Korespondencja Ewy Wolańskiej z Berlina
Yamaguchi, Keusch, Matthes
Riichi Yamaguchi
Gallery Twenty-Four
Oderstr. 24
14-27 maja 2003ALERIE Twenty-Four na Friedrichshein prowadzi Pablo Reese – to 42 letni Amerykanin z Miami, dawniej udało mu się zrobić zawrotną karierę w Stanach jako bankier. Przed ośmiu laty przyjechał do Berlina, jak sam mówi - zakochał się w tym mieście i w nim pozostał – poświęcił się tym razem sztuce. Swoją decyzję tłumaczy w sposób krzepiący nawet największego pesymistę: „każdy zasługuje na to, aby raz jeszcze rozpocząć wszystko od nowa”. Promuje nieznanych jeszcze artystów - często samouków, dzięki jego kontaktom mają szansę wypłynąć rzeczywiście na głębokie wody. W swojej galerii prezentuje zazwyczaj malarstwo, collage lub grafikę ale również czasem fotografię.
W maju otworzył wystawę japońskiego fotografika Riichi Yamaguchi – to jego pierwsza wystawa w Europie – artysta na stałe żyje i pracuje w Nowym Jorku. Jego fotografie przedstawiają nagie ludzkie ciała, albo raczej „zbiory nagich ludzkich ciał”. Komponuje je zupełnie inaczej niż Spencer Tunick. Nie wybiera dla nich otwartej miejskiej przestrzeni, wręcz odwrotnie – zamyka je, ogranicza za pomocą skrzyni, drewnianej klatki czy po prostu ciasnego pomieszczenia.
Artysta świadomie porusza się w przestrzeni sprzecznych uczuć – wstrętu i pociągu. Przeciwne stany uczuciowe są filarem jego sztuki. Używa ciała jako materiału do zbudowania kompozycji – ciała których twarze są nieczytelne, a więc w dużej mierze pozbawione swojej historii i przeżyć. Ale to piękne ciała.
Jego prace mogą być szczególnie trudne dla Europejczyka – kojarzone są bardzo szybko Holocaustem, a tutaj nie ma miejsca dla wolnej interpretacji. Prezentowana wystawa to owoc dwóch lat pracy artysty.
Micheal Keusch - „Los Angeles Vertical”
Galerie Pernkopf
Pariserstr. 56
9 maja - 21 czerwieca 2003
KOLEI Galeria Pernkopf na Wilmersdorf prezentuje tylko i wyłącznie fotografie. Michael Keusch rok po swojej pierwszej wystawie „Looking At...L.A.” ponownie się w niej wystawia, tym razem z czarno-białym cyklem fotografii „Vertikal L.A.”. Ten urodzony w Kanadzie w 1955 roku, wychowany w Niemczech i żyjący w USA artysta ma na swoim kącie sukcesy jako reżyser i scenarzysta filmowy, a fotografią zajmuje się dopiero od 2000 roku.
Los Angeles i jego krajobraz, urbanistyka oraz architektura są tematem jego prac. Używając panoramicznego formatu był w stanie podkreślić linie pionowe każdego ujęcia, czego ludzka percepcja nie potrafi - nie mógł tego również wykonać za pomocą kamery.
Taki pomysł mieli już prędzej Horst Hamann czy Michael Wesely – ale obaj fotografowali w pionowej kompozycji Nowy Jork. Trudność zamierzenia Michaela Keucha polegała na tym, że Los Angeles jest rozciągniętym i płaskim miastem – czyli jest przeciwieństwem Nowego Jorku, który jest po prostu strzelisty.
Dieter Matthes - „Montevideo”
Cafe Aroma Photogalerie
Hochkirchstr. 8
10 maja – 26 lipca 2003
OLEJNA daleka podróż w Cafe Aroma – tym razem do Montevideo, stolicy Urugwaju, małego państwa w Ameryce Południowej. Dziewięćdziesiąt procent z trzech milionów mieszkańców jest europejskiego pochodzenia. Niespokojna historia, walki wyzwoleńcze, polityczne rozruchy, wreszcie świetna piłka nożna, no i klimat tego kraju widoczne są na fotografiach Dietera Matthesa.
To opowieść o pięknej starości, szczerej dumie z ojcostwa i uczuciu odejścia na „boczny tor”. Przygasłe namiętności i dużo melancholii – obraz spokojnej codzienności. Mocniejszym akcentem jest jeszcze Tango – które nie dzieli na młodych i starych.
Dieter Matthes wykonał materiał w ciągu trzech miesięcy 1993/94 w Montevideo. Autor jest dyplomowanym lekarzem, ale również pracował jako fotoreporter m.in. dla „Stern”, wystawiał swoje prace w Niemczech i za granicą, jest autorem kilku książek, był nawet aktorem. Dziś ma własny gabinet lekarski – zajmuje się homeopatią.
Ewa Wolańska
Zobacz też:
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.
11 - 07 - 03