Galeria Asymetria
Warszawa, ul. Nowogrodzka 18 A m 8. (4 p)
3 grudnia 2008 - 12 stycznia 2009.

 

 

 

 

Zbigniew Dłubak - Krajobraz peryferyjny

Zbigniew Dłubak, z cyklu Krajobrazy 1950-1962. © Galeria Asymetria

FOTOGRAFIA staje się modna i popularna. Przyczyniają się do tego również galerie. Warto odnotować, że w październiku rozpoczęło działalność nowe miejsce poświecone fotografii w Warszawie. Galeria Asymetria została stworzona przez Rafała Lewandowskiego jako kontynuacja galerii, którą prowadził na ulicy Wilczej. Galeria związana jest z Fundacją Archeologia Fotografii, która ma się zajmowaćarchiwizowaniem i opracowywaniem naukowym zbiorów i kolekcji fotograficznych.

Galeria Asymetria, umieszczona na IV piętrze starej, zabytkowej kamienicy z 1912 roku, jest przedsięwzięciem komercyjnym. Z negatywów powierzonych przez autorów bądź spadkobierców drukuje odbitki w nakładzie 5 egzemplarzy, z których 4 przeznacza na sprzedaż, by m.in. w ten sposób pozyskać dodatkowe środki na swoją statutową działalność.

Otwarcie wystawy prac Zbigniewa Dłubaka, Krajobrazy peryferyjne w Galerii Asymetria w Warszawie, 3 grudnia 2008. Wprowadzenie wygłosił dr Wojciech Tuszko. Fot. M. Grygiel

Pierwszą wystawą był pokaz prac Zofii Rydet (16 października - 28 listopada 2008). Następna to otwarta 3 grudnia '08 prezentacja kilkunastu fotografii Zbigniewa Dłubaka, którym nadano spójny i trafny tytuł Krajobraz peryferyjny. Zdjęcia te, prawie zupełnie nieznane, pochodzą, jak podano w podpisach, z lat 1948-53.  Jednakże już podczas trwania wernisażu nasunęły się pewne wątpliwości, czy ich czas powstania nie jest bardziej przesunięty w stronę współczesności.

Rację ma chyba Adam Sobota*, który zdjęcia z tego cyklu datuje na lata 1950-1962. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że niektóre z nich powstały znacznie później, nawet w okolicach 1962-3 roku, na co wskazywałyby plakaty i obwieszczenia możliwe do odczytania na jednej z fotografii. 

Peryferyjność tych krajobrazów sprawia trudność w zlokalizowaniu miejsc, gdzie powstały. Zarówno miasto zmieniło się w tym czasie nie do poznania, a szereg budowli zniknęło na fali socjalistycznego entuzjazmu odbudowywania stolicy. Największe jednak wrażenie robią fotografie, z których emanuje melancholia i pustka przedmiejskich, jakby zapomnianych, obszarów. Tak rozumiana zneutralizowana dokumentalna fotografia, była być może odniesieniem do Dłubakowej teorii "pustego znaku" - dzieła sztuki otwartego na wszelkie nowe interpretacje. Jest bardzo prawdopodobne, że kontynuacją tego sposobu fotografowania jest bardziej znany cykl "Egzystencje" z początku lat 60.

Ważne jest jednak, ze te kilkanaście skromnych, ale jakże ważnych fotografii, pokazuje prekursorskie przeczucia Dłubaka odnośnie całej późniejszej fali postbecherowskiego dokumentalizmu, którego kolejne mutacje i powtórzenia już coraz trudniej się  ogląda z powodu nadmiaru, przesytu i wtórnej monotonni.

Fundacja Archeologia Fotografii stawia sobie ambitne zadanie, by w cyklu wystaw przypomnieć takie właśnie nieco oddalone w czasie ale bardzo ważne dla rozwoju tej dziedziny sztuki dokonania.. Galeria Asymetria, w ścisłej współpracy z Fundacją, może odegrać w przyszłości znaczącą rolę w weryfikowaniu i uściślaniu historii polskiej fotografii.

M.G.

 

* Adam Sobota, wstęp do katalogu wystawy "Przeciw stereotypom", Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993

 

Zbigniew Dłubak, z cyklu Krajobrazy 1950-1962. © Galeria Asymetria
Zbigniew Dłubak, z cyklu Krajobrazy 1950-1962. © Galeria Asymetria
Zbigniew Dłubak, z cyklu Krajobrazy 1950-1962. © Galeria Asymetria
Zbigniew Dłubak, z cyklu Krajobrazy 1950-1962. © Galeria Asymetria
Zbigniew Dłubak, z cyklu Krajobrazy 1950-1962. © Galeria Asymetria

 

Zobacz też:

 

Zbigniew Dłubak, z cyklu Krajobrazy 1950-1962, Muzem Narodowe we Wrocławiu
repr. Jacek Witecki, w katalogu wystawy "Przeciw Stereotypom"
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993
kurator Adam Sobota
Zbigniew Dłubak, z cyklu Krajobrazy 1950-1962, Muzem Narodowe we Wrocławiu
repr. Jacek Witecki, w katalogu wystawy "Przeciw Stereotypom"
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993
kurator Adam Sobota
Zbigniew Dłubak, z cyklu Egzystencje, 1959-1966, Muzem Narodowe we Wrocławiu
repr. w katalogu wystawy "Przeciw Stereotypom", Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993; kurator Adam Sobota
Zbigniew Dłubak, z cyklu Egzystencje, 1959-1966, Muzem Narodowe we Wrocławiu
repr. w katalogu wystawy "Przeciw Stereotypom", Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993; kurator Adam Sobota

Poprzednio w FOTOTAPECIE m.in.:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.