Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski w Warszawie
27 czerwca -31 sierpnia 2003 r.

 

 

Wojtek Wieteska: N.Y.C. #02

 


Wojtek Wieteska - z cyklu "N.Y.C. #02", wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, lipiec - sierpnień 2003

 

Prezentowana seria zdjęć pochodzi z cyklu "N.Y.C. #02", który realizowałem w Nowym Jorku w lutym, kwietniu i maju 2002 roku.

Forma eseju fotograficznego, jakiej użyłem, precyzyjnie określa moje rozumienie współczesnej fotografii. Interesował mnie wyłącznie pełny realizm, a to dla mnie oznacza: nieprzekłamany technologicznie kolor, przedmiotowe potraktowanie fotografowanych postaci i fragmentaryczność ujęcia miejskiej przestrzeni.

Cykl łączy różnorodne punkty widzenia, pomyślane i ułożone w jedną pogmatwaną nielinearną perspektywę szczególnego miasta, jakim jest dziś Nowy Jork.

WOJTEK WIETESKA

 




Wojtek Wieteska - z cyklu "N.Y.C. #02", wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, lipiec - sierpnień 2003

 

Wizja miasta

Twórczość fotograficzna Wojciecha Wieteski osadzona jest w tradycji klasycznej fotografii dokumentalnej o silnym subiektywnym zabarwieniu. Jego zdjęcia poprzez wyrafinowaną stylistykę nabierają jednak dużej indywidualności.

Od 1986 roku odbywa liczne podróże w trakcie których tworzy projekty fotograficzne mające bezpośredni związek z miejscem pobytu. Tak powstały m.in. serie zdjęć z Paryża, Australii, Afryki Południowej, Bliskiego Wschodu, Japonii i USA. Inspiracją do fotografowania tak dalekich zakątków USA stały się zdjęcia znanych klasyków fotografii i malarstwa Walkera Evansa czy Edwarda Hoppera, a także znanego filmowca Wima Wendersa.

Wieteska z równie wielką przenikliwością odnalazł i odczytał nastrój tych miejsc, współgranie przestrzeni i pustki, relacje między mieszkańcami.

Ostatnio wykonana seria „podróżnicza” Wojciecha Wieteski to zdjęcia z Nowego Jorku. Jest to bardzo indywidualne i osobiste spojrzenie na tę ogromną metropolię. Barwne zdjęcia, w których udało się autorowi zawrzeć esencję nastroju i pewnej specyficznej atmosfery tego miejskiego kolosa są wycinkami rzeczywistości. Ich silne oddziaływanie na odbiorcę wynika z ich doskonałej kompozycji - co wydaje się tym bardziej interesujące, że autor wszystkie fotografie wykonał w sytuacji zastanej - żadne z nich nie było zaaranżowane w jakikolwiek sposób.

Ten autentyczny zapis cechuje „maksymalna prostota w ujęciu formy” , znakomite opanowanie warsztatu, świetne wyczucie światła. Właśnie światło: cienie, załamania, odblaski i odbicia powodują że nowojorskie fotografie Wojciecha Wieteski otrzymują pewien dodatkowy wymiar przestrzenności i głębi.

Oglądając fotografie Wojciecha Wieteski z Nowego Jorku, nie sposób odnieść wrażenie, że niektóre ujęcia już się gdzieś widziało. W końcu jest to jedno z najlepiej i najobszerniej obfotografowanych miejsc na świecie. Ale przy uważniejszym przeglądaniu tych fotografii można dostrzec wiele jakby ukrytych szczegółów, jakichś fragmentów architektury, które autor chce w szczególny sposób wyeksponować. Do tego dochodzą relacje tej architektury z ludzkimi postaciami, które na zdjęciach Wieteski są z reguły anonimami, stanowiąc rodzaj nieomal organicznie wkomponowanych elementów. Wieteska nie fotografuje miasta jako takiego - fotografuje jego przestrzeń, nie akcentuje jego bardzo nowoczesnej architektury - architekturą wyznacza jego obszar rejestracji. Niektóre prace spowija półmrok inne utrzymane są w ciemnych barwach. Nie szuka nowych ujęć słynnych budowli. Fotografuje nastrój, próbuje zapisać to miasto po swojemu, tworzy rodzaj fotograficznego eseju - formy, która jest mu najbliższa i która nie narzuca mu zbyt sztywnych reguł. W ten sposób daje wizję Nowego Jorku. Wizja całkowicie swoją własną.

Fotografia jest często postrzegana jako próba odwzorowania otaczającego nas świata. Jednakże intencją fotografów jest zapisanie tego świata w sobie tylko właściwy sposób. Zdjęcia Wojciecha Wieteski z Nowego Jorku mogą to potwierdzić.

Marek Grygiel

 

 



Wojtek Wieteska - z cyklu "N.Y.C. #02", wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, lipiec - sierpnień 2003

 

WOJTEK WIETESKA, ur.1964

Fotograf, operator, reżyser.
Studia : wydział operatorski i realizacji tv : PWSFTviT w Łodzi
Historia sztuki : Uniwersytet Warszawski
Historia sztuki : Pary˝ - Sorbona

Podróżuje od 1986 roku.
Pobyty w Australii, Afryce Płn., na Bliskim Wschodzie, w Europie, Japonii i w USA były inspiracją do powstania indywidualnych projektów fotograficznych takich jak : „Paryż-schyłek”, „Rzeczywistość”, „Far West”, „Tokyo”, „N.Y.C. #02”.

Wystawy indywidualne m. in. :
„Rzeczywistość” – Galeria/Studio Gierałtowskiego. Warszawa ’97. „Far West” – ZPAF. Warszawa ’99. „Tokyo” – Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha . Kraków ‘OO. „Bohaterowie naszej wolności” – Zamek Królewski. Warszawa ’00.

 



Wojtek Wieteska - z cyklu "N.Y.C. #02", wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, lipiec - sierpnień 2003

 

Poprzednio w FOTOTAPECIE:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.

 

16 - 07 - 03