Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa, Pl. Zamkowy 8
wystawa czynna od 6 października do 6 listopada 1998 r.
------------------------------------------------------
Piotr Wojnarowski - "Jesień", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
Piotr Wojnarowski - "Niebo 1", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
YSTAWA pt. "Miejsca" obejmuje prace Piotra Wojnarowskiego z lat 1996-1998, powstałe w Warszawie i Pradze. Są to barwne, poświetlane diapozytywy o wymiarach 20 x 25 cm. Większość prezentowanych prac poddano obróbce komputerowej, co umieszcza je na styku fotografii tradycyjnej i cyfrowej.
Click here
for English
version of
this page
Autor urodził się i wychował na warszawskiej Starówce. Zatem nic dziwnego, iż inspiracją jego prac stały się różnorodne formy faktur staromiejskich kamienic, ich relacja ze światłem oraz sposób odziaływania na nie różnych przedmiotów. Ściany warszawskich i praskich kamienic stanowiły pewnego rodzaju scenę, na której rozgrywały się fotograficzne inscenizacje, powstałe w wyobraźni autora.
Prace z roku 1996: "W księżycową jasną noc", "Zima", "Niebo 1", "Niebo 2", "Jesień" - tworzące wystawę "Miejsca" są "czystą" fotografią w sensie technologicznym, choć sprawiają wrażenie obrazów dalekich od rzeczywistości, bliższych raczej marzeniom sennym. Ich nierealność uzyskał autor celnym wyborem fragmentów faktur kamienic, zastosowaniem prostej inscenizacji oraz mistrzowskim opracowaniem odbitki pod powiększalnikiem. Efektem finalnym jest reprodukcja diapozytywowa wykonana kamerą wielkoformatową.
Powstałe prace tworzące wystawę, choć podobne w klimacie, nie są już klasycznymi zdjęciami. W procesie ich powstawania wykorzystany został komputer. Autor najpierw fotografował elementy składowe obrazu (faktury, okna, liście, butelki itp.), następnie sam je skanował, wprowadzał korektę barwy i kontrastu oraz ustalał wzajemne relacje pomiędzy składowymi obrazu. Powstałe w ten sposób swoiste fotograficzno-cyfrowe kolaże były potem bezpośrednio świecone na diapozytywach, lub reprodukowane kamerą wielkoformatową z wydruku typu "rainbow". Aparat fotograficzny był więc obecny przy narodzinach tych prac i efektem końcowym są obrazy zapisane na klasycznym nośniku - błonie fotograficznej.
Sztuka zawsze miała swój obszar autonomii względem wydarzeń i ocen. Twórcy nie zwykli oglądać się na etykietki, jakie z czasem przypinali im krytycy. Pewnie z czasem znajdziemy i my określenie na gatunek prac Piotra Wojnarowskiego. Oglądając je jednak teraz nie zastanawiamy sięw jakim procesie obrazowania powstały. Technologia jest tu kwestią drugorzędną, najważniejsze, że emocje autora są dla odbiorcy czytelne, że prace oddziaływują na wyobraźnię i trudno koło nich przejść obojętnie.
Małgorzata Mikołajczyk
Piotr Wojnarowski - "Suszarnia", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
Piotr Wojnarowski - "Na stole", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
Piotr Wojnarowski - "Koulpel na Vacl. Namesti", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
Piotr Wojnarowski - "Skrin s oblecenim", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
D KILKU lat fotografia anektowana jest coraz częściej przez sztuki wizualne. Najbardziej przyczyniły się do tego nowe technologie, nowe środki utrwalania, zapisywania i przetwarzania obrazu. Dlatego coraz częściej obraz fotograficzny jest tylko punktem wyjścia dla powstania realizacji nie będących już tylko fotografią w dotychczasowym rozumieniu.
Komputerowy boom w fotografii światowej dotarł także i do nas. Fotografia, szczególnie na przecięciu z reklamą, przetwarzana jest w nowe obrazy i zapisy wizualne. Takie zjawisko obserwować można w pracach Piotra Wojnarowskiego, który mając na codzień do czynienia z nowymi technologiami wykorzystuje je do kreacji własnych zamierzeń artystycznych.
Efektem tych prób są obrazy fotograficzne powstałe przy użyciu nowych narzędzi (komputer, skaner). Nie znaczy to jednak, że są one pozbawione tych wszystkich cech, które silnie oddziaływują na odbiór dzieła. Autor posłużył się odpowiednimi przetworzeniami obrazu w celu uzyskania określonych efektów. Mają one za zadanie odpowiednio wzmocnić nasz odbiór i dostarczyć nam nowych wrażeń jakich pewnie nie udało by się wyzwolić bez zastosowania wszystkich tych zawansowanych technologii. Umiejętność ich dobrania i odpowiednie proporcje, a może i dyscyplina powściągliwego z nich korzystania zadecydują o powodzeniu takich poszukiwań w niedalekiej przyszłości.
Wystawę Piotra Wojnarowskiego na pewno można zaliczyć do bardziej udanych prób w tej dziedzinie.
Marek Grygiel
Piotr Wojnarowski - "Dom przy ulicy Piwnej", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
Piotr Wojnarowski - "Martwa natura z butelką", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
Piotr Wojnarowski - "Stare zamecke schody", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
Piotr Wojnarowski - "Noc na ulicy Zapiecek", praca z wystawy p.t. "Miejsca" - Mała Galeria ZPAF-CSW
Piotr Wojnarowski
Edukacja artystyczna:
1995-1996 Staż w Państwojwej Wyższej Szkole Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi na wydziale fotografii
1992-1994 Pomaturalna Szkoła Plastyczna w Warszawie
1992-1993 Asystent fotografii w Pałacu Młodzieży w Warszawie
Konkursy międzynarodowe:
1993 Złoty medal i pierwsza nagroda w konkursie fotograficznym w Ruzemberok na Słowacji
1992 Pierwsza nagroda w konkursie fotografii w Kankaanpaa w Finlandii - "Las"
Wybrane wystawy fotograficzne:
1993 Pokonkursowe wystawy fotograficzne w Ruzomberok, Krakowie i w Wiedniu
1992 "Konfrontacje bez sankcji" - zbiorowa wystawa przy XXII Konfrontacjach Fotograficznych w Gorzowie Wielkopolskim
1992 Wystawy zbiorowe grupy "Rama"
Piotr Wojnarowski (z lewej) i Marek Grygiel podczas otwarcia wystawy w Małej Galerii ZPAF-CSW. Fot. Maciej Zienkiewicz / GW
Zobacz też :
Copyright © 1997-2012 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2012 Zeta-Media Inc.
e-mail: fti@zeta-media.com