Takuya Tsukahara - Pierwsze fotografie
ISBN: 978-4-7840-7313-9
125 stron, 22 x 19 x 2 cm
Kiedy latem ubiegłego (2017) roku Takuya Tsukahara podczas wspólnej podróży na Węgry, Słowację i Morawy, oznajmił, że ma nam coś ciekawego ze swojej twórczości do pokazania, nie przypuszczaliśmy, że to będzie taka niespodzianka. Gdy dojechaliśmy do Bańskiej Szczawnicy, na hotelowym obszernym stole rozłożył przed nami perfekcyjnie wykonane odbitki sprzed sześćdziesięciu lat ! Było to kilkanaście wybranych fotografii, które wykonał latem 1958 roku. Wtedy to, jako 21-letni student Nihon University College of Art, odwiedził wioskę Toyama w paśmie górskim Shimoguri w prefekturze Nagano. Region ten często nazywany jest japońskimi Alpami, czy japońskim Tyrolem. Pasmo górskie o wysokości między 800 a 1060 m nazywane jest miejscem gdzie „ziemia dotyka nieba” i odznacza się swoistymi warunkami, niezwykle trudnymi do życia.
Takuya Tsukahara dotarł tam ze swoim aparatem i zrealizował ciekawy antropologiczno-fotograficzny projekt, inicjując być może swoje głębokie, wieloletnie zainteresowania i badania nad specyfiką regionów izolowanych od cywilizacji.
Życie w wiosce Toyama nie było wówczas jeszcze poddane technologicznym i cywilizacyjnym przemianom. Ludność zajmowała się pracą przy wyrębie drzewa cedrowego dla przemysłu drzewnego, poza tym uprawiała na zboczach, mających niekiedy 30% nachylenia zboże, kukurydzę i proso, a na wszelkich dostępnych płachetkach ziemi warzywa. Przy cięższych pracach pomagały konie, w wiosce były też kozy i krowy. W regionie Shimoguri zbierano również młode i delikatne liście herbaty, która swoim aromatem była bardzo zbliżona do herbaty z Yunnan, słynnego regionu w Chinach.
Jak odległe to były czasy i jak trudne było codzienne życie w takich trudnych warunkach może świadczyć to, że dopiero na pięć lat przed przybyciem autora tego reportażu na miejsce wioskę zelektryfikowano. Na fotografiach Tsukahary widzimy mężczyzn przy pracach drzewnych, kobiety w przyzagrodowych ogródkach. Ważnym elementem są dzieci, ale fotografowane zarówno kiedy towarzyszą rodzicom w pracy, jak i podczas zabawy czy ubrane w szkolne mundurki z tornistrami w drodze do szkoły. To co najbardziej może uderzać w tych zdjęciach to rodzaj harmonii i sensu życia. Ludzie ciężkiej pracy w trudnych warunkach mają jasne, pełne godności twarze, nawet wtedy gdy skoncentrowani są na swoich codziennych zajęciach. Kilka fotografii opowiada o zwyczajach i tradycji, jest spotkanie towarzyskie z piciem herbaty czy rodzaj święta ludowego z maskami i specjalnymi kostiumami. Takuya Tsukahara porównuje życie mieszkańców tego regionu do Indian, których obserwował na Machu Picchu w peruwiańskich Andach, czy górali karpackich, których widywał podczas kilku podróży w Polsce, na Słowacji i na Ukrainie.
Fotografowanie wioski i jej mieszkańców zajęło autorowi ok. 40 dni. Mieszkał wtedy pod jednym dachem z trójpokoleniową rodziną, co dawało mu możliwość obserwacji wielu aspektów codziennego życia. Te zdjęcia stały się dla niego początkiem zawodowych i artystycznych doświadczeń i bardzo wpłynęły na to, czym zajmował się potem w swojej twórczości fotograficznej przez całe życie. Temat relacji człowieka do naturalnego otoczenia można odnaleźć w wielu jego potem powstałych realizacjach i projektach, ale – jak sam podkreśla – wszystko wzięło początek w serii zdjęć wykonanych podczas kilku letnich tygodni w 1958 roku w górach Shimoguri.
Marek Grygiel
Poprzednio w FOTOTAPECIE m.in.:
- Takuya Tsukahara - "Kaktusowa fantazja", wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW, czerwiec 2000
- Takuya Tsukahara - "101 Madonn", pielgrzymka japońskiego artysty do polskich wizerunków Madonny
Zobacz też:
- Takuya Tsukahara - website
- Takuya Tsukahara prace z cyklu "The Utopia : Toyamago Village in Japan 1958"
- STRIPED HOUSE GALLERY, Tokyo
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.