Zachęta. Narodowa Galeria Sztuki
Warszawa, pl. Małachowskiego 3
6 września – 16 listopada 2003

 

 

Wystawa sztuki francuskiej

Rzeczywistości. Kolekcje bez granic II

NA wystawę składają się prace pochodzące z pięciu francuskich funduszy regionalnych (FRAC), które powstały ponad 20 lat temu aby tworzyć zbiory sztuki współczesnej i promowania tej dziedziny kultury w poszczególnych regionach. Dyrektor Zachęty Agnieszka Morawińska i kurator Hanna Wróblewska podjęły się stworzenia jednej, spójnej wystawy z pięciu bardzo od siebie różniących się zbiorów. Ważnym czynnikiem w wyborze prac było pokazanie różnorodności kolekcjonowanej sztuki. Mając tak ogromną pulę, kuratorki starały się wybrać artystów o dużym znaczeniu międzynarodowym, których twórczość nie była dotąd szeroko prezentowana w Polsce.


Galeria Zachęta, wystawa sztuki francuskiej "Rzeczywistości. Kolekcje bez granic 2". Fot.: Robert Kowalewski/GW



Galeria Zachęta, wystawa sztuki francuskiej "Rzeczywistości. Kolekcje bez granic 2". Fot.: A. Mazur

Czołowe miejsce na wystawie zajmuje fotografia i medium filmowe. Te dwie dziedziny zostały wyróżnione z racji ich znaczącego wpływu na obecny kształt sztuki. Fotografii poświęcona jest całkowicie jedna z siedmiu sal expozycji. Medium fotograficzne przewija się także przez pozostałą część ekspozycji. Prezentowani są twórcy klasyczni tacy jak Man Ray, którego 17 oryginalnyych fotografii jest prawdziwą ucztą, szczególnie że wśród nich znajduje się kilka najbardziej znanych, jak „Czarna i biała”, „Akt kobiecy z 1931” czy też portrety Giacomettiego, Braque’a, Andre Breton’a czy Rene Crevela.

Interesująco w kontekście prac Man Raya prezentują się prace niemieckiego fotografa Antona Stankowskiego. Socjologiczna tematyka i bardziej dokumentalny temperament estetyczny ukazują różnorodność kierunków w jakich rozwijała się fotografia w latach 20-tych i 30-tych ubiegłego wieku.

Do klasyki zaliczyć można także fotografie Bernda i Hilli Becher, twórców szkoły Dusseldorfskiej, którzy są reprezentowani na wystawie fotografiami obiektów przemysłowych w Lotaryngii.

Prezentowani są także fotografowie należący do młodszego pokolenia. Hiszpan Joan Fontcuberta, w cyklu „Wyimaginowany zielnik, w hołdzie Blossfeldtowi”, manipuluje formą roślin, tworząc nowe przedmioty, zgodnie z ulubionym stwierdzeniem że każdy przedmiot oglądany z bliska przez dłuższy czas ma w sobie coś przerażającego. Wczesne prace jego rówieśnika Billa Hensona, czołowej postaci australijskiej fotografii artystycznej przedstawiające fragmenty bogato zdobionych wnętrz oraz utrzymane w ciemnej tonacji portrety. Charakterystyczne w pracach Hensona barokowe napięcie i mroczna tonacja powodują że z jego fotografii emanuje niezwykła, emocjonalna spójność.

Warte uwagi są także dwa dyptyki fotograficzne Jacqueline Salmon, w których autorka zestawia portrety Louise Burgeois and Bill Viola z fotografiami miejsc i architektury, które są luźnym ale jednocześnie precyzyjnym nawiązaniem do wątków związanych z ich postawami twórczymi.

Wystawa prezentuje także fotografie między innymi takich autorów jak Allan Sekula, Thomas Ruff, Ger Dekkers, Lilian Bourgeat oraz Willie Doherty,

Basia Sokołowska

 


 


Galeria Zachęta, wystawa sztuki francuskiej "Rzeczywistości. Kolekcje bez granic 2". Na pierwszym planie prace Bernda i Hilli Becher. Fot.: Robert Kowalewski/GW

 

Zobacz też:


Galeria Zachęta, wystawa sztuki francuskiej "Rzeczywistości. Kolekcje bez granic 2". Fot.: A. Mazur

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.