Extra CAMARA
Revista publicada por el Centro Nacional de la Fotografia del CONAC
Caracas-Venezuela
Nr 19 1-2002
ISSN 1316-8304
(Egzemplarz dostępny w Bibliotece Centrum Sztuki Współczesnej)
Na okładce: Aziz + Cucher, de la serie Interriores #2, 1998
TRZYMALIŚMY kolejny numer wenezuelskiego pisma Extra CAMARA, w całości poświęconego fotografii krajów latynoamerykańskich.
Pierwsze zdjęcia, jakie w nim znajdujemy, to fotografia typu hommage. Jest na niej Manuel Alvarez Bravo, jeden z największych fotografów w historii. Zdjęcie wykonał Pedro Meyer w roku 2000, a więc ledwie 2 lata temu, i nawiązuje ono do najsłynniejszej być może fotografii Alavareza Bravo - pięknej młodej kobiety, opalającej się w promieniach słońca. To zdjęcie to pożegnanie z sędziwym mistrzem kamery - Manuel Alvarez Bravo zmarł bowiem w wieku 100 lat 19 października 2002 r., co odnotowano ze smutkiem na całym świecie.
Manuel Alvarez Bravo fot. Pedro Meyer. Extra CAMARA, Revista de fotografia, 1/2002, II strona okładki
Extra CAMARA zaczyna się dużą prezentacją zdjęć Jorge Rivasa-Rivasa. Prace te silnie osadzone są w tradycji południowoamerykańskiej, ich bohaterami są prości ludzie i ich codzienne otoczenie. Drugim autorem prezentowanym obszernie w tym numerze Camary jest Paolo Gasparini. I on również mocno czerpie z tradycji iberoamerykańskiej, jego zdjęcia mają charakter magicznego realizmu, czasami autor tworzy z nich kolaże odwołując się do bezpośrednich cytatów z dramatycznej historii pełnej wojen, zamachów i rewolucji. W jednej z wielo zdjęciowej kompozycji zawarte są portrety Zapaty i Che Guevary.
Jorge Rivas-Rivas: Kimberly, octubre, 1993; De la serie Mi pueblo
Extra CAMARA, Revista de fotografia, 1/2002
Innym materiałem jest analityczny artykuł Loreny Gonzales o nowym realizmie w fotografii wenezuelskiej oraz szeroka panorama poświęcona współczesnej fotografii kostarykańskiej.
Osobnym działem jest zbiorowe portfolio kilku autorów, którzy zdjęcia swoje wykonali metoda cyfrową (imagen digital).
Cały numer zamyka niezwykle ciekawy wywiad z Joanem Fontcuberta, najwybitniejszym chyba obecnie fotografem - artystą - teoretykiem hiszpańskim, który pojawił się w Caracas z okazji Feria Iberoamericana de Arte (FIA), odbywającego się na przełomie czerwca i lipca 2002 r. Opowiada w nim o swojej postawie krytycznej wobec fotografii, o swojej pracy również w roli kuratora wielu znakomitych wystaw, o tym że robienie zdjęć to dla niego coś w rodzaju pisania tekstów. Według Fontcuberty fotografia naszych czasów przeżywa swoisty zakręt, wynikający nie tylko z przeobrażeń technologicznych, ale również przechodzi ewolucje natury estetycznej.
Extra CAMARA to pismo bardzo ciekawe, szkoda tylko, że nie posiada chociażby krótkiego streszczenia w języku angielskim, ale hiszpańskim posługuje się niewiele mniej ludzi na świecie, a znakomicie wydrukowane reprodukcje prac dla kogoś, kto nie zna hiszpańskiego, rekompensują trudności w rozumieniu tekstów i komentarzy.
mg
Paolo Gasparini: Mitopolis, De la serie Megalopolis, para Utopolis, 2001
Extra CAMARA, Revista de fotografia, 1/2002
Poprzednio w "fotoTAPECIE":
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.
19 - 11 - 02