Korespondencja ze stolicy Meksyku
Fotografia w galeriach i na ulicy
MIASTO Meksyk - tętniące życiem akademickim, kulturalnym i nocnym aglomeracyjne monstrum. Wiecznie głośne, zatłoczone i przez swój ogrom mające problemy z uciążliwym smogiem miejskim, a zarazem - miejsce barwne i szalenie pociągające swoją różnorodnością. Oferta kulturalna począwszy od imponujących wielkością i architektura muzeów po małe galerie jest do pozazdroszczenia.
Wydarzeniem kulturalnym, na które przybyły tłumy gości, było otwarcie 11 marca '04 w Centro de la Imagen (Plaza de la Ciudadela 2 - w dzielnicy Centro Histórico) jednocześnie dwóch wystaw fotograficznych: „Las horas negras” (Czarne godziny) autorstwa meksykańskiej artystki Patrycji Aridjis , oraz ogromnego niemieckiego projektu fotograficznego „El mundo como un todo” fotografía en Alemania después de 1989– (Świat jako całość - fotografia niemiecka po 1989 roku) - wystawa jest prezentowana od 2000 roku na całym świecie, swoją premierę miała w Photographische Sammlung / Stiftung Kultur w Kolonii. Wystawa w Meksyku potrwa do 23 maja 2004.
Centro de la Imagen posiada znakomite warunki wystawiennicze (kilkaset metrów kwadratowych dla ekspozycji), dzięki czemu była w stanie pomieścić tak obszerne dwie wystawy.
LAS HORAS NEGRAS to czarno-biały fotograficzny reportaż o życiu kobiet w meksykańskim więzieniu dla przestępców z długoletnimi wyrokami. To dramatyczny materiał przedstawiający koszmar człowieka uwięzionego, tęsknotę za wolnością, przerwane macierzyństwo, rozłąkę z rodziną i przyjaciółmi, świadomość straconego życia. Patricia Aridjis sfotografowała wspólne życie 1200 więźniarek pozbawianych nadziei na powrót do normalnego życia.
Nie jest to jednak jedynie suchy materiał dokumentalny o ludziach odsiadujących kary za wyrządzone przecież komuś krzywdy. Przy dużych formatowo fotografiach, dołączono fragmenty wierszy, pamiętników i listów więźniarek – wszystko po to, aby zastanowić się nad tym, że zanim znalazły się za murami więzienia - funkcjonowały w „normalnej przestrzeni” i być może miały szansę inaczej poprowadzić swoje życie – a może takiej szansy jednak los im nie dał.
Wystawa "Świat jako całość - fotografia niemiecka po 1989 roku" w Centro de la Imagen w mieście Meksyk. Autor prac: Nicolaus Geyer, cykl "Weder Freund noch Feind", Bejrut 1997/1998. Fot. E. Wolańska
Prace Petera Hendricksa na wystawie "Świat jako całość - fotografia niemiecka po 1989 roku" w Centro de la Imagen w mieście Meksyk. Fot. E. Wolańska
WYSTAWA niemiecka, powstała dzięki IFA (Institut für Auslandsbeziehungen (Instytut związków-kontaktów zagranicznych), to swoisty przewodnik po współczesnej niemieckiej fotografii dokumentalnej. Wystawa obejmuje 17 serii fotografii barwnej autorstwa 19 fotografików urodzonych pomiędzy 1955 a 1971 – więc autorami są ludzie różnych generacji - co w efekcie dało bardzo interesujący przekrój fotografii zawodowej.
Lista autorów: Wolfgang Bellwinkel, Axel Boesten und Kai-Olaf Hesse, Fred Dott, Stephan Erfurt, Martin Fengel, Nikolaus Geyer, Jitka Hanzlová, Peter Hendricks, Enno Kapitza, Eva Leitolf, Barbara Müller, Frank Müller, Karin Apollonia Müller, Ulrike Myrzik und Manfred Jarisch, Julia Sörgel, Ingo Taubhorn, Corinna Wichmann.
Serie zdjęć są indywidualnymi poszukiwaniami „wyników historii” i jakie różnice i problemy wywołały. Zmiany które następują dzisiaj tak szybko, nie dają szans na ich ogarniecie i przystosowanie się całych grup społecznych. Autorzy poruszyli między innymi takie tematy jak: koniec podziału Niemiec, wyjazd radzieckiej Armii stacjonującej w NRD, przewrót gospodarczy a co za tym idzie socjalny w krajach azjatyckich.
Innym wyrazistym tematem wspólnym wystawy jest rodzina, dzieciństwo i młodość – poszukiwanie własnych predyspozycji wynikających z przeszłości, z korzeni i miejsca z którego pochodzimy. Właśnie „miejsce” i zmiana jego roli w życiu przyszłych pokoleń jest silnym akcentem wystawy. Chociaż wszystkie serie prezentowanych zdjęć są bardzo odmienne charakterem i techniką, typowym dla wszystkich jest wnikliwa obserwacja życia codziennego – najważniejszego dla większości ludzi.
MUSEO DE ARTE MODERNO prezentuje na najbardziej prestiżowej ulicy Meksyku – La Reforma - wystawę zbiorową autorstwa meksykańskich fotografików – pt: Guadalupe en la cultura popular (Gwadelupa w kulturze popularnej).
To bardzo interesujący projekt fotograficzny.
Meksykanie są w znakomitej większości katolikami – powszechny kult religijny Matki Boskiej z Gwadelupy można porównać z polskim kultem Czarnej Madonny z Częstochowy.
Historia „objawienia” w Gwadalupie spowodowała nieustanne pielgrzymki do tego miejsca (Meksykanie uważają, że każdy meksykański katolik powinien raz w życiu to miejsce odwiedzić). Dzisiaj owocem religijnego kultu jest również produkcja całej masy gadżetów z wizerunkiem świętej, które spotyka się na co dzień w całym Meksyku – od małych wiosek po duże miasta i metropolie – rzeczywiście wszędzie, na każdym kroku, w formie mniej lub bardziej wyszukanej.
Artyści sfotografowali to zjawisko, wyszukując miejsca i sytuacje gdzie wizerunek świętej jest rdzeniem obrzędów religijnych ale również takie, gdzie stał się po prostu jej karykaturą.
Autorzy: Guillermo Aldana, Lourdes Almeída, Míriam Arriaga, Jorge Ávila, Marie-Pierre Colle, Roberto Gavaldón, Eric Giebeler, Dennis Gottlieb, Daniel Hernández, Piti Hoagland, René López, Eniac Martínez, Irene Pintor, Xavier Pizarro, Ilán Rabchinskey, Fernanda Roel, Bob Schalkwijk, Pin Schalkwijk, Leopoldo Soto Martínez, Ignacio Urquizqa, Ignacio Urquizqa Jr., Sebastián Urquizqa, Jazmin Wald.
Wystawa "Guadalupe en la cultura popular" przy La Reforma w mieście Meksyk. Fot. E. Wolańska.
Decyzja aby wyjść z prezentacją na ulicę, wzdłuż której maszerują i jeżdżą autobusami i samochodami osobowymi dziesiątki tysięcy Meksykan dziennie – jest z polskiej perspektywy bardzo odważny – i świadczy o otwartości tego społeczeństwa.
Wystawa trwa od listopada 2003 roku – miała trwać do lutego 2004 – czas prezentacji przedłużono ze względu na duże zainteresowanie do końca maja – i to jest chyba najlepszy komentarz.
Ewa Wolańska
Wystawa "Guadalupe en la cultura popular" przy La Reforma w mieście Meksyk. Fot. E. Wolańska.
Zobacz też:
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.