Fotografia Kolekcjonerska
13 edycja
wystawa połączona z aukcją
Aukcja: 26.10.2014 g. 19:00
Wystawa: 11-26.10.2014.
Centrum Sztuki Współczesnej
Zamek Ujazdowski, Jazdów 2, Warszawa
Fotografia Kolekcjonerska po raz 13-ty
Kolejna edycja tego projektu musi zadowolić swoją ofertą. Na zaproszeniu na wystawę przedaukcyjną wydrukowano zdjęcie Witkacego – „Przerażenie wariata” – najdroższa i chyba najcenniejsza praca, której cena wywoławcza wynosi 30 000 złotych, a tzw. „estymacja” czyli kwota oczekiwana po licytowaniu to od 80 000 do 120 000 złotych !
Jak napisano w dobrze opracowanym katalogu aukcji: praca ta „jest szczególnie ekspresyjnym przykładem psychologicznych poszukiwań i wpisuje się w serię bardzo osobistych dzieł”.
Ciekawe czy znajdzie nabywcę. Za to wiadomo, że wiele innych fotografii zaprezentowanych na wystawie przedaukcyjnej zapewne trafi do prywatnych kolekcji.
W tegorocznej jesiennej aukcji, a przypomnijmy, że wcześniej późną wiosną miało miejsce wydanie dwuczęściowej aukcji w Warszawie i podczas Fotofestiwalu w Łodzi, jest wiele prac naprawdę godnych uwagi. Szczególnie dotyczy to fotografii dawniejszej, uznanych mistrzów.
Fortunata Obrąpalska i jej historycznie przełomowa„Dyfuzja cieczy” , Zofia Rydet i jej ikoniczny fotomontaż „Świat uczuć i wyobraźni”, prace Edwarda Hartwiga, Tadeusza Wańskiego, fotogramy Bronisława Schlabsa czy bardzo mało znany autoportret Benedykta Jerzego Dorysa to klasyka, której nie powstydziłoby się żadne muzeum.
Są też na wystawie prace artystów bardzo wysoko cenionych, chociaż być może mniej opatrzonych na wystawach. Do pewnych niespodzianek zaliczyć trzeba ruchomy unikalny fotoobiekt Marka Gardulskiego, który nakleił swoje miniportreciki na drewnianym dysku o średnicy 35,5 cm. Zrobił to wszystko 40 lat temu! A znany był do tej pory ze swoich wysublimowanych i nieco perwersyjnych autoportretów! Podobnym odkryciem mogą być niewielkich rozmiarów pionowe prace Mikołaja Smoczyńskiego, które są jakby lustrzanym odbiciem jego fotografii wielkoformatowych prezentowanych przed laty w CSW.
Nie sposób nie zatrzymać się przy zdjeciu Jóefa Robakowskiego, solaryzacji z połowy lat sześćdziesiątych, czy dużym fotomontażu Jerzego Wardaka z którym Robakowski wraz z innymi jeszcze artystami współtworzył słynną grupę Zero – 61.
Jeśli do tego dodamy, że na wystawie do aukcji wystawiono prace Natalii LL (bardzo ciekawa barwna, odkolorowana naturalnie jakby sepiowana „Piramida” z 1979 roku) czy Andrzeja Lachowicza, Jerzego Lewczyńskiego (rzadki przypadek jego barwnej fotografii!), Zygmunta Rytki, Pawła Kwieka, Stanisława j. Wosia, Pawła Żaka, Wojtka Wieteski ciekawe i charakterystyczne dla ich twórczości fotografie to możemy stwierdzić, że mamy na wystawie do czynienia z historią polskiej fotografii i jej najwybitniejszymi przedstawicielami ostatnich dekad.
