Numer 2 (22) / 96


Informacje

 



Tegoroczny festiwal fotograficzny w Arles "Rencontres Internationales de la photographie" odbył się pod kierownictwem artystycznym znanego fotografa i teoretyka hiszpańskiego Joana Fontcuberty. W przyszłym 1997 roku kierownictwo artystyczne w Arles sprawować ma "papież" fotografii prasowej, dyrektor paryskiej Agencji Vu Đ Christian Caujolle.

* * *


Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk i Stowarzyszenie Historii Fotografii zapraszają na konwersatorium poświęcone fotografii. Odbędzie się ono w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie przy ul. Długiej 28 w dniu 9 października o godz. 11. 00 w sali J. Starzyńskiego. Referat pt. "Zbiór fotograficzny Lanckorońskich z przełomu XIX i XX wieku" wygłosi dr. Małgorzata Sobieraj.


* * *


Muzeum Fotografii w Rydze na Łotwie w dniach 14 Đ 19 października br. organizuje IV Konferencję Naukową pt. "Fotografia - fenomen kultury wizualnej". Referaty i sesje odbędą się w Domu Dziennikarza przy ul. Marstalu na ryskim starym mieście. Oprócz wielu naukowców miejscowych udział wezmą również historycy i krytycy zagraniczni m.in. Enno Kaufhold z Niemiec, Deborah Klochko i Karen Kitchen z USA, Antonin Dufek z Czech. Konferencji towarzyszyć będą również wystawy fotografii w galeriach "Garaza Antra", "Vicpilseta" a także w Muzeum Sztuki "Arsenals".


* * *


W Muzeum Fotografii w Odense w Danii otwarto w sierpniu wystawę pt. "Fotografia po fotografii". Ta międzynarodowa wystawa z udziałem 30 artystów zrealizowana przy pomocy Programu Kulturalnego firmy Siemens, prezentowana wcześniej w kilku innych miejscach w Europie (Niemcy, Austria) jest pierwszą na tak dużą skalę konfrontacją fotografii i przetworzeń komputerowych (digital media).

Bierze w niej udział 30 artystów, wśród bardziej znanych są np. Lewis Baltz, Calum Colvin, Victor Burgin, Andreas Muller-Pohle czy wystawiająca niedawno w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie amerykańska artystka Lynn Hershman. Wśród wystawiających znaleźliśmy także nazwisko artysty z Polski (mieszka w USA) Mirosława Rogali, który prezentował swoje prace na CD-ROM-ach.

Wystawa ta ma za zadanie odpowiedzieć na szereg pytań z których najważniejszym wydaje się być kwestia: czy obraz wyprodukowany przez komputer lub inny środek elektroniczny różni się w zasadniczy sposób od tego, który został utrwalony obiektywem na błonie fotograficznej? Przetwarzanie obrazu fotograficznego przez komputerową obróbkę prowadzi do tego, że szereg prac fotograficznych upodabnia się coraz bardziej do malarstwa. Inne prace mogą również stać się schematycznym zapisem technologicznym odartym z jakichkolwiek wartości estetycznych. Wraz z rozwojem Internetu, szybkością dotarcia do wielkich zasobów fotograficznej pamięci, prawo do zachowania oryginalnej fotografii w stanie takim w jakim została wykonana przez fotografa może ulec w przyszłości zmianie. Wystawa ta dając szereg przykładów wybitnych twórców zderza różne opcje jakim może ulec fotografia. Jest to niezwykle interesująca i ważna wystawa, szkoda, że nie dotrze do polskiej publiczności.




Spis treści

Copyright © 1997-2004 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2004 Zeta-Media Inc.