W tym roku na początku października rozstrzygnięto wyniki europejskiego konkursu fotografii o Wielką Nagrodę szwajcarskiego kurortu Vevey. Nagroda rzeczywiście jest wielka, oprócz splendoru i uznania przynosi sporą sumę pieniędzy (ponad 100 000 złotych !) co w konkursach tego rodzaju nie jest oczywiste. Oprócz tego przyznawane są jeszcze liczne nagrody i wyróżnienia dodatkowe, co czyni ten konkurs jednym z najbardziej atrakcyjnych na starym kontynencie.
Jego atrakcyjność nie polega oczywiście tylko na wysokości i atrakcyjności nagród, fundowanych zresztą przez największych potentatów fotograficznego rynku (Kodak, Alpa, Nikon, Leica, Broncolor, Hasselblad, Sinar), laureat nagrody głównej otrzymuje możliwość zrealizowania dużej wystawy indywidualnej i wydanie albumu - katalogu, który pod względem edytorskim stanowić może potem znakomitą wizytówkę dla każdego autora.
Bogdan Konopka : "RECONNAISSANCES"
GRAND PRIX DE LA VILLE DE VEVEY
Zasady konkursu są proste : uczestnicy muszą przedstawić do oceny swoje prace fotograficzne i przedłożyć fotograficzny projekt w formie zwięzłego opisu. Żeby znaleźć się w konkursie należy dostać nominację od organizacji, instytucji lub komitetu powołanego do przeprowadzenia tego konkursu w danym kraju. W różnych krajach eliminacje odbywają się na różne sposoby i są przeprowadzane przez różne instytucje (w regulaminie konkursu nazywanymi "corespondents"). We Francji kandydatów wyłoniło Narodowe Centrum Fotografii w Paryżu (Centre nationale de la photographie), w Niemczech firma M.U.Kuehnie, Kodak AG ze Stuttgartu, w Danii Muzeum Sztuki Fotograficznej w Odense, w Łotwie, Belgii, Islandii - muzea fotografii, na Ukrainie galeria "Photo Nostra" z Kijowa, na Słowacji Fundacja FOTOFO z Bratysławy. W Polsce uczestników Konkursu zgłosił Zespół Szkół Fototechnicznych z Warszawy. Już samo zestawienie tych instytucji i organizacji może nasuwać pewne wnioski, no bo jak porównać kompetencje centrum czy muzeum fotografii z zespołem szkół zawodowych. Do tej pory odbyły się dwie edycje tego konkursu. W roku 1995 uczestniczyło w nim 86 fotografów z 21 krajów, w 1998 roku 58 fotografów z 17 krajów. W obydwu konkursach zwyciężyli reprezentanci Francji, chociaż żaden z nich nie jest Francuzem.
Paulo Nozolino, mieszkający w Paryżu Portugalczyk, zwycięzca w poprzednim konkursie za pracę pt. "L'individu dans la ville europeenne" zaprezentował w tym roku swoją wystawę indywidualną, obok tej która prezentowała prace tegorocznych laureatów. Natomiast w tym roku Grand Prix otrzymał Bogdan Konopka, również od kilku lat mieszkający w Paryżu, znany dobrze polskim miłośnikom fotografii, uczestniczący w wielu wystawach w Polsce (m.in. ostatnio w Biennale Fotografii w Poznaniu, w wystawie "Fotografia '98" Fundacji Turleja w Krakowie, autor indywidualnej wystawy w Małej Galerii w Warszawie w maju br. ) i za granicą. We wrześniu w Galerii Paviot w Paryżu, z którą współpracuje od jakiegoś czasu, odbyła się jego najnowsza wystawa indywidualna pt. "Klucz : otwarte -zamknięte".
Nagroda Grand Prix miasta Vevey za cykl prac "La ville invisible" obliguje autora do zrealizowania projektu w ciągu dwóch następnych lat, tak więc w roku 2000 podczas ogłaszania laureatów następnego konkursu Bogdan Konopka zaprezentuje swój projekt w formie dużej indywidualnej wystawy. Jego sukces jest tym bardziej godny odnotowania, że jest to być może najpoważniejsza nagroda, jaka może zostać przyznana autorowi realizującemu swoje prace w obszarze fotografii artystycznej.
Fot. Paweł Żak. Nagroda za szczególne walory świetlne
Jury tegorocznego konkursu pracujące pod przewodnictwem świetnego fotografa i pedagoga fińskiego, Raphaela Arno Minkkinena, profesora uniwersytetu Lowell Massachusetts dostrzegło również prace nadesłane z Warszawy przez Pawła Żaka, wyróżniając go nagrodą firmy Broncolor za szczególne walory świetlne. Paweł Żak udał się osobiście do Vevey, by uczestniczyć w uroczystości wręczania nagród. Po powrocie powiedział : "w Vevey istnieje szkoła fotograficzna, wokół której właściwie koncentruje się cała impreza. Jest w Vevey również Muzeum Fotograficzne z ogromnymi zbiorami sprzętu, bardzo specjalistycznego. W tymże Muzeum odbyła się w tym samym czasie wystawa Wernera Bishopa, bardzo duża i bardzo profesjonalnie przygotowana. Był na jej otwarciu jego syn, to była poważna impreza, sporo ludzi, miasteczko żyje tym wszystkim, żyje tym festiwalem, który praktycznie trwa trzy tygodnie. Ranga tego konkursu i wszystkiego, co wokół niego się dzieje, wzrasta."
Festiwal IMAGE '98, bo taka jest oficjalna nazwa całej imprezy, ma prezentować prace nagrodzone i te które zostały zgłoszone przez instytucje poszczególnych krajów. Jest to formuła na tyle demokratyczna, by znaleźli się później na festiwalowych wystawach rzeczywiście interesujący twórcy. Wszystko wskazuje na to, że ta formuła sprawdziła się. Vevey wpisało się na listę ważnych miejsc dla fotografii artystycznej w Europie.
Marek Grygiel
Zobacz też :
- Bogdan Konopka - wystawa w Małej Galerii (maj '98)
- Paryż przed miesiącem fotografii (M. Hermanowicz)
- B. Konopka: "Paryż - miasto niewidzialne", Galeria FF, Łódź, 1995
Copyright © 1997-2012 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2012 Zeta-Media Inc.
e-mail: fti@zeta-media.com