Instytut Polski w Lipsku w Niemczech,
od 12 marca do 30 kwietnia 1999 r.
Kurator: Marek Grygiel

-------------------------------------------------------------------------------

 


 

"Kultura Paryska" w obiektywie Piotra Wójcika

 

Tabliczka nadgryziona już zębem czasu, uszkodzona przez jedną z ekip telewizyjnych licznie nawiedzających Instytut Literacki od początku lat osiemdziesiątych.
Piotr Wójcik: "Kultura paryska", wystawa w Instytucie Polskim w Lipsku

 

Redaktor (najwyraźniej w dobrym nastroju).
Piotr Wójcik: "Kultura paryska", wystawa w Instytucie Polskim w Lipsku

 

Plecy Jacka Krawczyka w pomieszczeniu "wysyłkowym" czyli tam gdzie Leszek Czarnecki (tu niestety nieobecny) pakuje Kulturę, Zeszyty Historyczne i inne książki, waży, nakleja znaczki itd.
Piotr Wójcik: "Kultura paryska", wystawa w Instytucie Polskim w Lipsku

 

"Kawa" czyli codzienne zebranie w jadalni wszystkich obecnych około godziny 13.30. Od lewej: Leszek Czarnecki - naczelny ekspedytor i szef magazynu, Marek Krawczyk, Renata Głowacka - korektorka, Jacek Krawczyk bibliotekarz - archiwista, Zofia Hertz oraz ręce Agnieszki Szypulskiej - sekretarki.
Piotr Wójcik: "Kultura paryska", wystawa w Instytucie Polskim w Lipsku

 

Redaktor w swym gabinecie.
Piotr Wójcik: "Kultura paryska", wystawa w Instytucie Polskim w Lipsku

 

 

31 barwnych fotografii wielkości ok. 40 x 60 cm jest w większości poświęconych redaktorowi Jerzemu Giedryociowi legendarnemu już założycielowi tego tak ważnego pisma. Na zdjęciach widzimy Jerzego Giedroycia w otoczeniu najbliższych pracowników tj. Zofii Hertz, Marka Krawczyka, brata - Henryka. Widzimy wnętrza słynnego "Maison Laffitte", pokoje w których odbywają się spotkania, jadalnię, tzw. "jardin d'hiver" (ogród zimowy) miejsce gdzie na oknach stoją piękne doniczkowe kwiaty, a stół zasypany jest książkami i czasopismami - ulubiony pokój do rozmów z często odwiedzającymi Kulturę gośćmi. Odwiedzamy pomieszczenia gospodarcze, magazyn z którego wysyłane są paczki z książkami i wydawnictwami Kultury, archiwum z regałami i licznymi półkami. Jest także słynna "beczka Giedroycia" w której ogrodnik i gospodarz domu Montagne pali nieomal rytualnie makulaturę i zbędne papiery a w dawniejszych czasach zapewne numery mniej wartościowych publikacji ukazujących się w krajach z za żelaznej kurtyny.

Domowników i przyjaciół Kultury oglądamy w sytuacjach zwyczajnych, przy śniadaniu, przy czytaniu porannej korespondencji, oglądaniu dziennika telewizyjnego, poobiedniej pogawędce.

Są fotografie na których oglądamy Redaktora przy pracy, skupionego w zaciszu swego gabinetu na tle malowniczego okna w którym widoczny jest mały witraż z herbem litewskiej Pogoni, który otrzymał z okazji nadania honorowego obywatelstwa niepodległej Litwy w 1996 roku. Ta seria zdjęć to znakomite porterty psychologiczne oddające niezłomność charakteru Jerzego Giedroycia, który jako jeden z nielicznych pozostał wierny zasadniczo swoim przekonaniom. Najbardziej natomiast wzruszające są zdjęcia, którymi autor wystawy niejako wtargnął w bardzo prywatną sferę Redaktora - zdjęcia wykonane w prywatnej części Maison Laffitte na piętrze.. Jest tam m.in. portret Giedroycia na tle najdroższych pamiątek rodzinnych zgromadzonych w sypialni redaktora, są zdjęcia wykonane na tle obrazów malowanych przez Józefa Czapskiego, Jana Lebensteina. I jest na koniec zdjęcie oddalającego się, podpartego na laseczce Jerzego Giedroycia, odwróconego do nas tyłem, mającego przed sobą jasny refleks wpadającego przez okno światła....

Niewątpliwą zasługą Piotra Wójcika, fotoreportera Gazety Wyborczej, jest stworzenie z tego cyklu 31 zdjęć eseju fotograficznego dającego świadectwo chwili - czyli to czym z reguły jest również klasyczny fotoreportaż. Tyle tylko, że nie ma tu wartkiej narracji, jest raczej pokazanie nieuchwytnego w opisie słownym nastroju, klimatu przemijania i swoistej aury życzliwej i pełnej ciepła refleksji o człowieku i miejscu, które dla kultury polskiej znaczą tak wiele.

Wystawa Piotra Wójcika w Instytucie Polskim w Lipsku została przygotowana w oparciu o materiał fotograficzny jaki autor wykonał podczas swego tygodniowego pobytu w Paryżu w listopadzie 1998 roku i jaki potem w postaci kilkuzdjeciowego reportażu został zamieszczony w Magazynie Gazety Wyborczej (nr z XI 1998). Układ i aranżacja Marek Grygiel. Podpisy pod zdjęcia A.K. Kubik.

Wystawa czynna do 30 kwietnia 1999 roku - będzie stanowić również jeden z elementów konferencji naukowej pt. "Polen und Europa 1945 - 1990 : Die Krise der Europaischen Identitat" jaka odbędzie się w Instytucie Polskim w Lipsku w dniach 26 i 27 marca br.

 

Przed frontem budynku - szofer, ogrodnik, hydraulik, "złota rączka Instytutu" - wszystko w jednej osobie Alberta Montagne.
Piotr Wójcik: "Kultura paryska", wystawa w Instytucie Polskim w Lipsku

 

Redaktor w swym gabinecie. W głębi, w oknie, "Znak Pogoni" malowany na szkle - podarunek od prezydenta Litwy, wręczony wraz z aktem nadania obywatelstwa litewskiego w 1996 roku.
Piotr Wójcik: "Kultura paryska", wystawa w Instytucie Polskim w Lipsku

 

Piotr Wójcik
ur w 1967 w Warszawie, studia na Akademii Teologii Katolickiej (Historia Kościoła)

Od początku (1989) fotoreporter Gazety Wyborczej w Warszawie. Twórca kilkunastu znaczących fotoreportaży (najczęściej z tekstami Lidii Ostałowskiej) dotyczącymi życia mniejszości etnicznych na terenie Europy. Redaktor albumów "Fotografie Gazety Wyborczej" (tom I 1997, tom II 1998, w przygotowaniu tom III obejmujący lata 1989 -1999). Autor wyboru i koncepcji wystawy "Fotografie Gazety Wyborczej" prezentowanej na kilkunastu dworcach kolejowych Polski (1997). (Skrócone wersje tej wystawy prezentowane były w Budapeszcie, Bratysławie Pradze i Decinie w 1997 i w 1998 roku) Laureat licznych nagród w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, ostatnio -III nagroda w kategorii "Kultura" za fotoreportaż o Paryskiej Kulturze publikowany w Magazynie GW.

 

Poprzednio w fotoTAPECIE :

 


Spis treści

Copyright © 1997-2012 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2012 Zeta-Media Inc.
e-mail: fti@zeta-media.com