Malwina Wieczorek-Bradé: BI-CYKL
Malwina Wieczorek-Bradé: BI-CYKL, wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW, listopad 2003
Click here
for English
version of
this page
CZŁOWIEK I MASZYNA. Od dawna znany motyw w sztuce przywołany został na nowo w serii prezentowanych tutaj zdjęć. Prosty techniczny zabieg nałożenia dwóch diapozytywów. Portret tego samego mężczyzny przefiltrowany przez części jakiejś konstrukcji. Po uważniejszym przeanalizowaniu tych prac odgadujemy, że chodzi tutaj o zwykły rower. Początkowo wydaje nam się, że mamy do czynienia z chaosem, ale z tych złożonych w sensie dosłownym fotografii wyłania się pewna przemyślana metoda odkrywania i zakrywania konturów twarzy metalowymi częściami rowerowej konstrukcji. Te części, jakieś tryby, przekładnie, zębate koła nasuwają skojarzenia z epoką industrialną, przypominają nastroje z niemieckich filmów ekspresyjnych Fritza Langa i zafascynowanie osiągnięciami cywilizacji technicznej. Podobnie jak to miało już miejsce w sztuce konstruktywizmu i futuryzmu I połowy XX wieku.
Ten powrót do tak określonej poetyki i nastrojów z przeszłości potraktowany jest przez autorkę nieco z przymrużeniem oka. Trudno bowiem sądzić by wyolbrzymione części rowerowego sprzętu mgły zastąpić kubaturę i oddziaływanie wielkich kolosów z czasów przemysłowej rewolucji. Można jednak łatwo zauważyć, że maszyna jako symbol postępu i dążeń do świetlanej przyszłości, której tak bardzo zaufaliśmy w ostatnim stuleciu, nie zawsze niesie ze sobą pozytywne konotacje zarówno w sferze naszej psychiki jak i naturalnego otoczenia.
Prace Malwiny Wieczorek-Brade uświadomić nam mogą kruchość i przemijalność człowieka, a także jego - paradoksalnie - coraz większe uwikłanie w rozrastającą się, najczęściej destrukcyjną, cywilizację techniczną.
Marek Grygiel
Malwina Wieczorek-Bradé: BI-CYKL, wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW, listopad 2003
Malwina Wieczorek-Bradé: BI-CYKL, wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW, listopad 2003
Malwina Wieczorek-Bradé
ur. 1968 w Łodzi
Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie (1988), była członkinią klubu fotograficznego
Fotoart Hybrydy, ukończyła Wydział Grafiki na ASP w Warszawie. Zajmuje się ilustracją książkową, fotografią
i grafiką warsztatową.
Ważniejsze wystawy:
1988 - Galeria Fotografii Hybrydy, Warszawa (z Mariuszem Szachowskim)
- Grupa Fotoart, Galeria Fotografii Hybrydy, Warszawa
1992 - POZA, ASP, Warszawa (wystawa studentów)
1993 - Klub Medyków, Warszawa (wystawa grupowa)
- Maastricht Biennial
- Europa 1000 - 2000, Politechnika, Warszawa
- Galeria, Kielce (wystawa individualna)
- „He! Bonjour, Monsieur La Fontaine“, Brest
1994 - Majdanek Triennial
- POZA, ASP, Warszawa (wystawa studentów)
1996 - Warszawska Grafika Miesiąca - wystawa towarzysząca Biennale Plakatu
1997 - „Grafika warszawska 1994-1996“ - wystawa towarzysząca Międzynarodowemu Triennale Grafiki
- „Niedzielni dandysi” - Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa
1998 - „Po drugiej stronie” (z K. Kiritsisem i P. Zakiem), Szawle, Litwa
1999 - „Niedzielni dandysi”, Galeria Pusta, Katowice
2000-2002 Udział w grupowych wystawach malarstwa i grafiki
- „Końskie konteksty”, Bielsko-Biała
- „Koń ma polską duszę”, Galeria TPSP Pałacyk, Warszawa
Malwina Wieczorek-Bradé: BI-CYKL, wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW, listopad 2003
Fotografie Malwiny Wieczorek-Bradé prezentowane są
na serwisach f2.art.pl, Fototok.art.pl, plfoto.com.Zobacz też:
- Malwina Wieczorek: "Niedzielni dandysi" - wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW (XII.1997 - I.1998)
- Malwina Wieczorek jedynym polskim uczestnikiem zaproszonym na 8. Miesiąc Fotografii w Bratysławie, XI.1998 r.
Również w FOTOTAPECIE:
Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, 4 listopada 2003 r. Otwarcie wystawy Malwiny Wieczorek-Bradé p.t. BI-CYKL. Fot. Łukasz Zandecki/GW
Fotografie Malwiny Wieczorek-Bradé w Małej Galerii ZPAF/CSW
Malwina Wieczorek-Bradé stworzyła niezwykły futurystyczny cykl portretów. A raczej "Bi-cykl". Pokazuje go w Małej Galerii ZPAF/CSW. Złożyła ze sobą dwa obrazy - portrety swojego prywatnego męża (jak go nazywa) oraz fotografie rowerowych części: śrubek, łańcuchów, trybików. - Rowery same mi się narzucają, w pewnym momencie w naszym domu było ich sześć. Codziennie się o nie potykałam - opowiada artystka.
Efektem są portrety niczym kadry z "Metropolis" Fritza Langa, ale w remake'u wyreżyserowanym przez Roberta Redforda. Liryczne, tajemnicze, melancholijne. Ich bohater przyszłości tęskni za miłością, za pięknem. Tak to sobie wyobrażam.
Wystawę w Małej Galerii ZPAF/CSW przy pl. Zamkowym 8 można oglądać do 28 listopada.
Agnieszka Kowalska
Gazeta Stołeczna, 6.XI.03
Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, 4 listopada 2003 r. Otwarcie wystawy Malwiny Wieczorek-Bradé p.t. BI-CYKL. Fot. Łukasz Zandecki/GW
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.
04 - 01 - 04