Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa, Pl. Zamkowy 8
wystawa czynna od 10 listopada do 10 grudnia 1998 r.

------------------------------------------------------

 

Aleksander Salij - Slady

 

Aleksander Salij - wystawa 'Slady'
Aleksander Salij - praca z wystawy p.t. "Ślady" - Mała Galeria ZPAF-CSW

 

 

[N]
Click here
for English
version of
this page



AJWAŻNIEJSZYM elementem w fotografii jest światło. Ta nieodkrywcza przecież teza nasuwa się również przy oglądaniu prac fotograficznych Aleksandra Salija. Fotografując wykorzystuje przede wszystkim możliwości operowania cieniem, jego zdjęcia "wyłaniają" poszczególne struktury i kształty tworząc świat tajemniczy i niezdefiniowany. Artysta inspiracji dla swoich prac szuka w najbliższym otoczeniu. Mogą to być formy roślinne, fragmenty architektury, własne ciało. Wszystkie motywy poddaje swoistej analizie kładąc nacisk na grę światła i cienia, na ściśle określony kadr, który powoduję zintensyfikowanie przekazu. Tworzy tym samym własny mikrokosmos, poddając go nieustannej interpretacji. Fotografowane obiekty zaczynają wtedy emanować własną ekspresją, nabierać znaczeń, wchodzić we wzajemne relacje pomiędzy sobą. Tak fotografowane zatrzymują się w naszej pamięci jako elementy graficzne i formy których wcześniej nie dostrzeglibyśmy. Ten specyficzny zapis dokonany przez artystę, pozwala nam zatrzymać się na chwilę i dostrzec ukryte waolory przedmiotu, jego bogactwo i odczuć pewien nastrój, który uleciałby może podczas pobieżnego kontaktu. Aleksander Salij "wyławiając" te formy i nastroje z otaczającej nas rzeczywistości nadaje im tym samym pewien rodzaj magicznej aury, podnosi je do znaczenia symbolu i podkreśla ich jednostkową niepowtarzalność. Taka postawa bliska jest fotografii analizującej, ale nie tej z lat 70-tych badającej możliwości fotograficznego medium. Jest to fotografia dociekająca swojej prawdy poprzez opisanie obiektu metodą przypisaną fotografii z założenia : użycia światła i cienia, wyłonienia kształtu ukrytego i spowodowanie tym refleksji być może o charakterze głębszym niż refleksja nad kształtem i przestrzenią. Twórczość fotograficzna Aleksandra Salija w swym bogactwie i wieloznaczności jest od wielu lat wywoływaniem takiej właśnie refleksji, która w efekcie wymyka się jednoznacznej interpretacji.

Marek Grygiel

 

 

Aleksander Salij - wystawa 'Slady'
Aleksander Salij - praca z wystawy p.t. "Ślady" - Mała Galeria ZPAF-CSW

 

 

Aleksander Salij - wystawa 'Slady'
Aleksander Salij - praca z wystawy p.t. "Ślady" - Mała Galeria ZPAF-CSW

 

 

Aleksander Salij - wystawa 'Slady'
Aleksander Salij - praca z wystawy p.t. "Ślady" - Mała Galeria ZPAF-CSW

 

Aleksander Salij (ur. 1942)

Fotograf, członek ZPAF od 1979. Uprawia fotografię (od 1957), rysunek i malarstwo.

Studiował historię sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Jest prezesem Grupy V. Członek Rady Artystycznej ZPAF w Kielcach.

Brał udział w ponad 190 wystawach zbiorowych i konkursach fotograficznych uzyskując 50 nagród, z których najważniejsze to : medal "Europa 75" - Hiszpania; wyróżnienie honorowe "Venus 73" - Kraków; "Złocisty Jantar" 1979, 1982, 1983, Gdańsk, wyróżnienia: Doroczna Wystawa Okręgu Świętokrzyskiego w Kielcach, 1979 - I nagroda; "Biennale Krajobrazu" : 1983 - medal, 1983 - III nagroda, 1985 - II nagroda.

 

 

Aleksander Salij (z lewej) i Marek Grygiel - otwarcie wystawy w Małej Galerii 10 listopada 1998 r. Fot. C. Szwejkowski

 

Gazeta Wyborcza

"Czarne i białe"
Fotografie Aleksandra Salija - w Małej Galerii ZPAF-CSW

Mimo pozornej ascezy fotografie Aleksandra Salija zdumiewają bogactwem i dynamiką form. Są bliskie abstrakcji, a przecież mówią wiele o różnorodności otaczającego nas świata. Salij fotografuje fragmenty roślin, architektury, ludzkiego ciała, ale obraz przeobraża tak, że z trudem można się domyślić, co było obserwowanym obiektem : unerwienie liścia, chropowatość ściany, pofałdowania skóry... Jedna tylko praca nie pozostawia wątpliwości, że widać na niej zarys papilarnych linii na palcach.

Celem fotografii jest nie tylko odtwarzanie, lecz przede wszystkim budowanie nowych systemów, struktur, z których powstają nowe wartości - mówi autor. I jego prace znajdują się na pograniczu zobaczonego i wyobrażonego. W tych fotografiach jak w malarstwie materii, najważniejsza jest właśnie różnorodność i zmienność struktur. Autor uzyskuje jednak ten efekt przy użyciu technik wyłącznie fotograficznych. "Mikroskopowe" zbliżenia obrazu zacierają rozpoznawalność konturów i odsłaniają to, co ukryte przy powierzchownym spojrzeniu. Tajemnicy i dramaturgii dodaje gra światła i cienia. Aleksander Salij nie zapomina, że światło to istota fotografii. Jego prace sa czarno-białe, ale dzięki perfekcyjnej grze światła, sile kontrastów i zmienność odbić sprawiają wrażenie niewyczerpanych możliwości opisywania świata.

Monika Kuc
GW - Co jest grane, 20 listopada 1998


Zobacz też :


Spis treści

Copyright © 1997-2012 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2012 Zeta-Media Inc.
e-mail: fti@zeta-media.com