Проявлений Час - Czas Ujawniony - Time Revealed"
Gary Bowman Gallery
Wul. 18 Nalyvayka 18 , Lviv
3-29.04.2012
Проявлений час - Jak hartowała się stal
Fotoklub 5 x 5
Lwów, 2 Koliyivshchyny sq.
3-29.04.2012
Czas i ujawnione fotografie
![](i/kwl/Sciana-72.jpg)
Trwa dobra passa wystawiennicza Krzysztofa Wojciechowskiego, którego kolejne w tym roku wystawy odbyły się tym razem we Lwowie. Po jesiennej prezentacji zdjęć z serii „Musica Muta” i „Jazz Jamboree” z lat 60 w Galerii/Klubie 5 x 5 tym razem prezentowany jest cykl „Jak hartowała się stal” (w postaci wielkoformatowych bannerów na zewnątrz) a w środku galerii zestaw nazywany potocznie „Chleby” czyli „Siedem chlebów bez kilku rybek” z 1966 roku (w tym przypadku eksponowana była – ze względu na regułę wyrażoną w nazwie galerii - wersja składająca się z 5 prac, czyli „Pięć chlebów bez dwu ryb).
Ta wystawa wykorzystująca specyfikę miejsca, dająca możliwość konfrontacji dwóch odmiennych stylowo zbiorów prac pozwala dostrzec dosyć wyraźne cechy twórczości Wojciechowskiego. Fascynację bieżącą chwilą w postaci telewizyjnej transmisji zderzoną z propozycją mającą odniesienia filozoficzne, a nawet ewangeliczne, jak ma to miejsce w przypadku serii z chlebami, na które zwraca uwagę w swoim tekście Tomasz Tuszko przy okazji niedawnej wystawy Wojciechowskiego w Łodzi.
„Wciągnięty” niejako do galerii efektownymi wielkoformatowymi pracami widz może być zaskoczony trafiając na zdjęcia niewielkie, zupełnie odmiennego, refleksyjnego charakteru.
![](i/kwl/Trivia-Wielkanoc-2011-720.jpg)
Innego rodzaju wydźwięk ma druga wystawa, która jest pierwszą, szerszą prezentacją dorobku Krzysztofa Wojciechowskiego na Ukrainie, opartą w dużej mierze na pracach wchodzących w retrospektywę sprzed 2 lat, jaka miała miejsce w CSW w Zamku Ujazdowskim i w Galerii ARTon w Warszawie.
Została ona zaprezentowana pod tym samym tytułem „Czas ujawniony” w działającej z rozmachem od kilku lat we Lwowie galerii Gary Bowmana. Galeria ta prowadzona w sposób bardzo przemyślany i konsekwentny przez Annę Sidorenko, kuratorkę i artystkę która ma już poważny dorobek artystyczny (m.in. swoją instalację prezentowała przed kilku laty w CSW w Warszawie), koncentruje się na zjawiskach nowej sztuki, szczególnie w zakresie nowych mediów. Przed rokiem zaprezentowano w tej galerii wystawę ”Polska Szkoła Plakatu”, a kilka miesięcy temu prezentowano tam m.in. bardzo interesującą wystawę prac Andrzeja Bojarowa, który i tym razem, podobnie jak w przypadku poprzednich projektów we Lwowie (Tu byliśmy, Sąsiadka), był inicjatorem i współkuratorem wystawy Wojciechowskiego.
Galeria Gary Bowmana, o niełatwej strukturze aranżacyjnej, została wypełniona pracami z różnych okresów z twórczości Krzysztofa Wojciechowskiego. Jak wiadomo jest on artystą, który pracuje bardzo aktywnie nad swoim archiwum, głównie negatywowym. Tak więc obok prac oryginalnych z epoki tzw. vintages prints ( 4 zdjęcia z cyklu „Iwona” z 1973 roku), na ścianach galerii umieszczono fotografie z lat 70, np. cykl. Zlewy, Krutyń, które mają podwójne datowanie: tj. data wykonania zdjęcia (powstania negatywu) np. „Pole Mokotowskie” 1972/2006. Ta druga data jest data wykonania prezentowanej na wystawie odbitki bromowej. To co ważne by podkreślić: Krzysztof Wojciechowski pracuje w ciemni do dnia dzisiejszego i efektem tej pracy sa oryginalne, przez niego wykonane kopie, co zwracało szczególną uwagę, zwłaszcza młodszego pokolenia miłośników fotografii, którzy przyszli na otwarcie wystawy.
![](i/kwl/Iwona(Sen)-1.jpg)
![](i/kwl/Iwona(Sen)-2.jpg)
![](i/kwl/Iwona(Sen)-3.jpg)
![](i/kwl/Iwona(Sen)-4.jpg)
Ważnym elementem rozszerzającym znacznie spectrum wiedzy o twórczości Krzysztofa Wojciechowskiego były prace wielkoformatowe: „Znikająca/Pojawiająca się mokra stopa (Hommage dla Zygmunta Rytki)”, lata 90.XX w / 2012 i „30 srebrników Judasza” 1996/2012. Artysta w obu wypadkach zamiast twardego podłoża, zastosował lniane płótno (w przypadku “Stopy” jest to nowa wersja wykonana specjalnie na lwowską wystawę). Mimo, że w nieco zmniejszonych w porównaniu do pierwotnych realizacji formatach, prace te bardzo dobrze wkomponowały się w ekspozycję, dając możliwość pokazania owego metafizycznego śladu w tak realistycznie prezentującej się twórczości Krzysztofa Wojciechowskiego.
