Barbican Gallery, London
13 lutego – 1 czerwca 2003
Sebastiao Salgado: Exodus
RZEZ siedem ostatnich lat ubiegłego wieku Salgado podróżował do ponad czterdziestu krajów Azji, Afryki, Europy Środkowej i Afryki aby fotografować społeczności uchodźców politycznych i ekonomicznych. Czas spędzony z uciekinierami w obozach i slumsach wielkich miast zaowocował cyklami „Migrations” i „Dzieci”. Jak mówi sam Salgado doświadczenie to zmieniło jego widzenie przyszłości: „Do tamtego czasu wierzyłem, że ludzkość idzie w dobrym kierunku, ale nie byłem przygotowany na to co zobaczyłem. Nabrałem głęboko sceptyczynego stosunku do przyszłości, do ludzkiej natury i świata w którym żyjemy”.
Wystawa Salgado na stronach Barbican Gallery, London |
Wystawa Exodus, pokazuje zniszczenie tego co kiedyś było stabilnymi społecznościami, a co przestało istnieć z powodu wojny, represji politycznych czy biedy. Salgado uzmysławia nam koszt jaki ponosi rodzaj ludzki za polityczne i ekonomiczne wydarzenia.
Ekspozycja składa się z pięciu części. Dwie największe mieszczą się w dolnej części galerii. „Immigrants and Refugees:The Survival Instinct” pokazują uchodźców z krajów nękanych wojną oraz represjami politycznymi. Są tu sceny z Wietnamu, Kurdystanu, Afganistanu, Palestyny, Kosowa, Bośni i innych regionów świata. Druga część poświęcona Afryce (Africa: A Continent Adrift) i społecznościom uciekającym przed głodemi wojną. Duże napisy na ścianach - cytaty ze statystyk z przygotowanego na koniec tysiąclecia raportu ONZ o ludności świata, podkreślają dramatyzm obecnej sytuacji i uzmysławiają przepaść rosnącą między krajami zachodniej cywilizacji i społeczeństwami trzeciego świata.
Z trzech pozostałych części wystawy prezentowanych na piętrze, dwie poświęcone są emigracji ekonomicznej ze zubożałych regionów rolniczych do miast Ameryki Południowej (Latin America: Rural Exodus, Urban Disorder) i Azji ( Asia: The World’s New Urban Face). W odróżnieniu od tych stosunkowo niewielkich prac pokazujących chaos życia w slumsach wielkich miast, ostatnia cześć wystawy to dużego rozmiaru portrety dzieci spotkanych w obozach uchodźców, slumsach i osadach rolniczych. Ze zdjęć wykonanych w dużej części na prośbę dzieci zaciekawionych widokiem fotografującego Salgado, emanuje dużo godności i spokoju, czasem dziecięcej radości. Odrębne od reszty wystawy formatem i stylem, zamykające ekspozycje portrety te podkreślają że w każdym kryzysie społecznym, trudnościach ekonomicznych, i katastrofach naturalnych dzieci są grupą najbardziej poszkodowaną.
Wszystkie fotografie na wystawie cechuje typowa dla Salgado umiejętność łączenia niezwykłej intensywności i wyrafinowania estetycznego z głęboko humanistycznym przesłaniem. Jego prace mają wyjątkową pozycję w fotografii społecznie zaangażowane pomimo głosów krytyki za to że „wykorzystuje biedę do robienia piękna”. Ale to właśnie dzięki wysokiej klasie estetycznej i humanistycznemu, zaangażowanemu podejściu do tematu jego zdjęcia zapadają głębiej i zostają w nas dłużej niż prace innych fotoreporterów.
Wystawa jest mocnym mocnym przeżyciem, nie tylko ze względu na ilość i jakość zdjęć, ale i na intensywność tematu. Jedynym zastrzeżeniem jest to że nie sposób obejrzeć całości wystawy, wszystkich 350 fotografii jej za jednym razem. Aby wszystkie zdjęcia prawdziwie „zobaczyć”, potrzebne są co najmniej dwie wizyty.
Basia Sokołowska
Poprzednio w FOTOTAPECIE:
Zobacz też:
Z katalogu ksiegarni wysyłkowej Amazon.co.uk:
Migrations: Humanity in Transition |
||
The Children: Refugees and Migrants |
||
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.