”Czu³y Barbarzyñca”
ul. Dobra 31, Warszawa
21 maja 2006.

 

 

Wally-Walter Gilbert - Fotografie

 

Willy-Walter Gilbert (z lewej) i ¯uk Piwkowski w ksiêgarni Czu³y Barbarzyñca w Warszawie. Fot. K. Wojciechowski

POD koniec maja w warszawskiej ksiêgarni „Czu³y Barbarzyñca” odby³o siê spotkanie zorganizowane przez galeriê „2b” (Klara Kopciñska, ¯uk Piwkowski). Jego bohaterem by³ fotograf Wally Gilbert, który w roku 1980 jako Walter Gilbert dosta³ nagrodê Nobla w dziedzinie chemii za badania dotycz±ce DNA. Gilbert po kilkudziesiêciu latach badañ naukowych zaj±³ siê fotografi± (nie rezygnuj±c z nauki). Jego prace zosta³y dostrze¿one przez pracuj±cego w Bostonie polskiego kuratora Jana Kubasiewicza, który doprowadzi³ w roku 2004 do indywidualnej wystawy zdjêæ noblisty w Patricia Doran Graduate Gallery w Massachusetts College of Art w Bostonie.

Obecnie Gilbert przebywa³ w Warszawie na zaproszenie galerii „2b” by wykonaæ seriê zdjêæ w Muzeum Przemys³u, czyli dawnej fabryce Norblina. Wybór tego miejsca jest nieprzypadkowy i obiecuj±cy, s±dz±c po zaprezentowanych próbach, poniewa¿ Gilberta – fotografa interesuj± formy przemys³owe i faktury skorodowanych czy w inny sposób zniszczonych powierzchni. Najciekawsze z pokazanych prac wydaj± siê byæ znaczne, czasami ponad stukrotne powiêkszenia ma³ych fragmentów, które niejednokrotnie przypominaj± mikroskopowy obraz ¿ywych tkanek czy kultur bakterii. Gilbert swoje zdjêcia poddaje obróbce komputerowej dokonuj±c przekszta³ceñ barwnych, a czasami równie¿ deformacji kszta³tu. Korzysta on przy tym nie tylko ze standardowych programów Photoshopa, ale równie¿ z programów modyfikowanych przez siebie. O ile w³a¶nie te makrofotografie i zdjêcia niewielkich fragmentów obiektów industrialnych s± dosyæ oryginalne, to te, w których wystêpuje szerszy plan, wydaj± siê byæ mniej interesuj±ce.

 


Wally Gilbert - Wheels #2 - Watertown
from Metals, Ropes, Wheels - Watertown 2004
Vutek Pigment Print on Dibond

Przypadek Wally’ego-Waltera Gilberta jest przyk³adem „podwójnego ¿ycia” naukowca i cz³owieka o wra¿liwo¶ci estetycznej. Mo¿na tu oczywi¶cie przywo³aæ Einsteina graj±cego na skrzypcach, ale bli¿szy bêdzie przyk³ad Romana Vishniaca, biologa i fotografa, który bardziej znany jest jako fotograf (przy istotnych osi±gniêciach naukowych) i którego równie¿ „¿ycie fotograficzne” mo¿na podzieliæ na dwie czê¶ci: przedwojenne zdjêcia ¯ydów wschodnioeuropejskich i powojenne mikroskopowe zdjêcia ¿ywych organizmów sk³adaj±ce siê na cykl „Building Blocks of Life” (Klocki ¿ycia), przypominaj±ce niektóre z makrofotografii Gilberta. Do prac Gilberta mo¿na mieæ zastrze¿enia, ale te¿ mo¿na widzieæ w nich pewien potencja³. Trudno jest powiedzieæ ju¿ teraz, czy mamy do czynienia jedynie z hobby naukowego emeryta czy te¿ jego fascynacja fotograficznym medium po³±czona ze sprawno¶ci± programisty, si³± intelektu i wspominan± ju¿ wra¿liwo¶ci± estetyczn± zaowocuje czym¶ o wiêkszym artystycznym ciê¿arze gatunkowym. Entuzjazm i pracowito¶æ Wally’ego Gilberta tego nie wyklucza.

K.W.

 

Zobacz te¿:

 

 


Spis tre¶ci

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.