Dom Aukcyjny Rempex w Warszawie
ul. Karowa 31
3 listopada 2004, godz. 19.00

 

 

II Aukcja Fotografii

Rynek ciągle niewykształcony


Bestseller II Aukcji Fotografii Rempexu:
Natalia LL Sztuka konsumpcyjna, 1972, fotografia barwna, 29 x 39 cm (w świetle oprawy);
sygn. l.d.: NATALIA LL 1972. 29/35.

W DNIU 3 listopada 2004 w Domu Aukcyjnym Rempex w Warszawie odbyła się II Aukcja Fotografii. Mimo wcześniejszych zapowiedzi o tym, że aukcje fotograficzne odbywać się będą częściej, od poprzedniej minął rok. Również za rok zapowiedziano aukcję następną.

Jest to wyraźna oznaka, że rynek obrotu fotografiami jako obiektami artystycznymi w naszym kraju jest ciągle jeszcze niewykształcony.

Na obecnej aukcji wystawiono do sprzedaży około 150 prac, w tym jedna trzecia to zdjęcia Ignacego Płażewskiego, blisko dwadzieścia z nich określonych jako fotografia dawna, a około 75 - jako prace współczesne. Przynajmniej w jednym przypadku – Jerzego Kostrzewy – za błąd należy uznać zaliczenie fotografii z roku 1976 do fotografii dawnej, tym bardziej że wśród prac uznanych za współczesne było kilka zdjęć z lat wcześniejszych.


Na okładce katalogu fotografia Tomasza Gudzowatego Among Inmates, Mongolia 2003

Ciągle panuje nieporządek w terminologii określającej rodzaj odbitek: brom, srebrowa emulsja światłoczuła, odbitka żelatynowo-srebrowa to najwyraźniej trzy określenia tego samego materiału – papieru fotograficznego na podłożu barytowym. Szkoda, że organizatorzy opierali się na określeniach podanych przez autorów i nie postarali się o ujednolicenie terminologii. W wielu przypadkach wskutek lakonicznego opisu, że jest to fotografia czarno-biała, nie można było domyślić się, czy chodzi o papier barytowy, czy plastikowy.

Tylko około dwudziestu prac znalazło się w kręgu zainteresowania licytujących i tylko jedna z nich (Sztuka konsumpcyjna Natalii LL) została sprzedana za cenę wyższą od wywoławczej. Resztę wylicytowano na poziomie ceny wywoławczej lub niższym (większość). W ogóle cały zestaw wystawionych na aukcji prac wydaje się dość przypadkowy. Obok artystów o uznanym dorobku pojawiają się nazwiska ludzi młodych, co nie jest czymś złym, ale dziwne jest, że nadal nie ma wyraźnej gradacji cen – zdjęcia uznanych mistrzów: Hartwiga, Kossakowskiego, Rolkego czy Schlabsa – oferowane są po cenach porównywalnych z cenami prac nieznanych jeszcze fotografów. Jest to chyba kolejne świadectwo słabości tego rynku.

Innym niepokojącym sygnałem – tym razem dotyczącym kondycji zasobów dawnej fotografii polskiej – jest stan, w jakim znajduje się owe pięćdziesiąt zdjęć Ignacego Płażewskiego, przechowywanych prawdopodobnie w przypadkowym miejscu. Być może stworzenie rzeczywistego, profesjonalnego rynku pomogłoby w otwarciu domowych archiwów i przeniesieniu tego, co zostało do kolekcji prywatnych i muzealnych, jak również – do powstania w świadomości społecznej poczucia wartości tych papierowo-srebrowych zapisów.

Krzysztof Wojciechowski

 

 

Prace sprzedane podczas II Aukcji Fotografii Rempexu:


Autor

Tytuł
Cena
wywoławcza
Cena
wylicytowana
Ignacy Płażewski Kupić, nie kupić 1500 1200
R.Th. Kuhn Żuraw nad Motławą w Gdańsku 2500 2500
Muzeum Morskie w Gdańsku
  Widoki górskie 70 70
Stanisław Żurawski (przypisywany) Pałacyk prezydencki w Wiśle 350 300
  Zestaw pamiątek po Stanisławie Kamockim (reprodukcje obrazów) 1500 1300
Janusz Fila Warszawa, ul. Miodowa, 3 maja 1982 1250 1250
Janusz Fila Lityński, Gwiazda, Michnik. Warszawa, sierpień 1981 400 350
Tomasz Gudzowaty Friends 1997 1600 1400
Edward Hartwig Wdzianko 1986 2200 2000
Jerzy Kosiński Akt z krzesłem 2000 1600
Jerzy Kosiński Akt 2000 1600
Eustachy Kossakowski Nalepiacze plakatów 1800 1500
Natalia LL Sztuka konsumpcyjna 1500 2500
Zbigniew Łagocki Bez tytułu 1350 1000
Bronisław Schlabs Fotogram 2000 1500
Bronisław Schlabs Fotogram 2000 1500
Janusz Sobolewski Modelka 500 300
Łukasz Sokół Pies i karawan, Haga 2002 850 850
Wacław Wantuch Teka zawierająca 10 aktów, 2002 4000 3000
Paweł Wójcik Jula Ola 550 500
Paweł Żak Z cyklu „Opowieści” 1400 1000

 

Zobacz też:

 

Poprzednio w FOTOTAPECIE m.in.:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.