimy jego przyjaciela myśliwego, który poprosił artystę o sportretowanie go wraz z synem, bez kobiet, które uprzednio wyprosił z pokoju.



Redakcja informuje o zawieszeniu wydawania drukowanej FOTOTAPETY: "Numer czwarty jest ostatnim wydanym w takiej formie. Dziękujemy naszym czytelnikom i autorom a także reklamodawcom za dotychczasowe zainteresowanie i współpracę."


 

Zobacz też:

 

FOTOTAPETA jest drukowana na papierze Arctic

 

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.