Kalejdoskopy genotypów

Dwie wystawy sztuki kinetycznej:
Adam Garnek - "Maszyny do rysowania"
Alicja Łukasiak - "Kalejdoskopy genotypów".
Galeria XX1 , al. Jana Pawła II nr 36
otwarcie 26 września 2002.
czynne pon-ptk. g. 11-17, sob., g.11-16) do 19 października 2002
Kurator - Grzegorz Borkowski

 

Współczesne obiekty kinetycznej sztuki przeznaczone są do współdziałania z nimi (a nie tylko do oglądania). Ich naturalnym składnikiem uzupełniającym jest aktywny człowiek jako element kompozycji funkcjonalnej, emocjonalnej i poznawczej, a marginalnie tylko - kompozycji estetycznej.

 


Adam Garnek, "Maszyny do rysowania", wystawa w Galerii XX1 w Warszawie. Fot. Adam Mazur

 

PRACE Adama Garnka są precyzyjnie i z inżynierską wyobraźnią skonstruowanymi mechanizmami, które tylko pozornie służą praktycznym celom. Proponują zamianę energii kinetycznej użytkowników w energię wyobraźni. Obiekty Adama Garnka to narzędzia ekspresji i refleksji (a czasem może i terapii), czynią z maszyn legendę i metaforę aspiracji ludzkich.


Adam Garnek, "Maszyny do rysowania", wystawa w Galerii XX1 w Warszawie. Fot. Adam Mazur

 

Otwarcie wystawy Alicji Łukasiak p.t. "Kalejdoskopy genotypów" w Galerii XX1 w Warszawie. Fot. Adam Mazur

OKAZUJE się, że fotografia nie musi być nieruchomym obiektem i pojawiać się tylko na papierowym podłożu. Alicja Łukasiak traktuje fotografię jako surowiec do tworzenia nowego rodzaju materii wizualnej. W pojedynczych elementach, rozpoznajemy wizerunki detali ciała, ale układają się one w nowe struktury - aranżują architektoniczną przestrzeń lub nadają nowe sensy obiektom, których stają się integralną częścią. Eksperymentom Alicji z oryginalnymi technologiami przenoszenia fotografii na różne podłoża towarzyszy wykorzystywanie starych urządzeń domowego użytku do niekonwencjonalnej funkcji nadania fotografii charakteru mobilnego, kinetycznego. Sentyment dla tych domowych maszyn nierozłącznie splata się z żartem i groteską. Przypomnijmy zastosowanie pralki typu "Frania" czy starej maszyny do szycia jako urządzeń do transmisji taśm z fotograficznymi narracjami, jakie Alicja prezentowała w tym roku na pokazie "Alternatywy Techno-Logii" w Teatrze Academia na Pradze.

Kalejdoskopy genotypów tworzą z fotograficznych fragmentów ciała coraz to inne konstelacje organicznych hybryd. Prosty mechanizm poddaje wzrokowemu testowi kolejne obrazy biologicznych form, prześcigając możliwości mutacyjne natury i pozwala spojrzeć na technikę przez pryzmat dziecięcej zabawki.

Grzegorz Borkowski

 


Alicja Łukasiak: "Kalejdoskopy genotypów", wystawa w Galerii XX1 w Warszawie

 

Poprzednio w fotoTAPECIE:

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.

 

10 - 10 - 02