P³ocka Galeria Sztuki
ul. Sienkiewicza 36, P³ock
10 lipca - 31 sierpnia 2008 r.

 

 

Tadeusz Rolke – Fotografia
Wojciech Pra¿mowski – Foto-obiekty
Marcin M³ynarkiewicz – Fotografia (debiut)

 

W P³ockiej Galerii Sztuki trwa wystawa, której za³o¿eniem mo¿e byæ my¶l, ¿e fotografia to nie tylko obraz, ale równie¿ trójwymiarowy przedmiot. W ostatnich latach rozwój fotografii cyfrowej jako ”zjawiska pozaczasowego i niematerialnego” spowodowa³ paradoksalnie wiêksze zainteresowanie dla fotografii fizycznie namacalnej, któr± da siê utrwaliæ w sensie dos³ownym i zachowaæ dla przysz³o¶ci, nie martwi±c siê o to czy pixele ”wyparuj±” w kosmos czy nie.

Na fali stadnego ”produkowania” cyfrowych plików, w czasach kiedy fotografie ogl±damy w 90% na ekranach monitorów, spotkanie z fotografi±, która jest ¶wiadomym zapisem wycinka rzeczywisto¶ci, albo tej rzeczywisto¶ci artystyczn± interpretacj±, wydaje siê bardzo od¶wie¿aj±ce.

Wystawa p³ocka jest o tyle niezwyk³a, ¿e spotykaj± siê tutaj dwaj twórcy (debiut Marcina M³ynarkiewicza nale¿y traktowaæ jednak jako pokaz odrêbny), którzy fotografii zawdziêczaj± wszystko – o czym nie raz za¶wiadczali nie tylko w wywiadach, rozmowach ale i równie¿ swoj± wieloletni± konsekwentn± dzia³alno¶ci±. I mimo, ¿e ich prace w jaki¶ sposób znakomicie siê dope³niaj±, realizowane s± z zupe³nie innych za³o¿eñ.

 

Francja, Paryż, 1965. Fot. Tadeusz Rolke.
Warszawa, Aleje Ujazdowskie - Lucy, 1967. Fot. Tadeusz Rolke.
1979 Nancy, Francja. Festiwal Teatrów Noel-Express. Fot. Tadeusz Rolke
Hania, 1989. Fot. Tadeusz Rolke.
Kaliningrad, 2005. Fot. Tadeusz Rolke
Berlin 2006. Fot. Tadeusz Rolke

 

Zestaw zdjêæ Tadeusza Rolke to mini-retrospektywa, jak to sam okre¶li³ autor podczas wernisa¿u wystawy. Znalaz³y siê tu prace z lat 50 (poetyckie, nastrojowe portrety kobiet Blanki, Lucy) , liryczna fotografia ca³uj±cej siê pary w Pary¿u z po³owy lat 60. (nasuwa siê tu skojarzenie z klasykami francuskiej fotografii humanistycznej, takimi jak Boubat, Doisneau, Ronis), po zdjêcia, które teraz zaliczyæ mo¿emy do refleksyjnego reporta¿u, wykonane ca³kiem niedawno, przed dwoma - trzema laty (z Kalinigradu, Berlina). Jest w nich ¿yczliwe, ³agodne spojrzenie na cz³owieka, próba odczytania go w kontek¶cie otoczenia ale i równie¿ refleksji nad mijaj±cym czasem.

Takie odwo³ania do minionego, do pamiêci, to zatrzymania my¶li, do tego by wspomnienie nie by³o czym¶ zupe³nie ulotnym, przebija siê w twórczo¶ci Wojciecha Pra¿mowskiego. W jego foto-obiektach, a jest ich na tej wystawie przewaga, obserwowaæ mo¿na swego rodzaju próbê zmagania siê z czasem. Rozleg³ym polem eksploracji artysty s± przedmioty, które spotyka na swojej drodze, objet-trouve, którym przypisuje nowe symboliczne znaczenia, poprzez dokonywanie przemy¶lanych kola¿y, zestawieñ i porównañ.

Wojciech Pra¿mowski MAsweetDONNA, (obiekt) 1994
Wojciech Pra¿mowski, Śniadanie Środziemnomorskie, 1997
Wojciech Pra¿mowski Wigilia, 2006

Na wystawie s± prace najwcze¶niejsze (m.in. s³ynny portret trumienny), bardzo ciekawe, rzadko prezentowane prace z lat 90. (np. MAsweetDONNA, 1994) i te powsta³e w wyniku licznych podró¿y z lat ostatnich. Ciekawostk± mo¿e byæ zaskakuj±cy kola¿ ukraiñskiej gazety Radjanska Rodina ze ¶wiecami z jakiej¶ byæ mo¿e prawos³awnej, czy greko-katolickiej cerkwi – inspiracje i elementy do tej pracy to efekt wspólnej podró¿y z Tadeuszem Rolke do Czerniowiec na Ukrainie mro¼n± zim± 2003 roku....

Efektowne wyeksponowanie na wystawie fotoobiektów Wojciecha Pra¿mowskiego to szczególna okazja by zobaczyæ ich tak wiele zgrupowanych na jednym pokazie. Z regu³y bowiem, artysta prezentuje swoje prace na równi z fotografi±.

Kontrast pomiêdzy dwoma sposobami traktowania fotografii przez dwóch znanych artystów przyja¼ni±cych siê zreszt± od lat powoduje, ¿e ta wystawa jest jedn± z ciekawszych fotograficznych propozycji na tegoroczne lato.

Fot. Marcin M³ynarkiewicz

Dope³nieniem jej jest udany debiut Marcina M³ynarkiewicza, który zaaran¿owa³ pokaz fotografii studyjnej, inspiruj±c siê zapewne dobr± fotografi± starych mistrzów kamery, ale nadaj±c swoim pracom ju¿ w³asne, indywidualne piêtno.

Jedynym mankamentem tej oryginalnej w za³o¿eniu wystawy jest brak katalogu chocia¿ organizatorom uda³o siê wydrukowaæ atrakcyjne komplety kart pocztowych obu fotografów.

MG

Płocka Galeria Sztuki, 9 lipca 2008 r. , wernisaż wystaw fotografii Tadeusza Rolke, Wojciecha Prażmowskiego i debiutanta, Marcina Młynarkiewicza. Fot. Marek Grygiel. Na zdjęciu od lewej: Marek Bartu¶, Marek Konarski, Tadeusz Rolke, Laura Dyczko.
Tadeusz Rolke pozuje w meloniku ofiarowanym mu przez fotografa płockiego, Marka Konarskiego. Fot. Marek Grygiel.

Marek Grygiel

Zobacz te¿:

 

 

 


Spis tre¶ci

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.