Tate Modern
Bankside, Londyn
28 października 2004 – 23 stycznia 2005
Robert Frank Storylines
Fot. B. Sokołowska |
Click
for ENGLISH VERSION of this page |
WYSTAWA jednego z najważniejszych żyjących fotografów zorganizowana z okazji jego 80-tych urodzin obejmuje ponad pięćdziesiąt lat twórczości artysty - od wczesnych, klasycznych fotografii z Paryża, Londynu i Walii, przez cykl zdjęć zrobionych w Ameryce, po twórczość filmową, polaroidy i kolaże zaledwie sprzed roku. Ponad 250 fotografii i kilkanaście filmów eksponowanych w dwunastu salach, pozwala prześledzić niezwykle bogatą i konsekwentną drogę artystyczną Roberta Franka.
Urodzony w Szwajcarii w 1924 roku Robert Frank wyemigrował do Stanów Zjednoczonych w 1947. Rozczarowany pracą fotografa mody w nowojorskim Harper’s Bazaar Frank wyjechał do Peru i Boliwii skąd pochodzą najwcześniejsze z prezentowanych na wystawie zdjęć. Fotografie wykonane w Paryżu – tematycznie związane z kwiatami – emanują nostalgią i romantycznym nastrojem.
Zupełnie inny charakter miasta wyrażają zdjęcia Londynu opowiadające o różnicach klasowych angielskiego społeczeństwa. Ciemne sylwetki pełnych powagi bankierów na londyńskich ulicach kontrastują z pracującymi węglarzami. Mimo fizycznej bliskości te grupy społeczne są dla siebie niewidzialne, co podkreśla spowijająca Londyn gęsta mgła. W ciemnym kolorycie utrzymany jest też fotoreportaż o walijskim górniku Benie Jamesie, pracującym w zmierzchowym okresie górnictwa tego regionu.
Album: Robert Frank: "Storylines", oprawa twarda, 240 stron, Wydawnictwo: Steidl. ISBN 3865210414
Od początku kariery Robert Frank przywiązywał dużą uwagę do kolejności zdjęć w serii. Rozczarowany tradycyjną strukturą sekwencji narracyjnej pojmowanej jako początek, rozwinięcie i zakończenie, zaczął układać zdjęcia w osobiste i poetyckie serie jak cykl „Black White and Things”. Świadoma tendencja do burzenia reguł fotograficznego obrazu i kolejności zdjęć w sekwencji zaczęła zaznaczać się w fotografiach zrobionych w czasie dwuletniej podróży po Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie lat pięćdziesiątych. Zawierający 83 zdjęcia album „The Americans”, do dziś uważany przez wielu za publikację, która zmieniła sposób fotografowania, spotkał się w Ameryce z ostrą krytyką. Kwestionowano nie tylko odejście od utartych kanonów kompozycyjnych fotografii, osobisty, spontaniczny styl fotografii Franka, ale także prawdziwy, nie lukrowany obraz społeczeństwa amerykańskiego lat 50 tych.
Zdjęcia z Coney Island i co ważniejsze z serii New York Bus z 1958 dowodzą dalszej ewolucji stylu, burzenia reguł kompozycyjnych i statyczności obrazu fotograficznego. Od uchwyconych z okna miejskiego autobusu, w ruchu, niejako przypadkiem scen na ulicach Nowego Yorku już tylko krok do filmu. W 1959 roku Frank zamienił aparat fotograficzny na kamerę filmową.
Prezentowane w ramach wystawy filmy mają osobisty charakter i luźny sposób tworzenia filmowej narracji. W tym okresie wątki autobiograficzne zaczynają odgrywać coraz większą rolę w twórczości artysty. Wcześniejsze fotografie często są obecne w filmach Franka – zadając pytanie o pamięć, czas przeszły istniejący już tylko na zdjęciach, nieodwracalnie miniony.
W latach siedemdziesiątych artysta powrócił do fotografii – tworząc polaroidy i nakładając warstwy obrazu i tekstu, dalej konsekwentnie uwalniając obraz fotograficzny z tradycyjnych, kompozycyjnych reguł. Najnowsze prace „Memory for the Children”, łączące tekst z obrazem powstały w skomplikowanym procesie przefotografowywania kolorowych wydruków atramentowych. Są one osobistą refleksją nad czasem przeszłym, przemijaniem, powrotem do początków i mają charakter osobistego dziennika, są często notatkami z życia artysty. Życia – podróży fotograficznej, prowadzącej od świata zewnętrznego, po rzeczywistość wewnętrzną, prywatną i osobistą.
Basia Sokołowska
Fot. B. Sokołowska
Zobacz też:
W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.