Krzysztof Wojciechowski
„2, 4, 24”
Galeria Efremova 26, Lwów
(kurator Andrij Bojarov)
Marek Grygiel: prezentacja "Mała Galeria w Warszawie jako galeria autorska"
30.08. – 30.09.2013.

Jacek Dziaczkowski
Demokraci – Lwów 2004
Wystawa w miejskiej przestrzeni Lwowa
31.08. - 22.11.2013.
Wystawa w Centrum Historii Miejskiej
ul. Akademika Bohomolca 6  

Prezentacja i dyskusja "Nowa Polska Fotografia" - Marek Grygiel (kurator CSW - Zamek Ujazdowski w Warszawie, fotoedytor "Gazety Wyborczej", redaktor portalu "Fototapeta" ;
uczestnicy: Krzysztof P. Wojciechowski Andrij Bojarov (moderator)
31.08 - 9.09.2013

Wojciech Prażmowski
„Miłosz. Tutejszy"
Lwowskie Muzeum Dawnej Książki
Lwów, ul. Kopernika (obok Pałacu Potockich)
kuratorzy Zorjana "Zo Za" Hrebeniukowa / Andrij Bojarov  
1.09 - 29.09. 2013

Re: reminiscencja, remiks, refleksja
Lwowski Pałac Sztuki
ul. Kopernika 6
31.08 – 8.09.2013.

 

 

„Majsternia” dokumentu (i nie tylko)

Koniec lata we Lwowie to szczególnie dużo artystycznych wydarzeń. Miedzy innymi ARTNASTUP – inicjatywa wpisująca się w szerszy program „Transmisja Lublin – Ukraina”. W jej ramach pojawiło się kilka ścieżek realizacji tego programu: performance, taniec, teatr niezależny, fotografia i sztuki wizualne.

Do fotograficznej części tego projektu pt. „Pracowni Dokumentu – 2013”, jego kurator, Andrij Bojarov włączył prace trzech polskich twórców: Krzysztofa Wojciechowskiego, nieżyjącego już niestety Jacka Dziaczkowskiego (1957 - 2006) oraz Wojciecha Prażmowskiego.

Pierwszy z nich otwierał swoją wystawę pt. „2,4,24” w działającej od niedawna Galerii Efremova 26. Jest to miejsce dosyć szczególne. Niewielka willa w parkowej dzielnicy Lwowa została zaadaptowana na miejsce sztuki. Odbywają się tam wystawy, spotkania, dyskusje bardzo młodego pokolenia lwowskich twórców. Galerie prowadzą młodzi artyści Jurij Bilej, Pavlo Kovach (junior), Anton Varga, Stanislav Turina, którzy sami są bardzo aktywnymi uczestnikami lwowskiej, a właściwie ukraińskiej sceny artystycznej. Poprzednia wystawa w ich galerii to prace Janusza Bałdygi, który prowadził też warsztaty performance'u.

Krzysztof Wojciechowski do wystawy oprócz kilku dawniejszych prac włączył nowe fotografie tworzące cykl "Kolekcje samurajskie", wykonane analogowym bardzo oryginalnym aparatem Yashica Samurai. Dokumentalny zapis zwykłych przedmiotów, osób, miejsc ale w rygorystycznie przestrzeganym porządku. Stąd na jednej planszy 24 kadry, po sześć kolejnych klatek z reguły tego samego motywu. Obok zdjęcia z cyklu „Trivia” z 4 kadrami na jednej planszy, a także dwukadrowe, wykonane formatem 6 x 6 z archiwum autora fotografie z cyklu „Podwójne ujęcie/ Double take”.

Wystawa spotkała się z bardzo żywym odbiorem, a po wernisażu nastąpiła opowieść piszącego te słowa o Małej Galerii w Warszawie i środowisku wokół niej, a także o fotografii przełomu lat 70. i 80. w Polsce.

30.08.2013 Lwów, Galeria Efremova 26, Krzysztof Wojciechowski - wystawa "2, 4, 24". Fot. Marek Grygiel.
30.08.2013 Lwów, Galeria Efremova 26, Krzysztof Wojciechowski - wystawa "2, 4, 24". Fot. Marek Grygiel.
30.08.2013 Lwów, Galeria Efremova 26, Krzysztof Wojciechowski - wystawa "2, 4, 24". Fot. Marek Grygiel.
30.08.2013 Lwów, Galeria Efremova 26, Krzysztof Wojciechowski - wystawa "2, 4, 24". Fot. Marek Grygiel.
30.08.2013 Lwów, Galeria Efremova 26, Krzysztof Wojciechowski - wystawa "2, 4, 24". Fot. Marek Grygiel.
Archiwalne katalogi Małej Galerii. Fot. Marek Grygiel.
30.08.2013 Lwów, Galeria Efremova 26, Krzysztof Wojciechowski - wystawa "2, 4, 24". Fot. Marek Grygiel.

Drugą „fotograficzną” odsłoną projektu „Pracownia dokumentu” była wystawa, a właściwie trzy wystawy zdjęć Jacka Dziaczkowskiego, które zrobił we Lwowie podczas pomarańczowej rewolucji 2004 roku. Zdjęcia były prezentowane rok później we Lwowie, ale bardzo niewiele osób dotarło na tę prezentację. Toteż tym razem Andrzej Bojarow umieścił je w postaci klasycznej wystawy w Centrum Historii Miejskiej przy Akademika Bohomolca natomiast duże plansze w Galerii Dzyga. Kilka plansz pojawiło się również w przestrzeni miejskiej, m.in. na fasadzie byłej Galerii 5 x 5 i nieopodal Akademii Sztuk Pięknych na ulicy Bankowej.

