Flor Garduño - Świadkowie czasu
Flor Garduño - Canasta de luz
Sumpango, Guatemala, 1989
Click
for ENGLISH VERSION of this page |
FOTOGRAFIA meksykańska jest bardzo ceniona na całym świecie. Przyczyniła się do tego sława najwybitniejszego, zmarłego niedawno twórcy Manuela Alvareza Bravo. Znane są dokonania całej plejady wybitnych fotografów meksykańskich ostatniego półwiecza. Jedną z najbardziej docenianych artystek kamery stała się Flor Garduño. W swojej twórczości koncentruje się na fotografowaniu regionu, z którym czuje się mocno związana emocjonalnie i kulturowo, czyli krajów Ameryki Południowej, rodzimego Meksyku, oraz Gwatemali, Hondurasu, Ekwadoru, Boliwii.
Jej projekt pod znamiennym tytułem „Testigos del tiempo” (Świadkowie czasu), wykonany w latach 1983-1991, jest dokumentalnym zapisem fotograficznym życia ludzi spoza wielkich miast, pochodzenia indiańskiego, oddanych swojemu codziennemu rytmowi i obrzędom. W jej zdjęciach zawarte jest bogactwo odczuwania form. Garduno fotografuje życie codzienne, obrzędy religijne i wydarzenia społeczne. Wszystko to jest dokonane z pewnego dystansu z wielką dbałością o regularną kompozycję i równowagę kadru. Zarówno kiedy fotografuje prawdziwy świat ludzi biednych z prowincji, jak i wtedy gdy na jej zdjęciach pojawia się krajobraz, architektura, bogactwo podzwrotnikowej przyrody. Wszystko to dokonane jest bardzo wyrafinowanymi, oszczędnymi środkami, gdzie światło i kompozycja spełniają rolę nadrzędną. Jej fotografie są bardzo malarskie. Znany pisarz Carlos Fuentes, który napisał esej do cyklu zdjęć Świadkowie czasu przyrównuje jej ujęcia do dzieł malarskich szkoły holenderskiej czy hiszpańskiej (Van Eyck, Velasquez). Zwraca również uwagę na to, że tematem jej fotografii są także zwyczaje i obrzędy religijne silnie zakorzenione w tradycji indiańskiej plemion zamieszkujących górskie tereny iberoamerykańskie. Dlatego tak ważnym elementem rejestrowanych scen są ceremonie, maski, kostiumy, rodzaj klasycznego folkloru który swoją autentycznością i głębokim zakorzenieniem w miejscowej tradycji ma nadal ogromny wpływ na lokalne zwyczaje.
Zdjęcia Flor Garduño, na trwałe wpisały się w bogatą tradycję fotografii humanistycznej, która obecnie, w dobie gwałtownego rozwoju cywilizacji technicznej, poprzez głębię swoich treści i szlachetność formy nabiera wyjątkowego znaczenia.
Flor Garduño - La Mujer que suena. Pinotepa Nacional, Oaxaca, Mexico, 1991
Flor Garduño - La giganta Sumpango, Guatemala, 1989
Flor Garduño w CSW. Fot. K. Wojciechowski
Flor Garduño urodziła się w 1957 roku w Meksyku. Studiowała sztuki piękne w Akademii San Carlos w Meksyku. Przez dwa lata pracowała jako asystent Manuela Alvareza Bravo. Od 1980 jest fotografem niezależnym. Wystawiała swe prace w licznych galeriach i muzeach w Meksyku i w USA, a także w Europie (Paryż, Londyn, Zurich). Ostatnio miała dużą indywidualną wystawę w Galerie Yves Di Maria podczas festiwalu Mois de la Photo w Paryżu (2004). Mieszka w Szwajcarii.
Wystawa Świadkowie czasu była prezentowana w 35 muzeach m.in. w Art Institute w Chicago, w Center of Creative Photography w Tuscon, w muzeach sztuk pięknych w Meksyku, Chile, Argentynie w Musee de l’Elysee w Lozannie i na Uniwersytecie w Salamance w Hiszapanii.
Jej prace znajdują się w wielu prestiżowych kolekcjach m.in. w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, w J. Paul Getty Museum w Los Angeles, w Narodowej Fundacji Sztuki i Kultury w Meksyku oraz w licznych kolekcjach publicznych i prywatnych w Ameryce i w Europie. Flor Garduño jest autorką kilku publikacji autorskich, z których największą sławę przyniosło jej „Testigos del Tiempo” wydane m.in. przez Thames and Hudson w Londynie, Motta Editore w Mediolanie, Aperture w Nowym Jorku.
Marek Grygiel
Flor Garduño - La mujer. Juchitan, Oaxaca, Mexico, 1987
Flor Garduño - La novia y su madre. Tixan, Ecuador, 1988
Flor Garduño - Reyes de bastos. Tulancingo, Hidalgo, Mexico, 1981
Polecamy:
"Witnesses of Time" Witnesses of Time collects Flor Garduño's remarkable pictures of the original America, where the sacred and symbolic are revealed in daily life. In remote corners of Mexico and Central and South America, native Indians continue to practice ancient rituals as they have for millennia. Their rites embody a distinct worldview and a unique perception of time. The result of travels through rural towns in Mexico, Guatemala, Peru, Bolivia, and Ecuador, Witnesses of Time encompasses landscape, architecture, ceremonies, tableaux, and portraits. Figures in Garduño's evocative images become clues to the spirituality of the Indian cosmos. Landforms hint at other, unseen orders of being. Common acts take on an extra dimension through their ritual associations in communities that still retain their ties to the environment. Complemented by an Introduction by the world-renowned Mexican novelist Carlos Fuentes, Witnesses of Time is a monument to a fascinating way of life, portrayed with an unparalleled sensibility. |
||
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.