Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
21 października - 23 listopada 2003 r.

Wystawa prezentowana będzie w marcu 2004
w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

 

 

Zbigniew Dłubak: Fotografie z lat 1948-1950, 1983-2000.

Fotograficzne widzenie


Katalog wystawy Zbigniewa Dłubaka w Zachęcie, ISBN 83 89145 33 2


W SERII wystaw fotograficznych, które Zachęta realizuje od jakiegoś czasu, wystawa Zbigniewa Dłubaka należy do najważniejszych. Nie tylko dlatego, że przypomniana została twórczość wybitnego artysty, ale również dlatego, że Zbigniew Dłubak jest tą postacią, która dla dociekania istoty fotografii jako sztuki uczyniła w powojennych latach najwięcej.


Bez tytułu/Untitled, 1949

Wystawa w Zachęcie składa się z dwóch części: są na niej prace z najwcześniejszego okresu twórczości artysty tj. z lat 1947 – 1950 i z lat ostatnich 1983-2000.

Obydwie części dopełniają się, bowiem bez znajomości prac z okresu powojennego (niektóre wystawiane były w ramach słynnej wystawy „Sztuki Nowoczesnej” w Krakowie w 1948 roku) trudniej byłoby zrozumieć powstały w latach 80. i 90. cykl Asymetria, którego pierwszy pokaz w Polsce odbył się w Małej Galerii ZPAF w Warszawie w 1988 roku.

Podobnie jak w latach 40., artystę „zajmuje nowy wymiar rzeczywistości objawiający się w fotografiach negujących tradycyjny sposób postrzegania” pisze w katalogu wystawy jej kurator, Karolina Lewandowska.

Cała ekspozycja jest bardzo starannie zaaranżowana. Sala mniejsza grupuje prace z lat wcześniejszych, natomiast cykle wchodzące w skład szerokiej serii Asymetria przedstawione są w dużo większej przestrzeni przedzielonej diagonalnie postawioną ścianą, na której umieszczono słynny fryz znanych twarzy podobnie jak to miało miejsce na wystawie Zbigniewa Dłubaka w Centrum Sztuki Współczesnej przed 11 laty.

W najmniejszej sali prezentowane są fragmenty filmu zrealizowanego przez Elżbietę Janicką z wypowiedziami artysty na temat sztuki. Wiele z jego poglądów i rozważań teoretycznych zostało przywołane w katalogu wystawy. Cytat, który umieszczono na okładce, wydaje się być niezwykle trafną wypowiedzią na temat tego, czym w obecnych czasach może być „fotograficzne widzenie”:

Obraz fotograficzny stał się objawieniem. Potwierdził prawdziwość widzenia, natchnął nadzieją i entuzjazmem. Jest on zawsze zaskoczeniem i daje nam, mimo że zżyliśmy się z nim na co dzień, specjalny rodzaj satysfakcji. Wydaje się, że tak popularne dzisiaj fotografowanie powodowane jest nie tylko chęcią utrwalenia rzeczy i zjawisk zaobserwowanych, ale przede wszystkim potrzeba kontroli widzenia. Fotografia daje radość z odnalezienia rzeczy, w których posiadanie skłonni byśmy powątpiewać.

M.G.

 

 


Wystawa fotografii Zbigniewa Dłubaka w Galerii Zachęta. Fot. Albert Zawada/GW

 

1948-1950


Bez tytułu/Untitled, 1948

 


Bez tytułu/Untitled, 1948

 


Bez tytułu/Untitled, 1948

 


Bez tytułu/Untitled, 1948

 

 

1983-2000


Asymetria/Asymmetry 327A,1989

 


Asymetria/Asymmetry 354A, 1989

 

 


Asymetria/ Asymmetry 498A, 1991

Asymetria/Asymmetry, 1989 - 1991

Asymetria/Asymmetry 326A, 1989

Asymetria/Asymmetry 532A, 1991

 

 


Asymetria/Asymmetry 456A, 1990

Asymetria/Asymmetry 578B, 1993

Asymetria/Asymmetry 600C, 1993

 

 


Asymetria/Asymmetry 534B, 1991



Asymetria/Asymmetry 382A, 1989



Asymetria/Asymmetry 318 A, 1988



Asymetria/Asymmetry, 1983-1993

 

 

Poprzednio w FOTOTAPECIE:


Wystawa fotografii Zbigniewa Dłubaka w Galerii Zachęta. Fot. Albert Zawada/GW

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2017 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2017 Zeta-Media Inc.

 

08 - 11 - 03