Andrij Bojarov
Specjalny rodzaj kontrastu
Eriline kontrastsus
Galeria Fotografii Miasta Rzeszowa
ul. 3 Maja 9, 35-030 Rzeszów
4.07 - 23.08.2025
Estetyka na polu artystycznych eksperymentów
O twórczości Andrija Bojarova pisaliśmy na łamach FOTOTAPETY wielokrotnie przy różnych okazjach. A trzeba tutaj podkreślić, że przez słowo twórczość rozumiemy różne formy jego działalności. Kurator wielu wystaw, znawca i popularyzator sceny artystycznej międzywojennego Lwowa, badacz i interpretator kierunków w sztuce najnowszej, jest Andrij Bojarov artystą wizualnym o własnej, wypracowanej przez siebie estetyce na polu artystycznych eksperymentów.

Zawsze w sztuce, zarówno tej dwudziestowiecznej jak i najnowszej interesują go zjawiska,
z pozoru zdefiniowane i wydawałoby się oczywiste.
„Jego sztuka nawiązuje do estetyki „Fluxusu”, jest blisko nowej wizualności w fotografii i w generowaniu obrazu.
Atrybutem nowej wizualności w fotografii jest skomplikowany obraz, który przekracza granice tradycyjnych form i gatunków sztuki technicznej niosąc wielorakie znaczenia wkraczając jednocześnie w jej złożone pole semantyczne”. - jak pisze Bohdan Szumyłowycz w jednym z tekstów na temat twórczości Andrija Bojarova.
[Bohdan Shumylowych, Preanalogue / Postdigital, (1989-2024) exerpts]
Od końca lat 80. artysta stosuje strategię zawłaszczania obrazów produkowanych przez media masowe. Jest to strategia mająca na celu zatrzymanie „obrazów-wspomnień-fantazji” ich wyselekcjonowanie i ustabilizowanie. Taki zabieg daje wrażenie przeniesienia ważnych akcentów na inne pola interpretacji, a także generuje inne konteksty. Następuje również coś w rodzaju relatywizacji czasu, przywołane sceny przenoszą nas do niedalekiej przeszłości ale i zarazem otwierają wyobraźnię na zdarzenia które mogą dopiero nastąpić. Określenie Szumyłowycza „strumień medialnej świadomości” chyba najlepiej skrótowo określa charakter tej sztuki.








Nie sposób nie zauważyć różnorodności przywołanych z przeszłości obrazów. Na wystawie zastały pokazane – czy niejako zacytowane fotografie z historycznych wydarzeń. Np. wchodzące w skład instalacji zdjęcia dokumentalne po protestach wywołanych przez ukraińskich studentów na Lwowskim Uniwersytecie w 1907 roku (tuż po rewolucji 1905!). Te burzliwe wydarzenia miały miejsce podczas demonstracji, w czasie których domagano się utworzenia wyższych uczelni z wykładowym językiem ukraińskim.
Prace fotograficzne Bojarova powstawały, jak sam wspomina, jednocześnie z filmami video. Są samodzielnymi „stop-klatkami”, sekwencjami nieuchwytnych, niekończących się filmów, strumienia obrazów i sytuacji.
Z takimi projekcjami w formie małego kameralnego pokazu na niewielkich ekranach plazmowych mogliśmy się już spotkać przed laty podczas wspólnej wystawy z Krzysztofem Wojciechowskim w warszawskiej galerii Atelier.
Była tam zaprezentowana praca video pt. on a Road to a Midday Ferry, która jest przetransponowanym (spowolniona, sekwencyjna projekcja) autorskim fragmentem dzieła znanego w Estonii twórcy filmowego Kaljo Kiiska.
Przywołując estońskiego twórcę należy przypomnieć, że Andrij Bojarov swoją twórczą aktywność łączy z Tallinem, gdzie mieszkał w latach 80 i 90. To wtedy zainspirował się znalezionymi na ulicy przedwojennymi negatywami, co spowodowało zjawisko Work in progress czyli działaniem rozciągniętym na lata. Efektem tego była kijowska wystawa SITE-SPECIFIC – KOHASPETSIIFIKA w 2015 roku.
Podobnie jak wtedy tak i teraz tytuł wystawy ma swoją estońską formę językową, zapewne by podkreślić te wczesne inspiracje znalezionymi w dziwnych okolicznościach negatywami.
Na obecnie prezentowanej wystawie w Galerii Fotografii Miasta Rzeszowa bardzo ważną rolę odgrywa układ prac. Wystawa ma charakter całościowej instalacji i jak wiele późniejszych zrealizowana jest pod autorskim nadzorem w czasie montowania. Mimo, że nieistotna jest tu chronologia, daty powstania są ołówkiem ręcznie podpisane wprost na ścianie przez autora. To jakby autorskie gesty-certyfikaty wybrania i zatwierdzenia do ekspozycji danej pracy.
Na rzeszowskiej wystawie Amdrij Bojarov postanowił skonfrontować prace najwcześniejsze z tymi, które powstały w ostatnich latach. Niektóre prezentowane są tu po raz pierwszy, jak np. instalacja wyprodukowana przez rzeszowską galerię, a prezentowana na wystawie „Kalejdoskop historii” w muzeum Albertinum w Dreźnie w 2023 roku.
Nie tylko z racji geograficznej bliskości do Lwowa Rzeszów stał się miejscem, w którym twórczość Andrija Bojarova prezentowana jest w miarę regularnie. On z kolei w głównym stopniu przyczynił się do realizacji wystawy Tadeusza Rolke n.t Ukrainy , jaka miała premierę w Centrum Historii Miejskiej we Lwowie i zaraz niedługo potem zrealizowana została w Rzeszowie.
Podobnie rzecz się miała z wystawą Włodzimierza Puchalskiego przed dwoma laty, której Andrij Bojarov był pomysłodawcą i kuratorem. O lwowskiej wersji tej wystawy wspominaliśmy również w Fototapecie.
Galeria Fotografii Miasta Rzeszowa, od jakiegoś czasu prowadzona pod nową dyrekcją, ugruntowała już sobie poważną pozycję w obszarze tego właśnie medium. To daje przekonanie, że po planowanym wkrótce generalnym remoncie stanie się jednym z najbardziej profesjonalnie prowadzonym ośrodkiem fotografii w Polsce. Takie wystawy o charakterze multimedialnym, jak ta Andrija Bojarowa, dają w pełni gwarancję perspektywicznej, wszechstronnej i atrakcyjnej działalności na przyszłość.
Marek Grygiel

Zobacz też:
- Galeria Fotografii Miasta Rzeszowa – ul. 3 Maja 9, Rzeszów
- Film: on a Road to a Midday Ferry (after Kaljo Kiisk) - (с) Andrij Bojarov/Андрій Бояров 2012
- Pierwotna pełnoskalowa wersja Horizon of Events (2017) w kolekcji państwowego muzeum Art-Arsenał w Kijowie
W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:
- Andrij Bojarov - SITE-SPECIFIC (2015)
- Andrij Bojarov & Krzysztof Wojciechowski – - Powidoki / Afterimages (2013)
- Andrij Bojarov i Krzysztof Wojciechowski - As Seen on TV (2014)
- Tadeusz Rolke - Jutro bedzie lepiej - wystawa we Lwowie
- Włodzimierz Puchalski: Powroty do gniazda, wystawa w Lviv Municipal Art Center
Copyright © 1997-2025 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2025 Zeta-Media Inc.