Martin Kollar: Raport o stanie kraju 001
Martin Kollar - z wystawy "Raport o stanie kraju 001"
Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, listopad 2002
Nieodległe sytuacje
OTOGRAFIA słowacka jest stosunkowo dobrze znana w Polsce, znacznie lepiej niż inne dziedziny sztuki. Przyczyniły się do tego liczne wzajemne kontakty w ostatnich latach.
Już w 1990 roku odbyła się w Warszawie duża wystawa współczesnej fotografii słowackiej, a w Małej Galerii prezentowane były prace Tono Stano. Najszerszą jednak prezentacją była wystawa sprzed 3 lat zrealizowana w Centrum Sztuki Współczesnej. Wzajemne kontakty są podtrzymywane regularnie za sprawą Miesiąca Fotografii odbywającego się corocznie w Bratysławie oraz od kilku lat przeprowadzanych warsztatach w ramach Letniej Szkoły Fotografii w Popradzie.
Wystawa Martina Kollara, to propozycja fotograficzna wchodząca w skład szerszej panoramy sztuki słowackiej pt. Nieodległa kraina otwartej 14 października br. w CSW.
Prace Kollara utrzymane są w konwencji prywatnego dokumentu - pokazują zwykłe życie, zwykłych ludzi zamieszkujących tę "nieodległą krainę". Jego bohaterowie uchwyceni są w nieoczekiwanych sytuacjach, które na co dzień mogą pozostać niezauważone. Jego kamera towarzyszy banalnym wydarzeniom z życia codziennego, zapisuje scenki z małomiasteczkowej ulicy, koncert miejscowej orkiestry dętej, przygodną sprzedaż, utrwala spojrzenia ( albo ich brak) przygodnie spotkanych przechodniów. Wszystkiemu towarzyszy łagodne poczucie absurdu i swoistej ironii. W tych zdjęciach bardzo szybko można odczytać ciepły stosunek autora do prezentowanej rzeczywistości, ale jest to czasami stosunek nie pozbawiony znamion krytyki.
Cały projekt Kollara sytuuje się w tradycji socjologicznego zapisu społeczeństwa, czego przykłady mieliśmy już wcześniej w historii fotografii. Kolorowe momentami zabawne zdjęcia Martina Kollara zbliżone są klimatem do prac Martina Parra czy Larsa Tunbjorka, którzy również uchwycili tę zabawną powtarzalność, schemat i ludyczność zachowań mieszkańców naszej planety. I chociaż Martin Kollar składa nam raport o swoich stronach, można go śmiało zastosować jako uniwersalną regułę zapisu pewnego stanu zachowań, które będąc czasami tak banalnymi umykają naszej uwadze.
Marek Grygiel
Martin Kollar - z wystawy "Raport o stanie kraju 001"
Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, listopad 2002
Kollar w Małej Galerii ZPAF/CSW
W ramach Sezonu Słowackiego od środy 6 listopada w Małej Galerii ZPAF/CSW możemy oglądać wystawę Martina Kollara, jednego z najlepszych słowackich fotografów młodego pokolenia. Kollar zaprezentuje swój najnowszy fotograficzny cykl "Słowacja 001". Bodźcem do jego powstania był konkurs "Fotograficzny raport o stanie kraju" ogłoszony przez Instytut Spraw Publicznych w Bratysławie. Kollar pokazuje scenki rodzajowe z życia przeciętnego Słowaka - trywialne, zabawne, kiczowate. Uchwycone w całej swej banalności, jednak doskonale zakomponowane. I ten kolor! Wszystko to razem przywodzi na myśl fotograficzne dokumenty Martina Parra, a poczuciem absurdu może konkurować jedynie z Formanowskim "Pali się, moja panno". To autentyczny i pełen humoru raport o stanie Słowacji A.D. 2001.
aka, Gazeta Stołeczna
Mała Galeria w Warszawie, 5 listopada 2002 r. - otwarcie wystawy p.t. "Raport o stanie kraju 001". Od lewej: autor, Martin Kollar, ambasador Republiki Słowacji w Polsce, p. Magda Vášáryová, i Marek Grygiel, kurator wystawy. Fot. Adam Mazur.
Poprzednio w "fotoTAPECIE":
Zobacz też:
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.
12 - 12 - 02