W obiektywie wroga
Niemieccy fotoreporterzy w okupowanej
Warszawie (1939-1945)
Dom Spotkań z Historią
ul. Karowa 20, Warszawa
4.września - 11 listopada 2008 r.
60 lat temu w Warszawie
Fotografie PAP 1947-48
Dom Spotkań z Historią
ul. Karowa 20, Warszawa
16 grudnia 2008 - 15 lutego 2009
Warszawa - fotografie z czasów wojny i powojennej odbudowy

Archiwum Fotograficzne Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego w Berlinie
bpk 30024368 / Foto: Alfons Rieger
DLA tych wszystkich, którzy interesują się fotografią dokumentalną, Dom Spotkań z Historią przy ulicy Karowej w Warszawie powinien być stałym punktem programu i miejscem regularnych odwiedzin.
Poprzednia wystawa, prezentowana od września do listopada, nosiła tytuł "W obiektywie wroga. Niemieccy fotoreporterzy w okupowanej Warszawie 1939-1945" autorstwa Danuty Jackiewicz i Eugeniusza Cezarego Króla. Na wystawę składają się zdjęcia wykonane przez członków Kompanii Propagandowych Wermachtu i SS. Były to specjalne jednostki, które towarzyszyły dywizjom niemieckim w latach 1938-45. Miały za zadanie dokumentowanie wydarzeń w myśl instrukcji Ministerstwa Oświecenia Narodowego i Propagandy Rzeszy oraz Naczelnego Dowództwa Wermachtu i SS. Część z tych zdjęć wykorzystano w środkach masowego przekazu, ale większość pozostała na półkach. Autorzy wystawy w latach 2006-2007 zbadali obszerny, zachowany w Berlinie i w Koblencji zbiór fotografii wykonanych na ziemiach polskich (ok. 25.000 zdjęć). Z tego 10 % dotyczących Warszawy. Na wystawę wyselekcjonowano 200 fotografii.
Wystawa, chyba po raz pierwszy w tak dużym stopniu pokazuje zwykłe cywilne życie w Warszawie widziane ze strony "wroga" i "okupanta". Niesamowicie ciekawe są zdjęcia z września 1939 roku, dramatyczne zdjęcia umierających na ulicy Żydów z getta warszawskiego, różne napisy-ostrzeżenia (np. lokale gastronomiczne, jakieś warsztaty, sprzedaż książek na ulicach getta, sprzedaż opasek z gwiazdą Dawida). Są działające podczas wojny warszawskieteatry i publiczność do nich uczęszczająca, są niezwykłe zdjęcia dygnitarzy hitlerowskich takich jak np. Goebbels i cytaty z jego wypowiedzi. Hitler przyjmujący defiladę w Alejach Ujazdowskich po upadku Warszawy. Niezwykłe fotografie z jesieni 1944, wymarsz powstańców i ludności cywilnej z Warszawy po upadku powstania.

Archiwum Fotograficzne Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego w Berlinie
bpk 30019726 / Foto: nieokreślony

Archiwum Fotograficzne Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego w Berlinie
pbk 30010013/ Foto: Arthur Grimm

Archiwum Fotograficzne Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego w Berlinie
bpk 30022806 / Foto: nieokreślony

Archiwum Fotograficzne Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego w Berlinie
bpk, 30009584 / Foto: Joe Heydecker

Archiwum Fotograficzne Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego w Berlinie
bpk, 30032291 / Foto: Arthur Grimm
Wartość tych fotografii, mimo że robionych pod pewną tezę propagandową, jest obecnie bezcenna. Zaletą dodatkową wystawy było również to, że wszystkie bardzo szczegółowe opisy i komentarze miały tłumaczenia niemieckie i rozległe informacje w języku angielskim. Być może ze względów edukacyjnych i na fali stałej dyskusji historycznej nt. II wojny światowej byłoby bardzo wskazane pokazanie tej wystawy nie tylko w Niemczech, ale i w innych krajach Europy.
Organizatorzy zapowiadają wydanie albumu, w którym znajdą się wszystkie prezentowane fotografie z dokładnymi opisami i podaniem źródeł, skąd pochodzą.


WYSTAWA obecna, otwarta 16 grudnia, nosi tytuł "60 lat temu w Warszawie. Fotografie PAP 1947-48". Jest to wybór 170 zdjęć dokonany przez Annę Brzezińską-Skarżyńską (PAP) i Katarzynę Madoń-Mitzner (DSH). Autorkom udało się w tym zwięzłym pokazie zaprezentować ciekawe fotografie dotyczące tuż powojennego, odradzającego się życia w Warszawie, podnoszenia się z wojennej traumy, pokazania również niektórych ważnych wydarzeń, jakie miały miejsce wówczas w Warszawie, a dotyczyły całego kraju np. zjazd zjednoczeniowy PPS i PPR, pogrzeb kardynała Augusta Hlonda, proces rotmistrza Witolda Pileckiego, proces działaczy Stronnictwa Narodowego, Międzynarodową konferencję Intelektualistów. Na zdjęciach pojawia się wiele znaczących postaci życia publicznego: m.in. Józef Cyrankiewicz, Jakub Berman, Bolesław Bierut, Piotr Jaroszewicz, pisarzy i poetów, jak Jarosław Iwaszkiewicz, Władysław Broniewski, i aktorów (Alina Janowska, Tadeusz Fijewski).
Na wielu zdjęciach widać tłumy warszawiaków, widać niekłamany entuzjazm dla życia, próbę organizowania przestrzeni publicznej i społecznej. Są procesje Bożego Ciała, msza w podziemiach zburzonego kościoła na placu Trzech Krzyży, pierwsze kursujące i zatłoczone tramwaje, prywatne sklepy, uliczny handel. Jest tez widoczne samo miasto, poprzez wiele zniszczonych wojną fragmentów. Zdjęcia opatrzone są starannie zredagowanymi komentarzami z ówczesnej prasy i prywatnych dzienników. Jedynie projekcje starych kronik filmowych zdradzają już pewne rysy ukierunkowanej propagandy i manipulacji, ale stanowią również dobre uzupełnienie do tych znakomicie wyeksponowanych fotografii.
Dla młodszych osób zwiedzających tę wystawę ciekawym elementem scenograficznym jest pokazanie w ładnej gablotce starego aparatu Rolleiflex, najbardziej wówczas eksploatowanego aparatu na negatywy czarno-białe, który symbolicznie przenosi nas w tę odległą o 60 lat epokę.
MG

pchać samochód Chevrolet. Fot PAP



Widoczne wieże kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela. Fot PAP


13 stycznia 2009 r, wtorek, godz. 18.00, Dom Spotkań z Historią przy ulicy Karowej w Warszawie
Sspotkanie wokół wystawy 60 lat temu w Warszawie. Fotografie PAP 1947-48 z udziałem Anny Brzezińskiej-Skarżyńskiej, redaktora naczelnego Redakcji Fotograficznej PAP, oraz historyka dr. Piotra Osęki.
Anna Brzezińska-Skarżyńska opowie o niezwykłej kolekcji blisko 60 tysięcy negatywów przechowywanych w PAP-owskich archiwach, a dr Piotr Osęka skomentuje rzeczywistość utrwaloną na tych zdjęciach, z perspektywy badacza tego okresu.
Zobacz też:
Copyright © 1997-2025 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2025 Zeta-Media Inc.