Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
21 października - 23 listopada 2003 r.
Wystawa prezentowana będzie w marcu 2004
w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi
Zbigniew Dłubak: Fotografie z lat 1948-1950, 1983-2000.
Fotograficzne widzenie
Katalog wystawy Zbigniewa Dłubaka w Zachęcie, ISBN 83 89145 33 2W SERII wystaw fotograficznych, które Zachęta realizuje od jakiegoś czasu, wystawa Zbigniewa Dłubaka należy do najważniejszych. Nie tylko dlatego, że przypomniana została twórczość wybitnego artysty, ale również dlatego, że Zbigniew Dłubak jest tą postacią, która dla dociekania istoty fotografii jako sztuki uczyniła w powojennych latach najwięcej.
Bez tytułu/Untitled, 1949Wystawa w Zachęcie składa się z dwóch części: są na niej prace z najwcześniejszego okresu twórczości artysty tj. z lat 1947 – 1950 i z lat ostatnich 1983-2000.
Obydwie części dopełniają się, bowiem bez znajomości prac z okresu powojennego (niektóre wystawiane były w ramach słynnej wystawy „Sztuki Nowoczesnej” w Krakowie w 1948 roku) trudniej byłoby zrozumieć powstały w latach 80. i 90. cykl Asymetria, którego pierwszy pokaz w Polsce odbył się w Małej Galerii ZPAF w Warszawie w 1988 roku.
Podobnie jak w latach 40., artystę „zajmuje nowy wymiar rzeczywistości objawiający się w fotografiach negujących tradycyjny sposób postrzegania” pisze w katalogu wystawy jej kurator, Karolina Lewandowska.
Cała ekspozycja jest bardzo starannie zaaranżowana. Sala mniejsza grupuje prace z lat wcześniejszych, natomiast cykle wchodzące w skład szerokiej serii Asymetria przedstawione są w dużo większej przestrzeni przedzielonej diagonalnie postawioną ścianą, na której umieszczono słynny fryz znanych twarzy podobnie jak to miało miejsce na wystawie Zbigniewa Dłubaka w Centrum Sztuki Współczesnej przed 11 laty.
W najmniejszej sali prezentowane są fragmenty filmu zrealizowanego przez Elżbietę Janicką z wypowiedziami artysty na temat sztuki. Wiele z jego poglądów i rozważań teoretycznych zostało przywołane w katalogu wystawy. Cytat, który umieszczono na okładce, wydaje się być niezwykle trafną wypowiedzią na temat tego, czym w obecnych czasach może być „fotograficzne widzenie”:
Obraz fotograficzny stał się objawieniem. Potwierdził prawdziwość widzenia, natchnął nadzieją i entuzjazmem. Jest on zawsze zaskoczeniem i daje nam, mimo że zżyliśmy się z nim na co dzień, specjalny rodzaj satysfakcji. Wydaje się, że tak popularne dzisiaj fotografowanie powodowane jest nie tylko chęcią utrwalenia rzeczy i zjawisk zaobserwowanych, ale przede wszystkim potrzeba kontroli widzenia. Fotografia daje radość z odnalezienia rzeczy, w których posiadanie skłonni byśmy powątpiewać.
M.G.
Wystawa fotografii Zbigniewa Dłubaka w Galerii Zachęta. Fot. Albert Zawada/GW
1948-1950
Bez tytułu/Untitled, 1948
Bez tytułu/Untitled, 1948
Bez tytułu/Untitled, 1948
Bez tytułu/Untitled, 1948
1983-2000
Asymetria/Asymmetry 327A,1989
Asymetria/Asymmetry 354A, 1989
Asymetria/ Asymmetry 498A, 1991
Asymetria/Asymmetry, 1989 - 1991
Asymetria/Asymmetry 326A, 1989
Asymetria/Asymmetry 532A, 1991
Asymetria/Asymmetry 456A, 1990
Asymetria/Asymmetry 578B, 1993
Asymetria/Asymmetry 600C, 1993
Asymetria/Asymmetry 534B, 1991
Asymetria/Asymmetry 382A, 1989
Asymetria/Asymmetry 318 A, 1988
Asymetria/Asymmetry, 1983-1993
Poprzednio w FOTOTAPECIE:
- Doświadczenia z rzeczywistością - Rozmowy ze Zbigniewem Dłubakiem z lat 1992 - 1993
- Założyciele i nestorzy ZPAF - wystawa w Starej Galerii ZPAF (kwiecień 2002)
Wystawa fotografii Zbigniewa Dłubaka w Galerii Zachęta. Fot. Albert Zawada/GW
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.
08 - 11 - 03