Wystawa w ramach Letniej Szkoły Fotografii
Dom Fotografii, Poprad, Słowacja
Izabela Jaroszewska
Kostas Kiritsis
Wiktor Nowotka
Zygmunt Rytka
Krzysztof Wojciechowski
Stanisław Woś
Janusz Szczucki
Paweł Żak
Zbigniew Tomaszczuk
Joanna Zastróżnawystawa czynna od 1 lipca do 5 września 1999 r.
YTUŁ wystawy jest nieprzypadkowy. Tych 10 autorów, których nie łączy pokrewieństwo pokoleniowe, reprezentuje kilka widocznych tendencji w polskiej fotografii współczesnej. Starsi - jak Zygmunt Rytyka, Krzysztof Wojciechowski, Janusz Szczucki, w pewnym sensie Zbigniew Tomaszczuk - kontynuują wątki konceptualne w swoich pracach. Odwołują się do dość szerokiego nurtu sztuki konceptualnej, analitycznej, mającej w latach siedemdziesiątych w Polsce silną reprezentację w obszarze fotografii. Niektórzy z nich na równi z fotografią realizują filmy video, tworzą instalacje wyprowadzając fotografię poza jej klasyczny wymiar i łączą ją z innymi materiałami - drewno, kamień, papier, szkło. Nieobce są w ich pracach również elementy społeczne (wczesne prace Tomaszczuka, ostatnie Wojciechowskiego).
Tendencją od dawna występującą w polskiej fotografii jest jej grafizacja - istnieje grupa twórców, którzy warsztatowo bezpośrednio nawiązują w swoich pracach do grafiki - treścią tych zdjęć są zwykle nastrojowe przetworzenia krajobrazu i odnajdywanie w nim elementów tajemniczości i ukrytej mistyki. Stanisław J. Woś jest najwybitniejszym i najbardziej konsekwentnym reprezentantem tej tendencji, ale są one wyraźne również u twórców młodszej generacji ( Izabela Jaroszewska).
Wystawa współczesnej fotografii polskiej odbywa się w ramach imprez Letniej Szkoły Fotografii, organizowanej w słowackim mieście Poprad już po raz 4-ty w tym roku. Kuratorem jest Lucia Benická.
Inscenizowana fotografia nigdy w Polsce nie miała tylu zwolenników, co w innych krajach. Jej ciekawą odmianą są prace Pawła Żaka, również nawiazujace do grafiki, ale bazujące na sytuacjach wykreowanych przez niego samego i dopiero sfotografowane w odrębne, same za siebie mówiące mini historie. Najbardziej bezpośrednie nawiązanie do ekspresji malarskiej odnaleźć można w pracach Kostasa Kiritsisa, który odwołując się do zapisu dokumentalnego (relacja z manifestacji religijnej) przetwarza poszczególne zdjęcia i nadaje im dodatkowe ekspresyjne i mocno symboliczne znaczenia.
Fotografia czysta - odwołująca się do pierwotnych technik fotograficznych - to zdjęcia otworkowe Wiktora Nowotki, który w swojej twórczości koncentruje się wyłącznie na tej technice uzyskując bardzo wyrafinowane i zaskakujące rezultaty.
Natomiast jedna z najmłodszych uczestniczek wystawy RELACJE, Joanna Zastróżna, z całą świadomością wykorzystuje poetykę fotografii reklamowej, która w ostatnich latach chętnie jest adaptowana i wykorzystywana artystycznie. Jej barwne psychodeliczne kompozycje cechuje jednak określona dyscyplina, dbałość o kolorystyczną równowagę, która spaja wszystkie prace w jeden zamknięty i spójny system.
Relacje pomiędzy tak różnorodnymi tendencjami - mają za zadanie pokazać różnorodność, jaka ujawnia się na polskiej scenie fotograficznej. Jednocześnie wskazują powiązania i zależności, których nie sposób pominąć. Fotografia jak nigdy dotąd poszerza pola, które anektuje - czerpiąc również z tego, co zostało już wypracowane wcześniej. Być może to zapewnia jej nieustanną atrakcyjność jako medium dla wielu twórców współczesnych.
Marek Grygiel
Warszawa, czerwiec 1999
Zobacz też:
Copyright © 1997-2012 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2012 Zeta-Media Inc.
e-mail: fti@zeta-media.com