Międzynarodowy festiwal, tym razem on-line

FotoKrok

Witebsk, 25 czerwca - 5 lipca 2020 r.





Na łamach FOTOTAPETY często relacjonujemy festiwale fotograficzne, organizowane zarówno w kraju jak i zagranicą, nawet tak daleko, jak n.p. Fotofest Houston w USA. Ale o festiwalu, który odbywa się regularnie od pięciu lat na Białorusi, dowiedzieliśmy się niedawno. A jest to impreza realizowana z pasją i z żywym zaangażowaniem uczestników, rozwijająca się i zdobywająca uznanie nie tylko wśród rosyjskojęzycznej sfery szeroko pojętej fotografii czy sztuk wizualnych.

Nazwa Festiwal FOTOKROK nie wymaga tłumaczenia. Miejsce: Witebsk, kulturalna stolica Białorusi, która ma tradycje artystyczne związane z takimi nazwiskami, jak Kazimierz Malewicz czy Marc Chagall. Patronem Festiwalu jest Zygmunt Jurkowski, dziewiętnastowieczny fotograf, który swój zakład założył w tym mieście już w 1867 roku, będąc jednocześnie wynalazcą, eksperymentatorem, od 1882 roku członkiem Cesarskiego Stowarzyszenia Technicznego.

W czasie ubiegłych edycji Festiwalu zaprezentowano szereg bardzo ciekawych autorów, podobnie jak ma to miejsce i w tym roku. Zasadnicza różnica polega jednak na tym, że z powodu pandemii, która nie ominęła również Białorusi, przebieg festiwalu, otwarcie w dniu 25 czerwca, prezentacja wystaw i autorów, dyskusje za pomocą komunikatorów internetowych nadają temu wydarzeniu trochę inny wymiar.

Ale nie jest to obecnie niczym specjalnym, bowiem również inne festiwale działają na podobnych zasadach albo przekładają swoje terminy na dalszą przyszłość, lub organizują wystawy w tzw. realu w ograniczonym zakresie. Dotyczy to m.in. np. Miesiąca Fotografii w Krakowie, czy Fotofestiwalu w Łodzi.

Wracając do białoruskiego Festiwalu: jego wiodącą ideą jest zapoznanie miłośników tego medium z najwyższej jakości fotograficzną kulturą obrazowania poprzez spotkania z twórcami fotografii, organizację przeglądów portfolio, wykładów, foto-performansów - tak, by rozszerzyć krąg fotoamatorów na świadomych, dobrze zorientowanych i wyedukowanych odbiorców, a być może w przyszłości profesjonalnych twórców w tej dziedzinie.

Wissilij Prudnikow podczas połączenia w czasie otwarcia Festiwalu.

Podczas trwania Festiwalu odbywa się konkurs pt. „Moje drogi / My roads”, odbywają się spotkania i warsztaty, wykłady i tzw. master classes.

W ciągu 10 dni trwania festiwalu przez cały czas są połączenia internetowe, gdzie nie tylko prezentowane są wystawy ale również panele dyskusyjne oczywiście w zakresie, na jaki pozwalają techniczne możliwości.

Siedemnaście tegorocznych wystaw podzielonych jest na kategorie m.in. na fotografie o charakterze historycznym, dokumentalnym, eksperymentalnym czy artystycznym.

Szczegółowe informacje podane są na stronie internetowej festiwalu, gdzie zamieszczono również sylwetki zarówno uczestników jak i organizatorów . Tu wymienić należy dwie najważniejsze postaci: Wassilija Prudnikowa, dyrekotra Festiwalu, i Ewgienija Bereznera, dyrektora artystycznego, mającego ogromne doświadczenie międzynarodowe.

Ewgenij Berezner w czasie wykładu on-line.

Wśród twórców są m.in. Valera i Natasha Czerkaszynowie z Moskwy, nawiązujący w swojej twórczości bezpośrednio do suprematyzmu Malewicza, poszukujący nowych form Janis Deinats z Rygi, czy zmarły, kilka dni temu zaledwie (21.06.2020) bardzo ceniony również za granicą Siergiej Czilikow (http://sovietfoto.ru/chilikov).

Polskę w tym roku reprezentuje mieszkający w Oslo Michał Wasążnik, którego niedawna wystawa pt. „Generacja” w Tarnowskim Centrum Kultury cieszyła się sporym zainteresowaniem. Tym razem w witebskim festiwalu Wasążnik przedstawia zestaw zdjęć bardzo osobistych i intymnych, akcentujących autobiograficzne elementy dokumentalnej obserwacji upływającego czasu.

Michał Wasążnik
Michał Wasążnik

No cóż, zdjęcia festiwalowe ogląda się przede wszystkim na monitorach, ale w dobie mediów społecznościowych, portali internetowych, blogów, wszelakiego rodzaju zaawansowanych środków technologicznych powstawania ale i odbierania obrazów, niejako „pandemiczno-internetowa” formuła festiwalu powinna się sprawdzić. Uwierzmy, że tak się stanie.

Marek Grygiel



 



Spis treści

Copyright © 1997-2020 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2020 Zeta-Media Inc.