Warszawa, Dom Artysty Plastyka,
ul. Mazowiecka 11 a.
6 grudnia 2011

Wystawa przedaukcyjna. Fot. K. Wojciechowski

9. Aukcja Fotografii Kolekcjonerskiej


Dziewiąta już aukcja, organizowana przez Dom Aukcyjny Rempex i FotografiaKolekcjonerska.pl we współpracy z artinfo.pl, tym razem pod kuratorskim nadzorem Katarzyny Sagatowskiej i Katarzyny Majak, odbyła się po raz pierwszy nie w galerii Rempexu na Senatorskiej, ale w galerii DAP na Mazowieckiej. To nie jedyna zmiana: przede wszystkim do aukcji zakwalifikowano mniej obiektów – 84, podczas gdy w poprzednich aukcjach liczba prac zawsze przekraczała 100. Inny jest też układ katalogu podzielonego na trzy okresy (do 1945, 1946-89, po 1990) w oparciu o czas powstania dzieła, a nie jak poprzednio - lat życia twórców. Zmieniła się też gradacja cen1, choć ciągle wydaje się, że niektóre prace stosunkowo młodych artystów są wyceniane zbyt wysoko w porównaniu do współczesnych klasyków, takich jak Lachowiczowie, Pierściński czy Wardak – jest to jednak tylko subiektywna konstatacja, trudno jest dokonywać analizy sprzedaży na tak małej w końcu próbie.

Katalog 9. AFK
HILLER Karol (1891-1939), Kompozycja heliograficzna (V), przed 1934, heliografika na papierze, 22,8 x 18.8 cm, unikat, vintage print - sprzedana za rekordową cenę 50 tys złotych.

Statystyka aukcji wygląda następująco: spośród 84 obiektów wylicytowano 33 (podczas samej aukcji w DAP, można było też później licytować przez Internet), z tym, że w grupie prac najstarszych (do 1945) sprzedano 9 obiektów na 12 wystawionych (czyli dokładnie 2/3) a w dwóch kolejnych (1946-89 i po 1990) odpowiednio 11 na 33 i 13 na 39 (czyli 1/3 w obu przypadkach). Oczywiście trudno jest tu wyciągać jakieś dalej idące wnioski – prace najstarsze były też najtańsze (oprócz oczywiście pracy Karola Hillera).

Wydarzeniem wieczoru była niewątpliwie sprzedaż heliografiki Karola Hillera za 50 000 złotych, która podczas samej aukcji przeszła niezasłużenie niemal niezauważona – licytacja odbyła się na początku drugiej tury, gdy jeszcze nie wszyscy uczestnicy zdążyli dobrze usadowić się na swoich krzesłach.

Ogólnie aukcję można uznać za udaną, mimo zagrożenia krążącym kryzysem wylicytowano niemal 40 procent obiektów, wprawdzie chyba tylko w przypadku pracy Pawła Pierścińskiego mieliśmy do czynienia ze znacznym wzrostem ceny w porównaniu do ceny wywoławczej (7500 zamiast 4500), to warto zauważyć, że ceny prac współczesnych, nawet mniej znanych autorów, rzadko spadają poniżej 1000 złotych. Być może jest to symptom wzrostu zainteresowania kolekcjonowaniem zdjęć.

Okres przedśwąteczny sprzyja różnego rodzaju aukcjom, ostatni weekend to zakrojona na dużą skalę promocyjną impreza SALON ZIMOWY ( Gdzie jest sztuka) w którą zaangażowało się kilkanaście warszawskich galerii – również i tam zanotowano ożywione zakupy. Jest to zatem stała tendencja stworzenia szerszego zanteresowania kolekcjonowaniem dobrej fotografii.

Krzysztof Wojciechowski



 

Zobacz też:

 

Zdzisław Beksiński, Kompozycja, 1959 r.
Sylwia Kowalczyk, Bez tytułu z cyklu „Nightwatching”, 2011
Michał Grochowiak, Untitled (Ola), 2008/2011
Edward Hartwig, Kompozycja, lata 70. XX w. (przed 1978 r.)
Agata Madejska, kosmos #7 z cyklu „kosmos”, 2006
Paweł Pierściński, Ziemia, 1965/1967
Jacek Poremba, Bez tytułu, 1998/2011
Jakub Karwowski, Untitled z cyklu „Sentimental Fiction”, 2009/2011
Wojtek Wieteska, 8/2 z cyklu „N.Y.C.#02”, 2002/2011



Fot. K. Wojciechowski
Wystawa poprzedzająca aukcję. Fot. K. Wojciechowski
Wystawa poprzedzająca aukcję. Jiři DAVID Roman Polański z cyklu Hidden Image, 1991-1995, brom, papier, 2 fotografie 100 x 70 cm (każda).
Fot. K. Wojciechowski
Fot. K. Wojciechowski

 

W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:

 

 


Spis treści

Copyright © 1997-2017 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2017 Zeta-Media Inc.