CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Jazdów 2
Wernisaż: 11.10.2013.
Wystawa: 12-27.11.2013.
Aukcja: 27.10.2013.
Kurator: Katarzyna Sagatowska
Organizator: Fotografia Kolekcjonerska
Współpraca ARTINFO, REMPEX

 

 

FOTOGRAFIA KOLEKCJONERSKA
11. edycja projektu

WITKACY - Stanisław Ignacy WITKIEWICZ (1885-1939), Nieśmiały bandyta, Groźny bandyta, 1931

Jedenasta już Aukcja Fotografii Kolekcjonerskiej była wydarzeniem niezwykle udanym. Dzięki umieszczeniu wystawy przedaukcyjnej w piwnicach Zamku Ujazdowskiego organizatorzy uniknęli stłoczenia prac i mogli zeń uczynić ekspozycję samą w sobie bardzo interesującą.

W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, licytacja prowadzona była tylko w górę, zrezygnowano już chyba na dobre z tzw. licytacji holenderskiej w dół, której zaletą może być urealnienie niektórych zbyt wysokich cen wywoławczych ale jednocześnie przedłuża to czasem niepotrzebnie samą aukcję. Nowością tegorocznej aukcji było licytowanie wszystkich 100 pozycji znajdujących się w katalogu, a nie tylko tych, którymi zainteresowanie wyrazili potencjalni nabywcy. Zwiększyło to niewątpliwie atrakcyjność aukcji dla widzów, którzy wypełnili salę kinową CSW.

Sama licytacja była jak zwykle sprawnie prowadzona przez Piotra Lengiewicza, któremu udało się całą operację przeprowadzić w ciągu niecałych dwóch godzin – mimo włączenia się mniej więcej w połowie aukcji alarmu pożarowego! – z korzyścią dla zdrowia uczestników, gdyż klimatyzacja była najsłabszym elementem organizacji. Szkoda tylko, że obok wyświetlanych licytowanych aktualnie prac nie podawano techniki ani wymiarów – dane te były oczywiście w katalogu, ale ułatwiłoby to śledzenie przebiegu aukcji.

W tej edycji aukcji wyjątkowo nie było prac pochodzących z dziewiętnastowiecznych zakładów fotograficznych lub portretów czy też widoków miast, których licytacja często kończyła się wyegzekwowaniem prawa pierwokupu przez placówki muzealne. Była też tylko jedna praca, „Autohemo” Krzysztofa Zarębskiego– znana również ze względu na spór jej autora z Piotrem Uklańskim – o podwójnym charakterze: autonomicznego dzieła i dokumentacji performance’u. Można powiedzieć, że poza pozycją nr 1 – zestawem negatywów z kolekcji Jadwigi Maziarskiej, wszystkie prace zaliczyć należy do fotografii autorskiej, obiektów artystycznych wykonanych techniką fotograficzną.

Wystawa przedaukcyjna. Pierwsza z lewej praca Jana Bułhaka Wieczorne cienie z lat 20. XX w. Fot. K. Wojciechowski.
Wystawa przedaukcyjna, z lewej praca Tomasza Niewiadomskiego, z prawej Janka Zamojskiego. Fot. K. Wojciechowski.
Wystawa przedaukcyjna, prace (od lewej): Kacpra Kowalskiego, Małgorzaty Markiewicz i Krzysztofa Zarębskiego.
Fot. K. Wojciechowski.
Wystawa przedaukcyjna, prace Rafała Milacha (z lewej) i Joanny Zastróżnej. Fot. K. Wojciechowski.

Największe zainteresowanie (nie tylko ze względu na najwyższą cenę wywoławczą – 30 tys. złotych i najwyższą cenę kupna – 60 tys. złotych) wzbudził dyptyk Witkacego „Nieśmiały bandyta, groźny bandyta”. Z innych pozycji, o które zażarcie walczono i których ceny znacznie przekroczyły szacunki organizatorów, warto wymienić prace Jana Dziaczkowskiego (z 4 tys. na 13 tys.) i „Las” Tadeusza Rydeta, który został kupiony za prawie sześciokrotność ceny wywoławczej (cena sprzedaży: 4 700 zł.)

Uśpiony Kapitał / Latent Capital
Katalog z wystawy w Muzeum Pałacu w Wilanowie 16.09 - 30.10.2010 r.
ISBN 978-83-931656-0-4
Cezary Pieczyński
Fundacja Profile, Warszawa 2010  

Były też zaskoczenia negatywne, do jakich należy zaliczyć brak zainteresowania kupujących, nie zawsze przy bardzo wysokich cenach wywoławczych, pracami wydawałoby się pewniaków ze średniego i starszego pokolenia.

