Mala Galeria (logo)

Mała Galeria ZPAF-CSW
Plac Zamkowy 8, Warszawa
7 czerwca - 1 lipca 2005 r.

 

 

Wanda Michalak - 5 lat później


Wanda Michalak, z wystawy p.t. "5 lat później",
Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, czerwiec 2005 r.

(5 lat później) MĘŻCZYŹNI (są nadal) WOKÓŁ Wandy Michalak

Click for
ENGLISH VERSION
of this page



ULUBIONY temat życia i fotografii Wandy Michalak: mężczyźni. Ci mężczyźni na zdjęciach przypominają żołnierzy. Wszyscy mają na sobie taki sam polowy ubiór, są bosi, ubrani w długie spodnie i trykotowe koszulki. Ukryci za ciemnymi okularami zdają się być napastnikami z innej planety. Ale w tym miejscu skojarzenie z wojownikami kończy się. W porównaniu do innych mężczyzn wyglądają bardzo bezbronni, niemal nadzy.

Wanda poprosiła ich by ustawili się przed obiektywem I zachowywali się tak, jakby zamierzali kogoś objąć.

Zdjęcia Wandy ujawniają wyraźny paradoks. To sprzeczność między jednolitością a indywidualnością. Z jednej strony mężczyźni przedstawieni są jak dziwny ale jednolity gatunek ludzki. Tych 21 postaci pokazanych dzisiaj wykazuje znaczne podobieństwo. Spójrzmy na przykład na małe zdjęcia. Zobaczcie jak nieswojo wyglądają mężczyźni Wandy poproszeni by się rozluźnili. Z drugiej strony: ze względu na sposób, w jaki Wanda ich przedstawiła, możemy zobaczyć 21 zdecydowanych postaci posiadających własne osobowości. Jedni mężczyźni sprawiają wrażenie dumnych kochanków, inni patrzą na nas, jakby było gotowi wyruszyć na podbój świata. Jeszcze inni wydają się być wyraźnie zaskoczeni.

Na fotografiach ludzie powstają ze światła, które na nich pada. Wanda wybrała bardzo prosty rodzaj oświetlenia. W tle nie ma w ogóle żadnego światła. Jest czarne. W rezultacie uzyskała wyraźne rozróżnienie różnych tożsamości umieszczonych na ścianach galerii. W ten sposób można by robić zdjęcia paszportowe.

Wystawa nosi tytuł Mężczyźni są nadal wokół. Pięć lat temu wystawa inaugurująca działalność galerii artystki nazywała się Mężczyźni wokół. Przy tamtej okazji Wanda przedstawiła większość mężczyzn nago. Teraz wszyscy są ubrani, ale w sposób sprawiający, że są bardziej obnażeni, niż gdyby byli nadzy. Wyglądają bardzo niewinnie. Zrzucili swoje maski.

To pokazuje prawdziwą urodę mężczyzny.

Portret fotograficzny jest wypowiedzią. Te zdjęcia wyglądają bardzo naturalnie, na swój sposób logicznie. Taki jest charakter dobrej fotografii: zdjęcia wykonane i pokazane w sposób pozwalający nam przyjąć odwzorowaną przez nie rzeczywistość za oczywistą.

Jaap Bijsterbosch, (Luty 2005)


Wanda Michalak, z wystawy p.t. "5 lat później",
Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, czerwiec 2005 r.

Wanda Michalak, z wystawy p.t. "5 lat później",
Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, czerwiec 2005 r.

 

KIEDY przed kilku laty prezentowaliśmy po raz pierwszy prace fotograficzne Wandy Michalak, od lat mieszkającej za granicą, nie wiedzieliśmy jeszcze, jaką drogą rozwinie się jej fotografia. Wanda należy do tej nielicznej grupy artystów fotografów, którzy skoncentrowani na swojej twórczości znajdują w sobie ciekawość poznania twórczości innych, więcej nawet wejścia w swoisty z nimi dialog. Nie bez powodu był to tytuł jednej z jej ostatnich wystaw.

Ta ciekawość, a właściwie forma dialogu jaki Wanda prowadzi z artystami, których starannie wybiera do swojej obchodzącej w tym roku jubileusz pięciolecia galerii, jest poddana weryfikacji przez publiczność, która na pierwszy rzut oka nie ma ze zdjęciami Wandy żadnych dodatkowych problemów. Jej zdjęcia cechuje bowiem prostota i łatwość komunikacji. W centrum jej zainteresowania jest zawsze człowiek (częściej mężczyzna!), zarówno kiedy mamy do czynienia z portretem jak i wizerunkiem danej osoby postawionej przed obiektywem kamery do zdjęcia pozowanego. Wanda potrafi odsłonić niekiedy sztucznie kreowaną pozę, postacie na jej fotografiach wydają się być naturalne i nieskrępowane. Zobaczcie! – taki jestem. I tak to zostaje na zdjęciach.