O te wątki jego prac, oraz o inne aspekty jego dzieła pytali uczestnicy prezentacji i dyskusji jaka się odbyła po wernisażu w klubie brytyjskim mieszczącym się nad galerią Gary Bowmana. (http://britishclub.org/about/)
Wystawa Krzysztofa Wojciechowskiego jest jednym z elementów szerszego programu prezentacji polskiej sztuki wizualnej we Lwowie, jaki zamierza zaproponować w tym roku we Lwowie Andrzej Bojarow, który sam będąc bardzo ciekawym artystą, od lat bezinteresownie i z całym oddaniem promuje sztukę polską na Ukrainie (a wcześniej w Estonii). M.in., zapowiadane są wystawy i spotkania autorskie Wojciecha Prażmowskiego, Anny Beaty Bohdziewicz i innych.
Marek Grygiel
Wystawy zrealizowano przy pomocy Konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej we Lwowie i Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Zobacz też:
- Фотограф Кшиштоф Войчеховскі у Львові («Ч/Б.5x5»)
- Польський фотомитець презентував концептуальну фотографію у Львові (032.ua)
- У Львові Войчеховскі презентує виставку концептуального фото (zaxid.net)
![](i/kwl/DSC0006a.jpg)
![](i/kwl/P1210008.jpg)
![](i/kwl/P1210009.jpg)
![](i/kwl/P1210010.jpg)
![](i/kwl/P1210012.jpg)
![](i/kwl/P1210014.jpg)
![](i/kwl/P1210023.jpg)
![](i/kwl/P1210026.jpg)
![](i/kwl/P1210027.jpg)
![](i/kwl/P1210028.jpg)
![](i/kwl/P1210029.jpg)
![](i/kwl/P1210031.jpg)
"Проявлений Час - Czas Ujawniony - Time Revealed"
3 - 29 квітня 2012 Львів
Творчі методи і філософія фотографування Кшиштофа Войчеховського можуть стати відкриттям для ширшої творчої публіки в Україні: Подібні підходи і мислення практично відсутні в український фотографії та загалом нашому мистецтві останніх десятиліть.
Цей тип діалогу, а деколи і дискусії, з реальністю є прикладом відповідального становища митця. Найпростішими засобами автор переказує зміст власної щирої рефлексії, яка стає рефлексією спільною, інтимного досвіду, який якось неочікувано виявляється досвідом спільним і базовим, фундаментальним.
Здається можливість такого спільного переживання, його "якість", яку пропонують роботи Войчеховського і є тією так необхідною ланкою до розуміння ширшого контексту культури, саме у ставленні до речей простих, щоденних і глобальних одночасно. Андрій Бояров 2012
![](i/kwl/1251751_1257668.jpg)
Кшиштоф П. Войчеховскі (нар. 1947) - видатна постать сучасної польскої фотографії.
Займається фотографією, відео; куратор, автор текстів, активний учасник художнього процесу. Фізик за освітою, фотографує від кінця 60х років - перша виставка у 1969р. Його творчість розвивалася у двох напрямках - метафоричному (серії "Parabolae", "Musica Muta") та парапубліцистичному ("Левантинські оповіді", "Кольори боротьби"). Автор числених персональних і групових виставок у Польщі та світі.
З 1975р. член Спілки Польских Митців-Фотографів. Від початку 90х працював у легендарній Малій Галереї Спілкі Фотографів та Центру Сучасного Мистецтва у Варшаві.
Професійний перекладач літератури з чеської та словацької мов.
"... найвлучніше характеризує розлеглу щонайменше на чотири декади фотографічну творчість Кшиштофа Войчеховського вірність переконанню, що фотографія підлягаючи різним змінам - значень, техніки , концептів, стається що раз більше складовою ширшого поля візуальних мистецтв, залишаючись тим засобом, що надає необмежену можливість спілкування не тільки з глядачем, але також з самим собою." Марек Григель "Проявлені Образи" 2010
"Ці фотографії включають вже не тільки питання про суть фотомедіа, але в простий і відважний спосіб задають основні і найскладниші питання про суть існування, про буття і мінливість." Маріка Кузьміч "Проявлений Час" 2010
"Унікальний симбіоз класичної фотографії (всі знимки виконані під збільшувачем), концептуальної рефлексії,...і вразливості погляду - близької кожному" Юзеф Жук Півковскі 2012
![](i/kwl/P1210016.jpg)
W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:
- Krzysztof Wojciechowski: Imperfecta & trivia (wydanie drugie, rozszerzone), wystawa w Galerii Nowych Mediów w Łodzi
- Krzysztof Wojciechowski - Musica Muta we Lwowie - FOTOKLUB 5x5
- Zygmunt Rytka, Krzysztof Wojciechowski: When I’m Sixty-Four, wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2011)
- Krzysztof Wojciechowski - "Obrazy ujawnione", "Czas ujawniony", wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski i w ART + on, Galerii Sztuki Współczesnej Domu Aukcyjnego Rempex, (2010)
- Znaki zmiany: Fotografia Krzysztofa Wojciechowskiego z lat 80-tych w kalendarzu „Ikony zwycięstwa”
- Krzysztof Wojciechowski: "Musica Muta", wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW w Warszawie, marzec-kwiecień 2005 r.
- Krzysztof Wojciechowski: "Historie lewantyńskie", wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW w Warszawie, wrzesień 2002 r.
- Krzysztof Wojciechowski: "Barwy walki. Pewna kolekcja krawatów", wystawa w Małej Galerii ZPAF-CSW w Warszawie, czerwiec 1999 r.
- Krzysztof Wojciechowski: Parabolae, wystawa w Galerii Fotografii PaCamera w Suwałkach, 1997 r.
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.