Galeria Kordegarda
Warszawa, Krakowskie Przedmieście 15/17
4 – 23 października 2016.
Antoni Zdebiak (1951-1991) – Fotografie
Mijamy tę galerię na Krakowskim Przedmieściu bardzo często. Wynika to z jej usytuowania. Znajduje się naprzeciw Pałacu Prezydenckiego na Trakcie Królewskim. Warto tam czasem zajrzeć. Ostatnio prezentowano w Kordegardzie wystawę fotografii wybitnego artysty, Antoniego Zdebiaka, który – jak to teraz widać – w pewien sposób wyprzedził swój czas.
Twórczość Zdebiaka daleko wykraczała poza fotografię. Tworzył instalacje, obiekty nietrwałe, które poddawał destrukcji, używał własnego ciała jako podstawowego środka ekspresji. Swoje działania realizował w naturalnym otoczeniu, w miejscowości Mięćmierz, koło Kazimierza Wielkiego, gdzie zapraszał często swoich gości na te niezwykle interesujące działania w przestrzeni otwartej. Współpracował również z miejscową ludnością, angażując ją do swoich preformances, które potem zapisywane były fotograficznie. Stworzył coś w rodzaju swoistego meta-teatru, którego był pomysłodawcą, reżyserem, aktorem i fotografem zarazem.
Niezwykle ekspresyjne są autoportrety Zdebiaka, zestawiane w montażach dwu- lub trzy zdjęciowych, wykonane zarówno za dnia, jak i w nocy. Niektóre cykle, np. jak ten z drzewem, mają silne walory metaforyczne i symboliczne związane z przyrodą, z żywiołami ognia i wody, z przemijaniem i z refleksją na codzienną egzystencją.
Jak pisze Lena Wicherkiewicz w tekście towarzyszącym wystawie twórczość Antoniego Zdebiaka rysuje się jako zjawisko bardzo indywidualne w polskiej fotografii i sztuce, sytuujące się na pograniczu sztuki akcji i fotografii. Jego realizacje nie są jednak wyłącznie dokumentacją działań, nie należą też do czystej fotografii. Twórczo czerpią z tych dwóch dziedzin budując nową jakość.
Nie ulega wątpliwości, że wyznaczenie takiej roli fotografii nie spotykało się często z akceptacją, szczególnie przez wyznawców tradycyjnie rozumianej sztuki fotograficznej.
mg
Antoni Zdebiak (1951-1991) – debiutował jako reporter w prasie lubelskiej, publikując zdjęcia na łamach „Kameny” i „Kuriera” (1971). Następnie pracował dla tygodnika „Perspektywy” (1973-1977). W roku 1978 wyjechał do Paryża, gdzie fotografował modę. Po powrocie do kraju pracował dla tygodników i miesięczników, robiąc głównie zdjęcia na okładki. Wśród zleceniodawców byli: „ITD., „Razem”,”Scena”,”Tetar”, a także włoska Agencja Prasowa ANSA.
Poza fotografią prasową zajmował się fotografią reklamową, tworzył okładki płyt, zdjęcia ze spektakli teatralnych (m.in. Teatr Wielki, Warszawska Opera Kameralna). Jego zdjęcia znane są z okładek płyt m.in. takich zespołów jak Republika czy Budka Suflera. Od 1984 r. był członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Pod koniec lat 80. wyjechał do Londynu, gdzie fotografował i studiował w szkole filmowej. Za najważniejszą uważał jednak swoją osobistą twórczość. (…) Zginął w wypadku samochodowym w 1991 roku.
(z inf. organizatorów wystawy.)
Zobacz też:
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.