Kostas Kiritsis
„Sztuka wojny / The Art of War”
kuratorzy/układ wystawy: Alicja i Mariusz Jodko
Galeria Entropia
Wrocław, ul. Rzeźnicza 4
17.02–10.03.2023
Kritsisa zjawy maszyn wojennych
KOSTAS KIRITSIS w swoich kolażach, fotomontażach, obiektach i unikatowych książkach fotograficznych przedstawia maszyny wojny jako zjawy – wtopione w tło nieba, lasu czy oceanu, niewidoczne, pozostawiające nikły ślad swojej niepokojącej obecności.
Tytuł “Sztuka wojny” ma wieloznaczne odniesienie do słynnego traktatu chińskiego stratega i myśliciela Sun Tzu sprzed ponad 2500 lat, wedle którego strategia wojny polega na przebiegłości i stwarzaniu złudzeń, a jej najgłębszą istotą jest prędkość. Tezy Chińczyka okazują się antycypacjami najnowocześniejszej technologii wojskowej (stealth) dążącej do wytworzenia niewykrywalnych przez system obrony przeciwnika obiektów - samolotów, rakiet, okrętów. “Sztuka wojny” Kiritsisa, urodzonego w Polsce syna greckich uchodźców, jest też głęboko zakorzeniona w jego osobistej traumie - stałej choć niebezpośredniej obecności wojny.
Większość przedstawianych prac powstała przed aktualnie toczącą się wojną. Kiritsisa nie interesuje doraźna publicystyka. Zajmuje go tworzenie głębokich metafor konfrontujących piękno natury z niszczycielską potencją maszyn wojennych. Zagadnienia te obecne są od wielu lat w jego pracach z serii "Library of Images: Fiction, Non-Fiction", swoistego Opus Magnum artysty.
[...]
Zjawy maszyn wojennych w pracach Kostasa Kiritsisa są przedstawione za pomocą otworów w obrazie i właściwie nie są nawet zjawami. Są raczej ubytkami w rzeczywistości, dziurami w niebie lub morzu, przerwami w krajobrazie, bardziej niepokojącymi niż widoczne obiekty...
[...]
Wszelkie formalne eksperymenty technologiczne nie stanowią dla Kiritsisa celu samego w sobie. Najważniejsza jest treść przekazu odbijająca się w materii dzieła.
Zagadnienia te wiążą się z ogólniejszą refleksją na temat współczesnego nam etapu rozwoju kultury i cywilizacji. Według Viléma Flussera - filzofa mediów i komunikacji, do którego Kostas Kiritsis odnosi się w swojej twórczości, wynalezienie fotografii było równie doniosłym wydarzeniem jak wcześniejsze wynalezienie pisma i alfabetu fonetycznego. Fotografia, będąca pierwszym obrazem technicznym, zapoczątkowała proces wypierania pisma i epokę - jak to określa Flusser - "ikonolatrii" czyli kultu obrazów, które obecnie są w przeważającej mierze obrazami cyfrowymi, co z kolei jest symptomem pogłębiającej się "dematerializacji" obrazu.
[...]
Alicja Jodko
Pełny tekst w Magazynie SZUM
Kostas Kiritsis /ur. 1962/ artysta posługujący się fotografią, którą traktuje nie tylko jako obraz, ale także jako materialny przedmiot noszący ślady upływającego czasu. Tematyczne serie prac fotograficznych tego autora często przybierają postać unikatowej książki (lub wielkoformatowej księgi), pozbawionego liter papierowego obiektu, w którym fotografia miksuje się z malarstwem i rysunkiem. Studiował na Politechnice Szczecińskiej, School of Visual Arts w Nowym Jorku, Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie w 2021 r. obronił doktorat. Oprócz pracy artystycznej zajmuje się działalnością edukacyjną w dziedzinie fotografii. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku.
W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:
- Kostas Kiritsis - "Lekcja szybkiego krajobrazu", wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, maj - czerwiec 1999
- Kostas Kiritsis - REINKARNACJE, wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW w Warszawie - październik 2005
Zobacz też:
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.