National Portrait Gallery, London
6 lutego – 26 maja 2003
Julia Margaret Cameron
19th Century Photographer of Genius
Thomas Carlyle
Julia Margaret Cameron, 1867 C The J. Paul Getty Museum, Los Angeles |
NANA głównie ze słodkich portretów dzieci-amorków i młodych rozmarzonych kobiet Julia Margaret Cameron była niezwykłą postacią w fotografii wiktoriańskiej Anglii. Już sam fakt że zaczęła robić zdjęcia dopiero w wieku 48 lat, całkowicie poświęcając jej ostatnie 16 lat swojego życia był zjawiskiem niespotykanym. Z ponad tysiąca znanych prac Cameron, na londyńską retrospektywę wybrano 120 najlepszych. Uzupełniające listy i notatki, a także obszerny komentarz towarzyszący poszczególnym częściom wystawy, ukazują Cameron w kontekście społecznym i kulturowym, przybliżając i pogłębiając zrozumienie jej twórczości.
Ekspozycja śledzi ewolucję fotografii Cameron od pierwszego, własnoręcznie zrobionego, wywołanego i oprawionego zdjęcia, które wykonała kilka miesięcy po otrzymaniu w prezencie od córki i zięcia aparatu fotograficznego do portretów mieszkańców Cejlonu wykonanych w ostatnim roku życia. Fotografie podzielone są na kilka grup tematycznych: portrety sławnych ludzi, kobiet i dzieci, cykle ilustracji do utworów literackich i tematów religijnych. Podział ten podkreśla różnice środków stylistycznych stosowanych to różnych tematów. Fotografując mężów epoki wiktoriańskiej, Cameron interesowały „ wielkość wewnętrzną i cechy zewnętrzne każdej z wybitnych postaci”. Mocne, boczne, światło uwydatnia rysy twarzy i kształt głowy, który zgodnie z popularną wówczas ‘frenologią’ odzwierciedlał inteligencję danej osoby.
Call, I Follow, I Follow Julia Margaret Cameron C V&A Picture Library Victoria and Albert Museum |
W zupełnie innej konwencji fotografowała kobiety i dzieci. Rozproszone światło, jasna tonacja oraz mała głębia ostrości nadaje im miękki, poetycki, romantyczny charakter. Do zdjęć pozowały jej wnuki, dzieci sąsiadów, siostrzenice i służące, zatrudniane podobno wyłącznie ze względu na urodę. Cameron rozbierała je ze sztywnych i krępujących wiktoriańskich sukni i drapowała w miękko spływające szaty. Dzieci występują nago lub w bieliźnie. W odróżnieniu od większości fotograficznych portretów tego okresu, selektywne stosowanie ostrości i poetycki, odrealniony sposób stylizacji jest bliski współczesnej fotografii mody.
Stylistyka Cameron w znacznym stopniu wykraczała poza estetyczne ramy fotografii czasów w których tworzyła. Jej prace cieszyły się dużym uznaniem w środowisku artystycznym ale były krytykowane za brak ostrości i kompetencji technicznej przez ówczesnych fotografów. Jej reakcję na krytykę zawiera jeden z prezentowanych na wystawie listów w którym pisze: „ Co to jest ostrość? I kto ma prawo powiedzieć jaka ostrość jest prawdziwą ostrością? Moją ambicją jest uszlachetnienie fotografii i zapewnienie jej pozycji w Wielkiej Sztuce, przez połączenie idealnego i realnego, nie poświęcając niczego z prawdy i oddając fotografię na usługi poezji i sztuce ”.
Jako jedyna kobieta fotograf wiktoriańskiej Anglii Cameron stała się jedną ze sztandarowych postaci kultury feministycznej, co oglądając wystawę zawierającą dużo informacji biograficznych, zdaje się nieco ironiczne. Pod wieloma względami Cameron nie odbiegała od Wiktoriańskich norm społecznych – żona i matka trójki dzieci przez większość życia zajmowała się domem i rodziną. Sposób przedstawiania mężczyzn w kontekście heroizmu, intelektu i wielkości, a kobiet jako słodkich, pięknych i rozmarzonych, również niczym nie wybiega poza stereotypy epoki. Niezwykły jest natomiast w twórczości Cameron wybór fotografii jako środka ekspresji twórczej, medium zastrzeżonego wówczas tyko dla mężczyzn. Najważniejsza jednak wydaje się jej determinacja w tworzeniu własnej estetyki fotograficznej wybiegającej poza normy jej czasów i tym samym przyczynienie się do kształtowania nurtu fotografii artystycznej,
Basia Sokołowska
Reprodukcje dzięki uprzejmości National Portrait Gallery
Zobacz też:
Z katalogu ksiegarni wysyłkowej Amazon.co.uk:
Julia Margaret Cameron: 19th Century Photographer of Genius |
||
From Life: The Story of Julia Margaret Cameron and Victorian Photography |
||
Julia Margaret Cameron (Phaidon 55) |
||
Julia Margaret Cameron's Women |
||
Julia Margaret Cameron - Pioneer Photographer |
||
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.