Aukcja Polska Fotografia Kolekcjonerska III edycja.
Dom Aukcyjny Rempex „Senatorska”.
Warszawa. 9 kwietnia 2008.

 

 

Polska Fotografia Kolekcjonerska

 

233.
Zygmunt RYTKA
Ciągłość nieskończoności, 1983
fotografia czarno-biała, brom, papier, 49,5 x 41 cm

AUKCJA przeprowadzona przez Rempex 9 kwietnia 2008 była już piątą aukcją, którą ten dom aukcyjny poświęcił całkowicie fotografii a trzecią organizowaną wspólnie z portalem artinfo.pl. Podobnie jak w przypadku poprzednich edycji, aukcja została starannie przygotowana: już 18 marca otwarta została wystawa przedaukcyjna i przede wszystkim dostępny był katalog zawierający reprodukcje i opisy wszystkich (blisko 260) proponowanych do sprzedaży prac (można mieć zastrzeżenia co do przejrzystości i czytelności układu graficznego stron). Jak zwykle prace podzielono na historyczne (69 prac) i współczesne (188 prac), przy czym wydaje się, że za główne kryterium przyjęto fakt, czy autor żyje czy nie. Jeśli tak, to błędem jest umieszczenie w części historycznej prac Jerzego Kostrzewy (jest to chyba jedyny autor bez notki biograficznej). Tym razem prac naprawdę historycznych, przedwojennych lub z okresu bezpośrednio po wojnie, nie było wiele.

Sama aukcja prowadzona tym razem osobiście przez prezesa Rempexu pana Langiewicza była interesująca: w sumie poddano licytacji około 100 fotografii (licytowano tylko te prace, co do których potencjalni nabywcy zadeklarowali zainteresowanie), z czego ok. 90 zostało wylicytowanych. Prace, za które nikt nie zaoferował ceny wywoławczej licytowano w tzw. systemie holenderskim, obniżając stopniowo cenę aż do pierwszego zgłoszenia. Mimo to kilka z tak licytowanych prac nie zostało sprzedanych . Dotyczy to m.in. fotografii o najwyższych cenach wywoławczych – Józefa Robakowskiego i Ryszarda Waśki. Po pierwszej turze licytacji nastąpiła druga, w której oferowano prace nie sprzedane w pierwszej turze oraz te, wobec których zainteresowanie zadeklarowano podczas przerwy. W przypadku tej „dogrywki”, co jest zrozumiałe, w większości uzyskiwano ceny równe lub niższe od wywoławczej.

Podsumowując, była to udana aukcja, stanowiąca kolejny krok w kierunku tworzenia i porządkowania rynku fotografii kolekcjonerskiej. Niewiele prac o bardzo wysokich cenach wywoławczych zostało sprzedanych. Wynika to z jednej na pewno z poziomu zamożności społeczeństwa, ale jest również spowodowane wyraźną w niektórych przypadkach arbitralnością ustalania cen.

Pojawiają się też prace będące nie tyle autonomiczną fotografią, co dokumentacją akcji artystycznych o innym charakterze. Wydaje się, że wystawiający te prace chcą wykorzystać zjawisko przeniesienia autorytetu, windując ceny za sam fakt powiązania zdjęć z osobą znaną z innych działań. Z pewnością istnieje również rynek na tego rodzaju prace, ale może to też wprowadzić pewne zamieszanie wśród mniej wyrobionych obserwatorów.

Z zainteresowaniem należy oczekiwać następnej, IV Aukcji Fotografii Kolekcjonerskiej, która ma odbyć się za pół roku.

Krzysztof Wojciechowski

Wanda MICHALAK
The pinnacles desert, Australia 1994
fotografia czarno-biała, brom, papier, 41 x 53 cm (w świetle passe-partout);
Konrad KUZYSZYN
z cyklu Kondycja ludzka, 1989
fotografia czarno-biała, brom, papier, 18 x 24 cm (odbitka)
Tomasz NIEWIADOMSKI
Nihon, 2006
fotografia barwna, platinum-palladium, kolorowana tuszem archiwalnym, 22 x 33 cm, w świetle passe-partout
Magdalena HUECKEL-ŚLIWIŃSKA
Bez tytułu z cyklu Autoportrety wyciszone
fotografia barwna, papier fotograficzny, PCV, laminat satynowy, 105 x 70 cm;
Zygmunt RYTKA
Fiat 126 p., 1976/2007
fotografia barwna, PCV, folia matowa, 70 x 100 cm
Wojciech PLEWIŃSKI
Sabat, 1979/2008
fotografia czarno-biała, 58 x 45.5 cm (w świetle passe-partout)
Jerzy LEWCZYŃSKI
Antyfotografia, 1959
fotografia czarno-biała, brom, papier, 39 x 29,5cm (arkusz)
Edward HARTWIG
Wierzba
fotografia czarno-biała, brom, solaryzacja?, papier, 15,5 x 12,5
Zdzisław BEKSIŃSKI
Dłonie dziecięce, lata 60.
fotografia czarno-biała, brom, 24,5 x 19 cm (arkusz);
Zofia RYDET
z cyklu Little - Mały człowiek, l. 60.?
fotografia czarno-biała, brom, papier, 50 x 40 cm
Benedykt Jerzy DORYS
Rzeźba Julii Keilowej, l. 30. XX w.
fotografia czarno-biała, brom, papier, 17,5 x 11,5 cm;
Krzysztof CICHOSZ
bez tytułu z cyklu Modernistom, 2002/08
obiekt fotograficzny, pleksi, błona fotograficzna elementy metalowe, 53 x 104 x 13 cm;

Krzysztof WOJCIECHOWSKI
Pole Mokotowskie, 1973/2005
fotografia czarno-biała, brom, papier 27 x 37 cm (arkusz)

Poprzednio w FOTOTAPECIE m.in.

 

Zobacz też:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2017 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2017 Zeta-Media Inc.