Musta Taide 1/2003
Vanha Veturitalli, FIN-00520 Helsinki
Redakcja : Tuomo-Juhani Vuorenmaa
musta.taide@veturitalli.com
ISSN 0788-2467
50 Euro

 

 

Fotografia fińska 2003

 


Heli Rekula - Landscape No 28 "Breaking of the sea", 2000
Kromogeeninen digitaalivedos, 75 x 180 cm, Musta Taide 1/2003

 

O TYM że fińska fotografia nadal jest jedną z najciekawszych w Europie przekonuje ostatni numer znakomicie wydawanego pisma MUSTA TAIDE zatytułowany Suomalainen valokuva 2003 czyli po prostu Finnish Photography.

Zawarto w nim prace kilkunastu fotografów młodszego pokolenia w tym laureata dorocznej nagrody państwowej za 2002 rok Veli Grano. Tu warto zaznaczyć, że Finlandia jest jednym z niewielu krajów na świecie gdzie bardzo dużą role przykłada się do edukacji artystycznej w dziedzinie fotografii artystycznej. Słynna wyższa uczelnia w Helsinkach której nazwa angielska utrwaliła się już na świecie jako firmowy znak jakości - University of Art and Design - posiada od lat wydział fotografii (Department of Photography). W ostatnim czasie fotografia jest jedną głównych dyscyplin i stała się równoprawną dziedziną obok grafiki i tzw. sztuk pięknych. W ostatnim roku z kolei 13 osób ukończyło Wydział Fotografii na Akademii Sztuki Szkoły Politechnicznej w Turku. Ten wysoki poziom nauczania powoduje, że z każdym rokiem przybywa coraz więcej osób które próbują sił pośród zwiększającej się konkurencji.

Biorąc to pod uwagę warto zauważyć spore zróżnicowanie kierunków, tendencji, ogromne bogactwo i różnorodność fińskiej fotografii.

 


Veli Grano
Taskulamppu
Installaatioteoksesta kirsti, 2002
Kromogeeninen varivedos, 106 x 139 cm
Musta Taide 1/2003

 

 


Riitta Paivalainen
Portrait, Sarjasta Vestige, 2001
Kromogeninen varivedos
Musta Taide 1/2003

 

W numerze 1/2003 MUSTA TAIDE znalazło się kilkadziesiąt prac blisko 70 artystów. Oprócz Jana Kaila i znanej już szerzej Eliny Brotherus, większość to stosunkowo młodzi autorzy. Fotografia wykonana cyfrowo nie zamyka jeszcze zupełnie drzwi ( jak to ujęto w tekście angielskim) do prac wykonanych w laboratoriach tradycyjnych.

Cecha szczególną, która być może cały czas dominuje w twórczości fińskich fotografów jest stosunek do natury, do rodzimego krajobrazu. Człowiek jest obecny na tych zdjęciach głównie w kontekście przyrody. Krajobraz rodzimy, ochrona przyrody, stosunek do natury jest nadal ważnym elementem w fńskiej fotografii współczesnej.

 


Vesa Oja Havanna, Musta Taide 1/2003

 


Sampo Karhonen Havanna, Musta Taide 1/2003
 

Więcej ludzi pojawia się w fotoreportażu Patria o Muerte umieszczonym na końcu pisma, który grupa młodych fotografów zrealizowała podczas wyprawy na Kubę. I zdjęcia te - zdeterminowane inną szerokością geograficzną zdają się potwierdzać tezę o pewnej melancholii, jaka emanuje ze zdjęć powstałych w Finlandii. Ale dla ich znakomitej jakości nie ma to żadnego wpływu.

Ogląda się je z takim samym zainteresowaniem.

Musta Taide to jedno z najlepiej prowadzonych pism fotograficznych na świecie – jest to właściwie edytorskie mistrzostwo. Każdy numer zawiera określoną tematykę, jakiś motyw przewodni - nie ma również stałej formuły graficznej. Dlatego chyba łatwiej zakwalifikować go jako wydawniczą serię niż cyklicznie ukazujący się periodyk.

M.G.

 

 

Poprzednio w FOTOTAPECIE m.in.:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2017 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2017 Zeta-Media Inc.

 

12 - 10 - 03