Ogółem w czasie trwania aukcji w sali kinowej Zamku Ujazdowskiego wylicytowano 61 pozycji (czyli 61%). Ciekawe, że o ile w dwóch pierwszych z trzech grup, na jakie zostały podzielone prace w katalogu (do 1945, 1946-1989, po 1990) prace niekupione stanowiły jedną trzecią, to wśród prac najnowszych była ich równo połowa. Pewnie za wcześnie oceniać, czy jest to jakaś prawidłowość, czy też przypadek, chociaż różnica jest wyraźna.

Wydaje się, że wynik finansowy aukcji i ilość sprzedanych prac może świadczyć nie tylko o stabilizacji ale i pewnym rozwoju polskiego rynku fotografii kolekcjonerskiej. Na pewno przyczyniają się do tego takie działania jak właśnie kolejne konsekwentnie realizowante aukcje i seria wystaw „Uśpiony kapitał”, prezentująca prywatne kolekcje fotografii.

Jan DZIACZKOWSKI (1983-2011), Bez tytułu, ok. 2006, dwa fotokolaże.
Tadeusz RYDET (1909 - 1987) Las, lata 50. XX w.,
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 39,4 x 27,5 cm, vintage print

Tegorocznej aukcji towarzyszył program dodatkowy. 16 października w kinie Lab odbyła się projekcja filmów: Zbigniew Dłubak. Postrzegając” i „Nieskończoność dalekich dróg. Podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet A.D. 1989”.

19 października odbył się Wieczór Kolekcjonerski, poprzedzony projekcją filmu „Świat z widzenia – o fotografiach Jerzego Lewczyńskiego”, spotkanie otwarte z zaproszonymi wybitnymi kolekcjonerami fotografii: Dariuszem Bieńkowskim, Wojciechem Jędrzejewskim, Joanną i Krzysztofem Madelskimi, Wojciechem Nowickim i Cezarym Pieczyńskim.

Spotkanie to prowadził Józef Robakowski, który bardzo podkreślał znaczenie prywatnego kolekcjonowania, a każdy z kolekcjonerów wypowiadał się na temat swoich zbiorów, wyborów i priorytetów, jakimi kierują się przy dokonywaniu zakupów w celu powiększenia swoich kolekcji, jak również tego, czym te zbiory są i jaka je czeka przyszłość. Pewną kotrowersję wzbudziło ostre potępienie przez prowadzącego spotkanie Józefa Robakowskiego działaności placówek publicznych w zakresie zakupów do kolekcji muzealnych. Spotkało się to z głosami krytycznymi ze strony części publiczności, która żywo uczestniczyła w dyskusji.

Wieczór Kolekcjonerski w CSW, od lewej: Katarzyna Sagatowska, Józef Robakowski, Dariusz Bieńkowski, Wojciech Jędrzejewski, Krzysztof i Joanna Madelscy, Wojciech Nowicki, Cezary Pieczyński. Fot. M. Grygiel.
Publiczność Wieczoru Kolekcjonerskiego w CSW. Fot. M. Grygiel.

Kilka dni poźniej, 23 pździernika, organizatorzy zaprosili Józefa Robakowskiego na spotkanie, podczas którego zaprezentował on kilka zrealizowanych przez siebie filmów dotyczących twórczości fotograficznej i kolekcjonerskiej. Trzy z nich pochodziły z cyklu „Uderzenie Sztuki”, jaki prezentowany był w programie 2 Telewizji Polskiej w latach 90. w ramach tzw. nocy artystów, a jeden (w realizacji Magdy Olczyk) pt. „Kolekcja zdarzeń”, opowiadał o zbiorach braci Bieńkowskich, które to zbiory zaprezentowane zostały w znanej łodzkiej galerii Atlas Sztuki.

Józef Robakowski przypomniał również twórczość m. in. takich artystów, jak Zygmunt Rytka, Leszek Golec, Krzysztof Cichosz, Irena Nawrot czy Konrad Kuzyszyn.

23.10.2013 Warszawa, CSW, Kino Lab. Spotkanie z Józefem Robakowskim. Fot. M. Grygiel.
23.10.2013 Warszawa, CSW, Kino Lab. Spotkanie z Józefem Robakowskim. Od lewej Józef Robakowski, Katarzyna Sagatowska, georgia Krawiec. Fot. M. Grygiel.

Aukcji towarzyszył starannie wydany katalog, w którym podano nie tylko opisy prac, ale również krótkie biogramy artystów (niekiedy niezbyt aktualne i z drobnymi błędami), ceny wywoławcze oferowanych prac jak i oczekiwane estymacje rezultatów aukcji co do każdego z oferowanych dzieł.

Tegoroczna aukcja zorganizowana w ramach projektu Fotografia Kolekcjonerska na pewno przyczyni się do dalszego rozbudzenia zainteresowania kolekcjonowaniem dobrej, wartościowej fotografii, dla której miejsce znaleźć się może zarówno w zbiorach przywatnych jak i publicznych.

KW, MG

 

Zobacz też:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2025 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2025 Zeta-Media Inc.