Galeria Asymetria
Warszawa, ul. Nowogrodzka 18 A m 8. (4 p)
3 grudnia 2008 - 12 stycznia 2009.
Zbigniew Dłubak - Krajobraz peryferyjny
FOTOGRAFIA staje się modna i popularna. Przyczyniają się do tego również galerie. Warto odnotować, że w październiku rozpoczęło działalność nowe miejsce poświecone fotografii w Warszawie. Galeria Asymetria została stworzona przez Rafała Lewandowskiego jako kontynuacja galerii, którą prowadził na ulicy Wilczej. Galeria związana jest z Fundacją Archeologia Fotografii, która ma się zajmowaćarchiwizowaniem i opracowywaniem naukowym zbiorów i kolekcji fotograficznych.
Galeria Asymetria, umieszczona na IV piętrze starej, zabytkowej kamienicy z 1912 roku, jest przedsięwzięciem komercyjnym. Z negatywów powierzonych przez autorów bądź spadkobierców drukuje odbitki w nakładzie 5 egzemplarzy, z których 4 przeznacza na sprzedaż, by m.in. w ten sposób pozyskać dodatkowe środki na swoją statutową działalność.
Pierwszą wystawą był pokaz prac Zofii Rydet (16 października - 28 listopada 2008). Następna to otwarta 3 grudnia '08 prezentacja kilkunastu fotografii Zbigniewa Dłubaka, którym nadano spójny i trafny tytuł Krajobraz peryferyjny. Zdjęcia te, prawie zupełnie nieznane, pochodzą, jak podano w podpisach, z lat 1948-53. Jednakże już podczas trwania wernisażu nasunęły się pewne wątpliwości, czy ich czas powstania nie jest bardziej przesunięty w stronę współczesności.
Rację ma chyba Adam Sobota*, który zdjęcia z tego cyklu datuje na lata 1950-1962. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że niektóre z nich powstały znacznie później, nawet w okolicach 1962-3 roku, na co wskazywałyby plakaty i obwieszczenia możliwe do odczytania na jednej z fotografii.
Peryferyjność tych krajobrazów sprawia trudność w zlokalizowaniu miejsc, gdzie powstały. Zarówno miasto zmieniło się w tym czasie nie do poznania, a szereg budowli zniknęło na fali socjalistycznego entuzjazmu odbudowywania stolicy. Największe jednak wrażenie robią fotografie, z których emanuje melancholia i pustka przedmiejskich, jakby zapomnianych, obszarów. Tak rozumiana zneutralizowana dokumentalna fotografia, była być może odniesieniem do Dłubakowej teorii "pustego znaku" - dzieła sztuki otwartego na wszelkie nowe interpretacje. Jest bardzo prawdopodobne, że kontynuacją tego sposobu fotografowania jest bardziej znany cykl "Egzystencje" z początku lat 60.
Ważne jest jednak, ze te kilkanaście skromnych, ale jakże ważnych fotografii, pokazuje prekursorskie przeczucia Dłubaka odnośnie całej późniejszej fali postbecherowskiego dokumentalizmu, którego kolejne mutacje i powtórzenia już coraz trudniej się ogląda z powodu nadmiaru, przesytu i wtórnej monotonni.
Fundacja Archeologia Fotografii stawia sobie ambitne zadanie, by w cyklu wystaw przypomnieć takie właśnie nieco oddalone w czasie ale bardzo ważne dla rozwoju tej dziedziny sztuki dokonania.. Galeria Asymetria, w ścisłej współpracy z Fundacją, może odegrać w przyszłości znaczącą rolę w weryfikowaniu i uściślaniu historii polskiej fotografii.
M.G.
* Adam Sobota, wstęp do katalogu wystawy "Przeciw stereotypom", Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993
Zobacz też:
repr. Jacek Witecki, w katalogu wystawy "Przeciw Stereotypom"
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993
kurator Adam Sobota
repr. Jacek Witecki, w katalogu wystawy "Przeciw Stereotypom"
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993
kurator Adam Sobota
repr. w katalogu wystawy "Przeciw Stereotypom", Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993; kurator Adam Sobota
repr. w katalogu wystawy "Przeciw Stereotypom", Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1993; kurator Adam Sobota
Poprzednio w FOTOTAPECIE m.in.:
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.