Jacob Aue Sobol: „James' House”
Leica Store & Gallery
ul. Mysia 3, 00-496 Warszawa
9-30.VIII. 2023
Surowe życie na Zielonej Wyspie
Nieoczekiwanie, gdy po pandemii wydawało się, że Leica Gallery zniknęła z mapy miejsc wystawowych dla fotografii w Warszawie kilka dni temu otwarto wystawę Jacoba Aue Sobola. Jest to artysta dobrze znany w Polsce, właśnie za przyczyną galerii Leica, która inaugurowała swoją działalność w 2013 roku prezentacją tego właśnie autora pt. „Arrivals and deparatures” o czym wspominaliśmy na łamach Fototapety. Wtedy był to rodzaj relacji z jego podróży od Moskwy przez Syberię, do Mongolii, Chin i Japonii.
Z kolei następna wystawa w warszawskiej galerii Leica w 2018 roku pt „With and without you” miała charakter retrospektywny. Znalazły się na niej również jego wczesne fotografie z czasów, gdy wraz ze swoją partnerką Sabine mieszkał w Grenlandii. Grenlandia stała się dla niego miejscem fotograficznej inicjacji gdyż wcześniej fotografował tylko w ramach fotograficznej edukacji m.in. w kopenhaskiej szkole „Fatamorgana”, z której wyszło potem wielu ciekawych twórców.
Obecna wystawa pt. James’ House jest zrealizowana w oparciu o zdjęcia, które powstały podczas tego pierwszego okresu na Grenlandii. Sobol dedykuje ją swojemu nieżyjącemu już przyjacielowi, z którym zdobywał doświadczenia i przeżywał trudy niełatwego życia na tej północnej ogromnej wyspie. Fotografie, które wtedy powstały, to relacja z codziennej rzeczywistości, której bohaterami jest rodzina przyjaciela, jego dzieci i bliscy. Wszystko to przepojone jest ogromną czułością i naturalnością uchwyconych momentów, sceny domowe przeplatają się z zimowymi krajobrazami, w których trzeba przetrwać zapewniając byt swojej rodzinie np. polując na ryby i foki. Tę relację bliskości osób występujących na zdjęciach bardziej się odczuwa niż się ją widzi. Sobol spontanicznie kadruje swoje ujęcia pomijając klasyczne zasady kompozycji, przez co te czarno białe fotografie nabierają dodatkowego dynamizmu.
Podczas spotkania, które odbyło się dzień po wernisażu, autor zapytany o swoich mistrzów wymienił tylko jednego: jest nim Anders Petersen, który – jak się okazało – prowadził zajęcia w czasie studiów Sobola w Kopenhadze. Obok Petersena pewien wpływ na ten charakterystyczny i natychmiast rozpoznawalny styl fotografowania Sobola może mieć twórczość japońskiego mistrza czarno-białych fotografii Daido Moriyamy. Tak czy inaczej, Jacob Aue Sobol pozostaje wierny raz obranej drodze i zapowiada, że będzie jeszcze korzystał ze swojego bardzo bogatego, liczącego 700 tysięcy zdjęć archiwum.
Jeśli potraktować obecnie prezentowaną wystawę jako II cześć grenlandzkiej sagi, autor, jak się zwierzył podczas spotkania, ma zamiar przygotować jeszcze trzecią część i być może ją również zobaczymy kiedyś w Warszawie.
Przy okazji warto podkreślić znaczenie zrealizowania przez Galerię Leica tej obecnej wystawy w sytuacji, kiedy w Warszawie nie ma już prawie miejsc, gdzie można zobaczyć interesujące wystawy, szczególnie autorów zagranicznych. Miejmy nadzieję, że nie jest to jedyna i ostatnia w tym roku wystawa Galerii Leica, galerii, która przez te 10 lat wyrobiła sobie w tym miejscu pewną renomę oraz uznanie i warto by kontynuowała aktywnie swoją dalszą działalność.
Marek Grygiel
Zobacz też:
Wystawy w Leica 6x7 Gallery Warszawa:
- Jacob Aue Sobol „James’ House” (2023)
- Jacob Aue Sobol – With And Without You (2018)
- Jacob Aue Sobol - Arrivals And Departures (2013)
W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:
Jacob Aue Sobol:
James’ House is my second book in The Greenland Trilogy. My first book Sabine from 2004 was a love story, and so is James’ House. It’s about my love and admiration for an Inuit man and his continuous fight to provide for his family. The story takes place from 1999-2002 when I lived in Eastern Greenland trying to become a hunter and a fisherman while taking pictures of the life I shared with the people living there. James was my friend when I lived in Tiniteqilaaq. He taught me how to spot seals and use the tools of a hunter. He taught me when to speak and when to be silent. How to be present.
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.