"Stara Galeria" ZPAF - Zielona Sala
Plac Zamkowy 8, Warszawa
19 grudnia 2003 - 12 stycznia 2004

 

 

Wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF
projekt "+/-"

Plus i minus

Basia Sokołowska

 

PLUS I MINUS. To wokół nas co cieszy, inspiruje i to co odpycha i zniechęca. Powody dla których chce się tu żyć i takie dla których nie che się żyć, albo chce się żyć gdzie indziej. Wiosną tego roku kilkunastu słuchaczy kursu warsztatowego Studium Fotografii Związku Polskich Artystów Fotografików zdecydowało się podjąć ten temat w swoich pracach. Tak powstał projekt +/-. Każdy z uczestników wykonał zestaw fotografii pokazując inną sferę rzeczywistości, bo założeniem projektu było to aby każda fotograficzna wypowiedź była autentyczna, głęboko i osobiście odczuta. Rytm pracy nadawały warsztaty, podczas których precyzowano pomysły, dyskutowano o najlepszym sposobie realizacji, oceniano próbne zdjęcia i poszukiwano najlepszej formy prezentacji. Powstałe prace odzwierciadlają różnorodność zainteresowań i temperamentów twórczych każdego autora. Tematyka obejmuje szeroki zakres otaczających nas na codzień zjawisk, od wartości patriotycznych, społecznych, spraw ekologicznych i humanitarnych a także dotyczących sfery rodzinnej, uczuciowej i intymnej.


Dorota Karczewska - "Słaba i chwała", wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Roman Zalewski, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Ana Rancić - Malczewska, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Czarno-biały zestaw fotografii Doroty Karczewskiej pt. "Słaba i chwała", podejmuje temat wartości patriotycznych, które są podstawą tożsamości narodowej i społecznej. Skrzydło, czy też uskrzydlenie często obecne w pomnikach upamiętniających bohaterstwo, walkę o ojczyznę i świetność historyczną Polski, jest tu także pokazane w formie „zdewaluowanej” przez dzisiejszych Polaków grzechy główne czyli alkoholizm, konsumpcyjny styl życia, i obojętność.

Zdjęcia Romana Zalewskiego przedstawiające młodego biznesmena i bezdomnego, stanowią komentarz o krańcowo różnych obliczach rzeczywistości społecznej. Oszczędne środki stylistyczne, chłodny styl, podobieństwo kompozycji i formatu prac podkreślają zarówno godność ludzką bezdomnego, jak i różnice ekonomiczne i społeczne między nimi.

Tematyka społeczna obecna jest także w pracy Any Rancić - Malczewskiej. Mimo iż fotografię zainspirowała sytuacja w Serbii, z którą autorka jest blisko związana, praca ta ma wymiar uniwersalny, odnoszący się do każdego kraju współczesnej Europy. Czarno-białe zdjęcie dużego pojemnika na odpadki, z barwnym godłem Unii Europejskiej mówi o dwuznaczności pojęcia sprzątania i czystości. Z jednej strony jest to zjawisko powszechnie uważane za pożyteczne społecznie korzystnie. Z drugiej strony hasło namawiające do sprzątania kraju w sensie w sensie politycznym, jest maską kryjącą brak tolerancji, rasizm i przyzwolenie na czystki etniczne.


Marta Sinior, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Piotr Szukała, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Anna Gwóźdź, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Anna Czajkowska, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Z obskurnymi podwórkami i kamienicami na warszawskiej Pradze kontrastują radosne twarze bawiących się tam dzieci. Dla Marty Sinior zabawa i radość dzieci to symbol życia toczącego się, „mimo wszystko”, biegnącego swoim trybem. Nawet w trudnych warunkach egzystencjalnych i otaczającej brzydocie życie niesie rzeczy dobre i radosne.

Nadzieja i nowe życie w formie nieśmiałych roślinek przebijających się przez taflę śmieci pojawia się w fotografiach Piotra Szukały. Na tle czarno-białej, nieruchomej monotonii wysypiska, jaskrawa zieleń pnących się ku światłu niewielkich roślin jest tryumfem natury nad cywilizacją, życia nad śmiercią.

Degradacji środowiska naturalnego poświęcony jest zestaw prac Anny Gwóźdź, która zestawia barwne, urzekające spokojem i harmonią zdjęcie lasu, z fotografią fragmentu miejskiego chodnika z pustym po rosnącym tam niegdyś drzewie miejscem.

Anna Czajkowska wyraża istniejący w społeczeństwie, skrajnie różny stosunek do zwierząt. Niewielkie czarno-białe zbliżenie głowy konia, w ramkach w jakich zazwyczaj umieszcza się zdjęcia bliskich, kochanych osób, przeciwstawione jest barwnym zdjęciom rzeźni, dokumentującym agresję i brutalność z jakimi traktowane są tam zwierzęta.

Tematykę miejscowej tradycji i globalizacji w kontekście polskiej wsi, wyraża instalacja Anety Woźniak pt. "Jarmark Polski". Na czarno-białych zdjęciach rozłożonych na stole, na ręcznie robionym obrusie przedstawione jest tradycyjne rzemiosło i jego twórcy. Zwieszone nad stołem z sufitu butelki po Coca-coli zawierają kolorowe zdjęcia z jaskrawymi dmuchanymi teletubisiami. Sprzedawane na jarmarkach i odpustach, importowane towary wypierają autentyczną tradycję. Unosząc się w powietrzu, zdają się pochodzić z zewnątrz, z znikąd, szczególnie w porównaniu ze stołem, nasuwającym na myśl stabilność, korzenie, tradycję która od wieków istnieje w tym miejscu.

Fotografie Anny Wawrzkowicz opatrzone powtarzającym się cytatem z Kanta "Widzimy rzeczy nie takimi, jakimi są, lecz takimi jakimi my jesteśmy" przedstawiają dwie sylwetki głów. Jedną z poukładanych zdjęć rodzinnych i drugą z pustych, ciemnoszarych kartoników. Więź rodzinna, świadomość swoich korzeni, poczucie przynależności jest tym, co tworzy w nas pozytywne wartości. Osoba bez rodziny i bez pamięci, jest niejako pusta, bez indywidualności i osobowości. Pracę dopełnia kaligrafowany tekst, stanowiący tło dla fotografii.

Temat bliskości i więzi uczuciowej pojawia się w pracy "Bliskość" Dominiki Brzozowskiej. Te same osoby – matka z kilkuletnią córką pokazane są na dwóch zdjęciach. Na jednym szczęśliwe i przytulone. Dziewczynka z półprzymkniętymi z zadowolenia oczami jest schroniona w ciepłym, intymnym „gnieździe” ramion mamy. Na drugim matka i córka są osobne i obojętne, nieobecne dla siebie. Nie ma między nimi ani kontaktu fizycznego, ani emocjonalnego.

Także fotografie Klary Kreutz mówią o pozytywnych wartościach intymności, bycia razem oraz o trudnościach i lękach związanych z samotnością. Artystka wyraziła to przesłanie w oszczędny i efektowny sposób. Minus to ciało samotnie leżącej kobiety. Na sąsiadującej fotografii splecione dłońmi nagie sylwetki kobiety i mężczyzny układają się w symbol plusa.

Basia Sokołowska

Basia Sokołowska była koordynatorem Projektu +/-
i kuratorem omawianej wystawy.

 


Aneta Woźniak - "Jarmark polski", wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Anna Wawrzkowicz, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Dominika Brzozowska - "Bliskość", wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Klara Kreutz, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, projekt "+/-", Stara Galeria ZPAF, grudzień 2003 – styczeń 2004

Zobacz też:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.