Korespondencja z USA

Pinhole Resource - podróż niezapomniana

Eric Renner przy pracy w Pinhole Resource, fot. Katarzyna Majak

Eric Renner: Pinhole Photography. Rediscovering a Historic Technique
Focal Press; 3. wydanie, 2004
ISBN 978-0-240-80573-3

NOWY MEKSYK, 45 minut jazdy samochodem do najbliższego miasta. Wyboista droga, kierujący samochodem Eric Renner pokazuje mi drogowskaz na ‘Pinhole Resource’. Po prawej mijamy ogromną klatkę dla strusi, wokół góry, cisza. Wchodzę do drewnianego domu i od razu mam wrażenie, że jestem w miejscu wyjątkowym...

Erica Rennera poznałam przez internet kilka lat temu, gdy zobaczywszy moje prace zdecydował się na ich publikację na łamach Pinhole Journal. Potem miło mnie zaskoczył kiedy podczas mego pobytu w sąsiedniej Arizonie zaprosił mnie do odwiedzenia swego domu w San Lorenzo (Nowy Meksyk).

Spędziłam w Pinhole Resorce, czyli domu Rennerów, trzy dni - oglądałam setki zdjęć, prowadziłam długie rozmowy....

Eric Renner jest zapewne najbardziej znany wśród polskich fotografów otworkowych dzięki publikacji książki ‘Pinhole Photography. Rediscovering a Historic Technique’.

Zdecydował się na życie z dala od ‘cywilizacji’ wiele lat temu. Wraz z Nancy Spencer, jego towarzyszką życia, okazują się nie tylko pasjonatami fotografii, sztuki spoza głównych nurtów, lecz również postaciami o nieprzeciętnych osobowościach, wiedzy i bardzo ekspresyjnym antyamerykanizmie. Dzięki pasji Erica i przekonaniu o wyjątkowości, ważności fotografii otworkowej, powstała jedyna w swoim rodzaju kolekcja.

Pokaz kolekcji, fot. Katarzyna Majak

Bez wątpienia przyczynił się on do pogłębienia jej świadomości i w dużej mierze renesansu wśród fotografujących.
We wstępie do drugiej edycji pisze: ‘31 lat temu, gdy zacząłem wykonywać fotografie otworkowe, nie miałem pojęcia, że ktoś jeszcze na świecie mógłby zajmować się tym samym.’. Dzięki swej pasji miał okazję przekonać się, że jest inaczej...

Renner zaczął wykonywać fotografie otworkowe w 1968 roku. Mając świadomość jak niewiele fotografii otworkowej było kolekcjonowanej nawet do 1980 roku, doszedł do wniosku, że powinno powstać muzeum - kolekcja.

Napis obok drzwi głosi: „Jeśli kochasz Elvisa, wejdź do środka”, fot. Katarzyna Majak
Z kolekcji kamer otworkowych Pinhole Resource, fot. Katarzyna Majak

Z kolekcji kamer otworkowych Pinhole Resource, fot. Eric Renner

 

Dziś w kolekcji znajduje się wiele kamer otworkowych oraz około 4000 fotografii – jedne z najbardziej cennych to prace Paolo Gioli z Włoch i Dominique Stroobant, Belga mieszkającego we Włoszech.

Paolo Gioli, z kolekcji Pinhole Resource
Paolo Gioli, z kolekcji Pinhole Resource

Chcąc zgromadzić fundusze na ‘instytucję edukacyjną’, którą określił mianem Pinhole Resource, sprzedawał swoje fotografie otworkowe prawnikom. Pozwoliło mu to zacząć kolekcjonować fotografie różnych artystów. W 1985 roku grono zainteresowanych osób było już na tyle liczne, że mógł zacząć wydawać Pinhole Journal. Od 1989 roku pracował nad Pinhole Journal już wraz z Nancy Spencer, za co przez wiele lat nie brali żadnych pieniędzy. Dopiero od 1995 roku produkcja i sprzedaż kamer otworkowych ‘Leonardo’, umożliwiła pokrycie kosztów druku Pinhole Journal, (wydawanego do grudnia 2006 roku, czyli 22 lata...).

Nancy Spencer, fot. Katarzyna Majak

Sztuka jest jednak dla nich bardziej sposobem na robienie tego, co się kocha, niż zajęciem dla zysku. Jak podkreśla Eric, Europa zawsze była bardziej przychylna sztuce - co widać po pięknie wydanych katalogach, bardziej konceptualnych wystawach, tu wykonuje się teraz więcej fotografii otworkowych, zwłaszcza w Polsce.

Na tyłach domu Rennerów stoi niezwykła kamera otworkowa. Została zbudowana z żelbetu przez przez Nilu Izadi z Londynu ponad 10 lat temu. W środku jest 6 otworów. Budowa trwała trzy miesiące.

Kamera otworkowa, fot. Nilu Izadi, 1997
fot. Katarzyna Majak
Wnętrze kamery, fot. Eric Renner

Eric Renner: American Disguise
Flying Monkey Press; 1. wydanie (2007) ISBN: 0979145309

Sam Eric w trakcie mych odwiedzin pracował nad nową książką, której publikacja jest wynikiem kolejnej pasji kolekcjonerskiej.

On sam tak mówi o swym projekcie: „Zacząłem kolekcjonować figurki gipsowe (z okresu 1915-1960) około 16 lat temu, gdy wraz z Nancy zajęliśmy się asembleżami. Zauważyłem unikalny wpływ owych figurek na tworzenie się stereotypów, szczególnie poprzez sposób, w jaki zostały one skarykaturowane”. W pewnym momencie, zapewne po tym, jak dwa lata wcześniej udało mu się kupić dużą kolekcję figurek, uświadomił sobie, że ma do dyspozycji gotowy materiał na książkę. Figurki te pokazują jego zdaniem, że społeczeństwo amerykańskie było i nadal jest poddawane manipulacji i propagandzie rządu, korporacji, i instytucji (kościoła, szkoły), którym zależało na budowaniu owych stereotypów. Eric chce pokazać kto i z jakiej przyczyny „stoi” za owymi stereotypami – ikonami amerykańskiej kultury. Znajdziemy tu figurki Charlie Chaplina, Mae West, członka Ku Klux Klanu...

Praca nad książką American Disguise trwała 8 lat, a teraz jest ona do kupienia za pośrednictwem strony http://www.pinholeresource.com/

Katarzyna Majak

 

Dziękuję Ericowi Rennerowi i Nancy Spencer za rozmowy i udostępnienie części zdjęć do publikacji - KM

Kolekcja figurek gipsowych z lat 1915-1960, fot. Katarzyna Majak
Figurka Supermena, fot. Eric Renner
Kolekcja, fot. Katarzyna Majak

 

Zobacz też

 

Poprzednio w FOTOTAPECIE m.in.:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2017 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2017 Zeta-Media Inc.