Niektóre prace trafiły na wystawę, a co za tym idzie na aukcje już z wtórnego obiegu, toteż ciekawe było zobaczyć reakcję autorów którzy przyszli zobaczyć w jak doborowym towarzystwie się znajdują. Tadeusz Rolke, Wojciech Prażmowski, Krzysztof Pruszkowski, to fotografowie, których dorobku specjalnie przypominać nie trzeba ale ich prace na wystawie są zaskakujące: Rolke: projektant Mody Polskiej Jerzy Antkowiak -połowa lat 60. (zdjęcie dziwnie wykadrowane do pionu, oryginał jest kwadratem!) Prażmowski: modelka Tara w Andaluzji z projektu modowego dla Matsudy, Pruszkowski: unikalna fotozynteza kobiecych nóg z początku lat 90.
Organizatorzy aukcji wprowadzają od lat twórców młodszych pokoleń, ale i ci już w sposób bardzo rzetelny zaistnieli w świadomości odbiorców nie tylko fotografii, ale ogólnie pojmowanej sztuki współczesnej. Prace Rafała Milacha, Karoliny Breguły, Konrada Pustoły, Doroty Buczkowskiej to przykłady takich właśnie postaw twórczych. Jeśli do tego dodamy bardzo ciekawe i mocne zdjęcia Doroty Nieznalskiej i przewrotne ale intrygujące liryzmem wydruki pigmentowe zdjeć Alicji Żebrowskiej, obydwu artystek, które silnie zaznaczyły swoją obecność w sztuce polskiej ostatnich lat, będziemy mieli właśnie to poszerzone pole oddziaływania sztuk wizualnych, w których fotografii pominąć nie można w żaden sposób.
W tej kategorii również można umieścić twórczość Joanny Zastróżnej, (ostatnio zajmuje się kręceniem filmów fabularnych!) której mocne kolorystycznie light boxy wpisują się dobrze w tę tendencję.
Ciekawostką ostatnich lat jest spore zainteresowanie twórczością fotografów – reporterów. Tutaj uwagę przykuwa praca Chrisa Niedenthala z jego podróży do Moskwy, jeszcze z czasów przed przełomem początku lat 90., a także publikowana w prasie fotografia Filipa Ćwika z powodzi w 2010 roku.
Bardzo ważnym, zapewne zamierzonym efektem jest zgromadzenie na tej wystawie fotografii, która ma również tak zróżnicowane oblicze technologiczne. Obok wydruków współczesnych najrozmaitszego typu sa także prace w technikach klasycznych jak choćby piękny akt w gumie dwuchromianowej Wiesława Mariusza Zielińskiego czy dwie prace klasyka tej metody Witolda Dederki.
Na osobną uwagę zasługuje próba przypomnienia artystów nieco zapomnianych jak choćby zmarłego w ub. roku krakowskiego fotografa Witolda Górki, czy Ireneusza Zjeżdżałki, zmarłego przed kilku laty, który przecież oprócz tego, że zajmował się wydawaniem pisma Kwartalnik Fotografia sam aktywnie tworzył, czego przykładem niedawna wystawa jego zdjęć w Poznaniu.
Fotografia Kolekcjonerska – jak się okazuje ma wiele do zaoferowania. Jej kolejna, już 13 edycja, i już po raz drugi w CSW w Zamku Ujazdowskim, potwierdza wartość i przydatność tego przedsięwzięcia. Tym bardziej, że siła oddziaływania fotografii nie zmniejsza się, przeciwnie, wystawa w CSW śmiało konkuruje z innymi wystawami w tej instytucji, w której brak fotografii - szczególnie tej współczesnej, odczuwa się od kilku lat coraz dotkliwiej.
MG
www.FotografiaKolekcjonerska.pl
Organizator: Artinfo – Portal Rynku Sztuki i Dom Aukcyjny Rempex
kuratorka i koordynatorka projektu: Katarzyna Sagatowska
wspólpraca kuratorska: Maga Sokalska
Aukcji i wystawie towarzyszy katalog (nakład 1000, cena 20 zł).
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.