Fotografia jak mało które medium ma zdolność wyjawiania całej prawdy o tym co się na niej znajduje. Mimo wszystkich złudzeń, jeśli traktowana jest jako neutralna rejestracja rzeczywistości, przenosi nieuchwytne w potocznym życiu, istotne elementy poznania. Dotyczy to również fotografowania ludzi, nawet kiedy odbywa się to w studio i ma charakter zaaranżowanej do pewnego stopnia sytuacji, jak choćby w przypadku ostatniej serii męskich postaci z kolekcji Wandy Michalak.

Marek Grygiel, Wa-wa, 31 maja 2005.


Wanda Michalak, z wystawy p.t. "5 lat później",
Mała Galeria ZPAF-CSW w Warszawie, czerwiec 2005 r.

Otwarcie wystawy w Małej Galerii:
Wanda Michalak i Marek Grygiel.

WANDA MICHALAK
Urodziła się w Warszawie. Pracuje i mieszka w Amsterdamie.

Wykształcenie: Carrington Polytechnic Design School, Auckland, New Zealand

Ważniejsze wystawy:
1990- "Portraits", Auckland
1991- "The Four Elements" (wystawa grupowa), Gallery De Moor, Amsterdam
1992- "The Moor Inside Out" (projekt fotograficzny), De Moor, Amsterdam
1992- "Selected Works", Gallery Spectrum, Amsterdam
1993- "Double Exhibition", Galeria Panorama - Patio, Warszawa
1993- "Travel Photography - Ghana", De Moor, Amsterdam
1994- "New Horizons", Lubljana
1994- "Natural Connections", Gallery De Moor, Amsterdam
1995- "Slavic Connections" (ACF) Amsterdam Centrum voor Fotografie
1995- "Portraits of Slavic Women"(wystawa podwójna), Hoorn
1996- "Project 17x17x17", (wystawa grupowa), ACF, Amsterdam
1997- "Venus Nova", Studio "M" Bożeny Marki, Warszawa
1997- "World Watching", Galeria FF, Łódź
1997- "Venus Nova & Slavic Connections", Schwarzenbergplatz 4, Vienna
1999- "World Watching II", Instituto Portugues de Fotografia, Lisbon
1999- "About Men", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa
1999- "Venus Nova" (wystawa grupowa), Gallery ArkA, Breda
1999- "World Watching II", Salvador de Bahia
1999- "Ontmoetingen" (wystawa grupowa), Grote Kerk, Breda
2000- "Men About", Gallery WM, Amsterdam
2000- "Bilgoraj. Polen in de Bijlmer" (wystawa grupowa), Bijlmer Galerie, Amsterdam
2000- 1956-1996 Photoproject - Europa Dag Express (9.05.2000)
2000- "I Love to be Landscape", Scheltema Trappengalerie, Amsterdam
2001- "Australia on the Line", Franjostudio - Raam Galerie, Amsterdam
2001- "Self and Friends" (wystawa grupowa), ACF, Amsterdam
2001- "20x20 Inches of Holland" (wystawa grupowa) Gallery WM, Amsterdam
2001- "World Watching", Gallery WM, Amsterdam
2001- "De Fotograven Avond" (wystawa grupowa), ABC Tree House Gallery, Amsterdam
2001- "Selfish" (wystawa grupowa), Gallery WM, Amsterdam
2002- "American Bookshop Calender" (wystawa grupowa), ABC Tree House Gallery, Amsterdam
2002- "World Watching" (wystawa grupowa), Gallery Objectief, Enschede
2002- Open Ateliers de Jordaan, Amsterdam
2002- "Polish Biennale (wystawa grupowa), Brielle
2002- "Images of Desire" (wystawa grupowa) Winston Hotel, Amsterdam
2002- "Tweede Fotograven avond" (wystawa grupowa) ABC Treehouse Gallery, Amsterdam
2002- "Jubileusz 25 lat" (wystawa grupowa) Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa
2002- "World Watching", Galerie Donker, Gorinchem
2002- "Duister" (wystawa grupowa), Galerie Melkweg, Amsterdam
2003- "If you go to the woods today…" (wystawa grupowa) Gallery WM, Amsterdam
2003- "Dialogues, dialogues" Mala Galeria, ZPAF-CSW, Warszawa
2004- "World Watching" Polish Cultural Institute, Sofia
2004- "Ego Ik Zelf" Melkweg Galerie, Amsterdam
2004 - "If you go into the woods today…", Pauza, Kraków
2004/05 - "Van bossen en bomen", Melkweg Galerie, Amsterdam
2005 - "(5 years later the) Men (are still) About", Gallery WM 5 Years Jubilee, Amsterdam

Publikacje:
"World Watching" Wydawnictwo LTM, Warszawa - 1997
Respublica Nowa: ilustracje do: nr 72, 92, 100/101, 105, 120, 153, nr 161, 168.
Motor Puls Magazine: 1996 - Ghana (ilustracje)

Prace w zbiorach:
Mobil Oil, Vienna, Austria
Prywatne kolekcje w Nowej Zelandii, Polsce, Holandii, Norwegii, USA
Private collections in in New Zealand, Poland, The Netherlands, Norway, USA


 

 

Poprzednio w FOTOTAPECIE:

 

W FOTOTAPECIE także:

 

Zobacz też:

Goście wernisażu Wandy Michalak 7 czerwca 2005 r. Fot. M. Grygiel

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.