Krótka synteza twórczości Edwarda Hartwiga w małym formacie
Pejzaż, człowiek, poszukiwania...
OJAWIŁA się kolejna, czwarta już publikacja z serii "Fotografia Polska". Jest to pozycja bardzo ważna, dotyczy bowiem nestora polskiej fotografii - Edwarda Hartwiga.
Rozmiary tego niewielkiego tomiku (22 x 16 cm) oraz jego układ odpowiadają niemal dokładne poporzedniej książeczce poświeconej Janowi Bułhakowi. Dwie pierwsze publkacje, zaprojektowane były wertykalnie - układ horyzontalny, gwarantuje lepsze wykorzystanie powierzchni książki gdyz jednak większość prac powstaje w formacie zbliżonym do zdjęcia otrzymywanego z błony małoobrazkowej, nawet jeśli to dotyczy dawnych mistrzów fotografii jak np. Bułhak, którzy, jak wiadomo używali głownie aparatów starszej generacji na błony cięte lub szerokie.
Całość publikacji Edwarda Hartwiga podzielona jest na cztery części zatytułowane: Pejzaż, Scena i ekran, Człowiek, Poszukiwania. Wydaje się, że jest to podział trafny, chociaz jakiekolwiek kategoryzowanie bogatego, wieloletniego siegajacego lat 1920-tych dorobku Edwarda Hartwigawydaje się ryzykowne. Całość poprzedzona jest syntetycznym wstępem Barbary Kosińskiej, która o twórczosci Hartwiga pisała doskonałe teksty jeszcze w latach 80-tych na łamach kwartalnika Fotografia, prowadzonego przez Wiesława Prażucha. Niezwykle trafne jest jej zdanie o tym że "ciekawość wobec przemian w sztuce, potrzeba śledzenia aktualnych nurtów i temdencji artytycznych" zawsze była charakterystyczna dla twórczości Edwarda Hartwiga.
Przed częścią ilustracyjną wydawca zamieścił jeszcze biogram artysty uwzględniający najważniejsze fakty z jego bogatego artystcznego życia oraz wybór wykazu wystaw. N.b. zabrakło w tym spisie wystawy Edwarda Hartwiga pt. "9 fotografii", która odbyła się w Małej Galerii w czasie obchodów 90 rocznicy urodzin, w 1999 roku.
Warto przypomnieć, że Edawrd Hartwig był w latch osiemdziesiątych członkiem Rady Artystycznej Małej Galerii ZPAF. W Małej Galerii na przestrzeni blisko 20 lat Hartwig zaprezentował 4 indywidualne wystawy (1983, 1992, 1994, 1999).
Pewną niedogodnością omawianej publikacji jest brak numeracji stron (dotyczy to również trzech do tej pory wydanych tomików). Za to jakość druku nieznacznie się poprawiła, co przy wielotonowych, operujących głównie natężeniem kontrastu i ziarnistości fotografiach Edwarda Hartwiga, ma niebagatelne znaczenie.
Największym jednak mankamentem jest cena (44 PLN), tak więc książeczka ta, dobry syntetyczny przewodnik po twórczości Edwarda Hartwiga, nie trafi do rąk szerszej publiczności, jak również coraz większej ilości studiujących fotografię.
M.G.
W fotoTAPECIE poprzednio m.in.:
- Edward Hartwig "Duotony" - wystawa w Zamku Ujazdowskim, październik - listopad 2001
- Edward Hartwig - wystawa w Łazienkach (2001)
- Edward Hartwig: "Impresje w kolorze", Galeria BAYER, Warszawa, VI-VII.2000
- "9 FOTOGRAFII", wystawa Ewarda Harwtiga w Małej Galerii w Warszawie (IX.1999)
- Edward Hartwig w rozmwie z Anną Beatą Bohdziewicz, (IV-V.1996)
O serii "Fotografia Polska":
- Bogdan Dziworski - pierwsza pozycja z serii "Fotografia polska" (1999)
- Wojciech Prażmowski, Jan Bułhak w serii "Fotografia Polska" (200, 2001)
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.
29 - 10 - 01