Zygmunt Rytka: Obiekty dynamiczne
Obiekty dynamiczne powstają poprzez połączenie,
sprzęgnięcie trzech czasoprzestrzeni:
- zarejestrowanej fotograficznie,
- z realną, aktualną przestrzenią galerii
- z wyobrażeniową, intelektualną przestrzenią neuronową.Zygmunt Rytka 02.02.2002
Click here
for English
version of
this page
PRZYPADKU artystów, którzy mają już pewien określony dorobek bywa tak, że jakaś tendencja zyskuje przewagę. Zygmunt Rytka, od początków swej działalności związany z nurtami sztuki konceptualnej i jej krytyką rozwijał jednocześnie poszukawania natury etycznej, szukał trwałego oparcia dla swej twórczości. Dosyć już dawno stwierdzono pewną wartość nienaruszalną w jego pracach, którą Jerzy Busza nazwał "milczeniem kamienia". Fotografował kamienie - w swoich cyklach wcześniejszych "Obrazy uzupełniające" i "Ciągłość nieskończoności". Kamienie te symbolizujące wiecznotrwałość natury wprawiał w ruch, w swoich intalacjach (CSW) nadawał im cechy wieloznaczności (np. poprzez wielocyfrową numerację) i podważał przypisaną im z natury rzeczy statykę. Stawały się pewnym znakiem kryjącym w sobie potencjalny ładunek energii będąc jednocześnie wizualizacją przestrzeni materialnej. Nie na darmo więc Zygmunt Rytka nazywa swoją najnowszą pracę "Obiektami dynamicznymi" - dynamicznymi dlatego, że chociaż w bezruchu (na fotografii) w rzeczywistości są w stanie uruchomić naszą wyobraźnię, stworzyć nową, jak uważa artysta, intelektualną przestrzeń.
Marek Grygiel
Zygmunt Rytka
Ur. 1947 r. w Warszawie. Prace realizuje w technice fotograficznej i wideo. Od 1972 roku uczestniczył w ponad 100 wystawach. Od roku 1974 miał 18 wystaw indywidualnych. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Ważniejsze wystawy indywidualne
1974 - "Przedziały czasowe", Galeria Remont, Warszawa;
1975 - "Określenie miejsca", Galeria Znak, Białystok;
1978 - "Zapis powielany", Galeria Warexpo, Warszawa;
1981 - "Fotowizja - katalog s.m.", Mała Galeria PSP-ZPAF, Warszawa;
1983 - "Obrazy uzupełniające", Mała Galeria ZPAF, Warszawa;
1984 - "Ciągłość nieskończoności", Galeria Labirynt, Lublin;
1985 - "Kolekcja prywatna", Mała Galeria ZPAF, Warszawa;
1988 - "Obok sztuki", Galeria FF, Łódź;
- "Obiekty chwilowe", Galeria Wschodnia;
- "Obiekty chwilowe" Galeria BWA Lublin;
1991 - "Obiekt nietrwały", Galeria FF, Łódź;
1994 - "Kontakt", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa.
Poprzednio w "fotoTAPECIE":
- Zygmunt Rytka: "Ciągłość nieskończoności" (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2000)
- "Najnowsza fotografia polska", Ernst Muzeum w Budapeszcie, 1998 r.
- Mała Galeria i przyjaciele - z kolecji Z. Rytki - wystawa na 20-lecie Małej Galerii
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.
08 - 03 - 02