Warto przypomnieć, ze zdjęcia zwykłych obywateli – mieszkańców Lwowa, jakich Jacek Dziaczkowski sportretował w 2004 roku, znalazły się potem jako główny materiał ilustracyjny w książce Serhija Żadana pt. „Odsetek Samobójstw wśród klaunów” wydanej przez berlińsko-warszawskie wydawnictwo edition.fotoTAPETA w 2009 roku.

Jacek Dziaczkowski, z serii Demokraci – Lwów 2004
Wystawa Jacka Dziaczkowskiego Demokraci – Lwów 2004 w Galerii Dzyga na ulicy Ormiańskiej. Fot. M. Grygiel.
Wystawa Jacka Dziaczkowskiego Demokraci – Lwów 2004 w przestrzeni miejskiej Lwowa. Fot. M. Grygiel.

Otwarciu wystawy w Centrum Historii Miejskiej towarzyszyła prezentacja najnowszej fotografii dokumentalnej w postaci slideshow a także omówienie działalności fotografów młodszego pokolenia skupionych w agencjach Napo i Sputnik.

I wreszcie trzeci projekt to wystawa Wojciecha Prażmowskiego „Miłosz tutejszy” w Muzeum Ksiażki obok Pałacu Potockich na ulicy Kopernika. Wystawa specjalnie przygotowana w pomniejszonych formatach dla tego miejsca została przyjęta z ciekawością, nie tylko dlatego, że Czesław Miłosz i jego twórczość nie jest być może tak dobrze znana na Ukrainie, ale również ze względu na walory fotograficzne. Jak wiadomo Wojciech Prażmowski zrobił setki zdjęć, przemierzając 6 tysięcy kilometrów w odnajdywaniu autentycznych miejsc na Litwie związanych z Miłoszem. W tym cyklu po raz pierwszy zastosował metodę rozostrzonego obiektywu – kładąc nacisk na wywołanie autentycznego przeżycia obcowania z miejscem, wywołania nastroju czy pobudzenia wyobraźni bardziej niż osiągnięcia dokumentalnej rejestracji z natury.

Re: reminiscencja, remiks, refleksja - Lwowski Pałac Sztuki. Fot. Marek Grygiel.
WROcenter Group - Test Five, dla Józefa Robakowskiego, Nam June Paika i Witkacego, 2012, instalacja
WROcenter Group - Test Five, dla Józefa Robakowskiego, Nam June Paika i Witkacego, 2012, instalacja
WROcenter Group - Na Srebrnym Globie, dla Meliesa i Zygmunta Rytki, 2012, obiekt z projekcją interaktywną, fotografia. Fot. Marek Grygiel.

Wystawą, od której być może należałoby rozpocząć tę relację, był duży pokaz multimedialny pt.: „RE, reminiscencja, remis, refleksja”, zrealizowany w oparciu o projekt „Mindware – Technologie dialogu (Lublin 2011) i z XV Biennale Sztuki Mediów WRO 2013, Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Galerii Arsenał i Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Wiele bardzo ciekawych prac takich artystów jak: Piotr Bosacki, Anna Molska, Serhij Petliuk, Daria Medić, Norman Leto, Hubert Czerepok, Andrij Linik.

Uwagę przykuwały instalacje WRO Center Group zrealizowane w oparciu o dzieła Józefa Robakowskiego, Nam June Paika, i Witkacego, a także prace Zygmunta Rytki i fragmenty filmu Georgesa Mélièsa.

Trwający do 15 września Festiwal ARTNASTUP we Lwowie, to oczywiście nie tylko fotografia i sztuki wizualne. Bardzo ważnym elementem był performance, taniec nowoczesny, a także pokazy teatralne niezależnego młodego teatru. Odbyły się także spotkania, dyskusje w których brało udział dziesiątki osób. Tegoroczny bogaty program festiwalu to znakomity początek otwarcia artystycznego sezonu w tym bogatym w tradycje ale też zwróconym ku nowoczesności mieście.

Marek Grygiel

P.S.: Warto dodać, że projekty w ramach „Pracownia dokumentu” zostały przygotowane przy dużej pomocy i osobistym zaangażowaniu konsula RP we Lwowie, p. Mariana Orlikowskiego, i jego współpracowników.

Wojciech Prażmowski, praca z serii "Miłosz. Tutejszy"
Wystawa Wojciecha Prażmowskiego "Miłosz. Tutejszy" Lwowskie Muzeum Dawnej Książki Lwów, ul. Kopernika (obok Pałacu Potockich) kuratorzy Zorjana "Zo Za" Hrebeniukowa / Andrij Bojarov.
Wojciech Prażmowski - wystawa "Miłosz. Tutejszy" Lwowskie Muzeum Dawnej Książki Lwów, ul. Kopernika. Podczas otwarcia wystawy przemawia Konsul RP Marian Orlikowski. Fot. M. Grygiel.

 

Zobacz też:

 

W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.