Galeria Stara Kordegarda
Warszawa, Krakowskie Przedmieście 15/17
10 maja - 7 czerwca 2001

 

Gabriela Morawetz
Materia Prima

 

Praca Gabrieli Morawetz - Wystawa w warszawskiej galerii KORDEGARDA - maj 2001. Fot. Wojciech Olkuśnik/GW

 

TEMATEM fotograficznych obrazów na płótnie i szkle Gabrieli Morawetz prezentowanych w Galerii Stara Kordegarda jest mroczny i tajemniczy moment formowania się materii. Na ciemnych, prawie monochromatycznych płótnach dominuje motyw wody. To właśnie jest tytułowa Materia prima - gęsta i tajemnicza substancja o twórczej i życiodajnej mocy. Obdarzona energią, jest w ciągłym ruchu przyjmując formy niespokojne i skłębione, prowadzące do nieuniknionego wybuchu, powstania nowej jakości. W niektórych obrazach przedstawiających ciemne zawirowane otchłanie pojawia się zarys twarzy lub ciała. Istota ludzka, której nagie, bezbronne ciało wyłania się z wiru lub unosi się w ciemnej toni zdaje się być bezwładną formą, materią nie do końca jeszcze ożywioną, wyłaniającą się z nieodgadnionych głębin nicości, uchwyconą w trudnym momencie stawania się.

Ciemny, brunatny koloryt prac nadaje im surowy i monumentalny charakter. Zróżnicowany kształt płócien wśród których są kwadratowe, owalne i trójkątne łączy poszczególne prace w płynną i poetycką całość. Jedyna na tej wystawie centralnie umieszczona rzeźba, w której stałym, powolnym rytmem woda kapie ze szklanych kul do płaskich trójkątnych zbiorników, wprowadza element czasu, podkreślając aspekt tworzenia i powstawania jako procesu, a nie stanu.

Artystka z łatwością porusza się między różnymi technikami łącząc w jednej serii prac fotografię rzeźbę, rysunek i malarstwo. Z malarstwem związana jest najdłużej, od czasu studiów w Krakowskiej ASP, które ukończyła dyplomem w pracowni Jerzego Nowosielskiego. Jej droga twórcza prowadziła z Krakowa przez Caracas do Paryża, gdzie artystka mieszka od 1983-go roku uprawiając malarstwo, rzeźbę i grafikę. Gabriela Morawetz stosunkowo niedawno włączyła fotografię do repertuaru używanych mediów. Wybór techniki fotograficznej do najnowszego cyklu prac idealnie współgra z tytułem Materia prima. Fotografia, z racji swojej tajemniczej, alchemicznej natury - jest w swojej podstawowej formie niczym innym, niż swoistym procesem stawania się, w którym w mroku, z wody wyłania się obraz świata.

Basia Sokołowska

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.