Boleslaw Senderowicz: Claudia, 1961

Los Senderowicz

Boleslaw Senderowicz. Fotógrafo
(Ed. Vasari, Buones Aires, 2019), compilado por Paula Senderowicz y Diego Guerra, 144 páginas
ISBN: 9 789872 335892


Odkrywanie ciekawych dla fotografii osób może odbywać się na różne sposoby. Może dojść do tego np. po wysłuchaniu ciekawej rozmowy radiowej, jak to miało miejsce w wypadku cyklicznej, autorskiej audycji Igi Niewiadomskiej pt „Głębia ostrości”, emitowanej w każdy wtorek kilka minut po 10 wieczór w Polskim Radio 24. Jednym z ostatnich rozmówców w tym programie był mieszkający na stałe w Argentynie dziennikarz, Jacek Piątkowski. Przypomniał on postać bardzo mało znaną poza Ameryką Południową – tą postacią jest fotograf Bolesław Senderowicz.

Senderowicz urodził się w Łodzi w 1922 roku i już we wczesnym dzieciństwie wraz z rodzicami wyemigrował do Argentyny gdzie w Buenos Aires dorastał. W wieku lat 15 zakupił pierwszy aparat Kodak box za 9.90 peso. Wcześnie zaczął się interesować sztuką i wcześnie odkrył możliwości, jakie daje fotografia. Był samoukiem, szybko związał się ze środowiskiem kulturalnym skupionym wokół pisma Claridad magazine, założył i kierował periodykiem literackim Gaceta del Libro, fotografował próby i przedstawienia Teatro del Pueblo. Wykonywał prace jako fotograf zawodowy, robił zdjęcia dla kampanii reklamowych firm motoryzacyjnych, importujących minivany i skutery, robił zdjęcia mody dla weneckiego projektanta De Carlo, wprowadzającego na lokalny rynek odzież typu prét-à-porter.

Boleslaw Sendrowicz: Teatro del Pueblo, Buenos Aires, 1955
Boleslaw Sendrowicz: María Marta Lagarrigue i zawodnicy River Plate na stadionie Monumental, 1959 r., zdjęcie na potrzeby kampanii reklamowej w Claudia magazine.
Z prawej: Boleslaw Sendrowicz: Beatriz Ciriza, Mar del Plata, 1958
Boleslaw Senderowicz - Avenida Corrientes con vista hacia 9 de Julio, 1960
Boleslaw Senderowicz - reklama mody z Beatriz Ciriza na rogu ulic Florida i Paraguay, Buenos Aires, 1958.

Najważniejszym chyba jednak okresem jego aktywności zawodowej stała się współpraca z pismem Claudia skierowanym do bardziej wyedukowanych warstw społeczeństwa, gdzie publikowały swoje artykuły tak znane postaci, jak Oriana Fallaci, Olga Orozco czy Julio Cortazar. Sender, bo tak nazywano w skrócie Bolesława Senderowicza, był odpowiedzialny od początku powstania pisma za jego kształt wizualny, a już szczególnie za fotografię. Fotografując modę w sposób indywidualny, często w plenerze wielkomiejskiego Buones Aires a nie w wysterylizowanych studiach, niekiedy ze swoistym poczuciem humoru stworzył własny styl wykraczający poza pewną ogólnie przyjętą sztampę. Jego zdjęcia do dzisiaj można podziwiać za techniczną doskonałość, i niekonwencjonalne rozwiązania sytuacyjne, mimo że ich przynależność do tzw świata faishon photography zostaje zachowana.

Oczywiście nie trudno dopatrzyć się w jego twórczości wpływów fotografii amerykańskiej owego czasu - sam często odwiedzał Stany, utrzymywał kontakty np. z Irvingiem Pennem z magazynu Vogue.

Boleslaw Senderowicz: Avenida 9 de Julio, Buenos Aires, 1960
Boleslaw Senderowicz: Beatriz Ciriza, avenida 9 de Julio y Corrientes, Buenos Aires, 1958
Boleslaw Senderowicz: zdjęcie do reklamy marki Peugeot, 1962
Boleslaw Senderowicz: reklama firmy samochodowej Kaiser Argentina (IKA), Córdoba, 1958
Boleslaw Senderowicz: lotnisko międzynarodowe Ezeiza, Buenos Aires, 1954
Boleslaw Senderowicz: Monique (Kouka) w pracowni na ulicy Araoz, 1957
Boleslaw Senderowicz: Maria Marta Lagarrigue, 1961
Boleslaw Senderowicz: zdjęcia do reklamy Coca Coli, 1964
Estudio Senderowicz: wczoraj był Światowy Dzień Jamesa Bonda - autor, Boleslaw Senderowicz, wraz z Siv Ekeren, Vilma Berlin, María Marta Lagarrigue, Perla Caron, Karin Pistarini i dwiema innymi modelkami, zdjęcie do kartki noworocznej dla klientów, 1966.

Bolesław Senderowicz miał też pewien wpływ na miejscowe środowisko fotograficzne. Brał aktywny udział w działalności założonego w 1950 roku Foto Klubu Buones Aires, wygłaszał tam odczyty. W latach 1953 – 59 był współzałożycielem grupy La Carpeta de los Dios łączącej działalność 14 fotografów, wśród nich również reporterów czy portrecistów. Pokłosiem aktywności grupy była wielka wystawa w Teatro Opera w 1959 roku. Sam doczekał się własnej wielkiej wystawy retrospektywnej dopiero w 1990 roku w Teatro Municipal General San Martin. Zmarł 23 kwietnia 1994 roku.

Album, który się ukazał niedawno, powstał dzięki inicjatywie wnuczki Pauli Senderowicz, która jako mała dziewczynka często bywała w studio dziadka i przyglądała się sesjom zdjęciowym znajdując w tym pewien urok i magię. Potem często pomagała w ciemni, a po latach, będąc już sama artystką wizualną, sięgnęła do archiwów z negatywami. W oparciu o rodzinne wspomnienia przeprowadziła rzetelny research i tak powstała bardzo ciekawa książka – album, który zawiera historię i dokonania człowieka mającego swoje trwałe miejsce w historii fotografii południowoamerykańskiej.

Marek Grygiel

(album udostępniony przez Tadeusza Rolke)

Boleslaw Senderowicz: Anita Larronde, 1958
Boleslaw Senderowicz: dzieci przed witryną sklepową, Buenos Aires, 1953 r
Boleslaw Senderowicz: Teatro del Pueblo, Buenos Aires, 1954, 1955
Boleslaw Senderowicz: Karin Pistarini, Ante Garmaz, Graciela Graziosi i nn, 1966
Boleslaw Senderowicz: reklama zestawu stereo marki Ken Brown, lotnisko Ezeiza, 1959
Boleslaw Senderowicz: Virginia de Carlo, 1968



Zobacz też:

 



Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.