Проявлений Час - Czas Ujawniony - Time Revealed"  
Gary Bowman Gallery
Wul. 18 Nalyvayka 18 , Lviv
3-29.04.2012

Проявлений час - Jak hartowała się stal
Fotoklub 5 x 5
Lwów, 2 Koliyivshchyny sq.
3-29.04.2012

 

 

Czas i ujawnione fotografie

Krzysztof Wojciechowski, "Ściana", 1972

Trwa dobra passa wystawiennicza Krzysztofa Wojciechowskiego, którego kolejne w tym roku wystawy odbyły się tym razem we Lwowie. Po jesiennej prezentacji zdjęć z serii „Musica Muta” i „Jazz Jamboree” z lat 60 w Galerii/Klubie 5 x 5 tym razem prezentowany jest cykl „Jak hartowała się stal” (w postaci wielkoformatowych bannerów na zewnątrz) a w środku galerii zestaw nazywany potocznie „Chleby” czyli „Siedem chlebów bez kilku rybek” z 1966 roku (w tym przypadku eksponowana była – ze względu na regułę wyrażoną w nazwie galerii - wersja składająca się z 5 prac, czyli „Pięć chlebów bez dwu ryb).

Ta wystawa wykorzystująca specyfikę miejsca, dająca możliwość konfrontacji dwóch odmiennych stylowo zbiorów prac pozwala dostrzec dosyć wyraźne cechy twórczości Wojciechowskiego. Fascynację bieżącą chwilą w postaci telewizyjnej transmisji zderzoną z propozycją mającą odniesienia filozoficzne, a nawet ewangeliczne, jak ma to miejsce w przypadku serii z chlebami, na które zwraca uwagę w swoim tekście Tomasz Tuszko przy okazji niedawnej wystawy Wojciechowskiego w Łodzi.

„Wciągnięty” niejako do galerii efektownymi wielkoformatowymi pracami widz może być zaskoczony trafiając na zdjęcia niewielkie, zupełnie odmiennego, refleksyjnego charakteru.

Krzysztof Wojciechowski, Trivia-Wielkanoc-2011

Innego rodzaju wydźwięk ma druga wystawa, która jest pierwszą, szerszą prezentacją dorobku Krzysztofa Wojciechowskiego na Ukrainie, opartą w dużej mierze na pracach wchodzących w retrospektywę sprzed 2 lat, jaka miała miejsce w CSW w Zamku Ujazdowskim i w Galerii ARTon w Warszawie.

Została ona zaprezentowana pod tym samym tytułem „Czas ujawniony” w działającej z rozmachem od kilku lat we Lwowie galerii Gary Bowmana. Galeria ta prowadzona w sposób bardzo przemyślany i konsekwentny przez Annę Sidorenko, kuratorkę i artystkę która ma już poważny dorobek artystyczny (m.in. swoją instalację prezentowała przed kilku laty w CSW w Warszawie), koncentruje się na zjawiskach nowej sztuki, szczególnie w zakresie nowych mediów. Przed rokiem zaprezentowano w tej galerii wystawę ”Polska Szkoła Plakatu”, a kilka miesięcy temu prezentowano tam m.in. bardzo interesującą wystawę prac Andrzeja Bojarowa, który i tym razem, podobnie jak w przypadku poprzednich projektów we Lwowie (Tu byliśmy, Sąsiadka), był inicjatorem i współkuratorem wystawy Wojciechowskiego.

Galeria Gary Bowmana, o niełatwej strukturze aranżacyjnej, została wypełniona pracami z różnych okresów z twórczości Krzysztofa Wojciechowskiego. Jak wiadomo jest on artystą, który pracuje bardzo aktywnie nad swoim archiwum, głównie negatywowym. Tak więc obok prac oryginalnych z epoki tzw. vintages prints ( 4 zdjęcia z cyklu „Iwona” z 1973 roku), na ścianach galerii umieszczono fotografie z lat 70, np. cykl. Zlewy, Krutyń, które mają podwójne datowanie: tj. data wykonania zdjęcia (powstania negatywu) np. „Pole Mokotowskie” 1972/2006. Ta druga data jest data wykonania prezentowanej na wystawie odbitki bromowej. To co ważne by podkreślić: Krzysztof Wojciechowski pracuje w ciemni do dnia dzisiejszego i efektem tej pracy sa oryginalne, przez niego wykonane kopie, co zwracało szczególną uwagę, zwłaszcza młodszego pokolenia miłośników fotografii, którzy przyszli na otwarcie wystawy.




Krzysztof Wojciechowski, "Iwona (Sen)"

Ważnym elementem rozszerzającym znacznie spectrum wiedzy o twórczości Krzysztofa Wojciechowskiego były prace wielkoformatowe: „Znikająca/Pojawiająca się mokra stopa (Hommage dla Zygmunta Rytki)”, lata 90.XX w / 2012 i „30 srebrników Judasza” 1996/2012. Artysta w obu wypadkach zamiast twardego podłoża, zastosował lniane płótno (w przypadku “Stopy” jest to nowa wersja wykonana specjalnie na lwowską wystawę). Mimo, że w nieco zmniejszonych w porównaniu do pierwotnych realizacji formatach, prace te bardzo dobrze wkomponowały się w ekspozycję, dając możliwość pokazania owego metafizycznego śladu w tak realistycznie prezentującej się twórczości Krzysztofa Wojciechowskiego.

O te wątki jego prac, oraz o inne aspekty jego dzieła pytali uczestnicy prezentacji i dyskusji jaka się odbyła po wernisażu w klubie brytyjskim mieszczącym się nad galerią Gary Bowmana. (http://britishclub.org/about/)

Wystawa Krzysztofa Wojciechowskiego jest jednym z elementów szerszego programu prezentacji polskiej sztuki wizualnej we Lwowie, jaki zamierza zaproponować w tym roku we Lwowie Andrzej Bojarow, który sam będąc bardzo ciekawym artystą, od lat bezinteresownie i z całym oddaniem promuje sztukę polską na Ukrainie (a wcześniej w Estonii). M.in., zapowiadane są wystawy i spotkania autorskie Wojciecha Prażmowskiego, Anny Beaty Bohdziewicz i innych.

Marek Grygiel

Wystawy zrealizowano przy pomocy Konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej we Lwowie i Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski w Warszawie.

 

Zobacz też:

3 kwietnia 2012 r., Andrzej Bojarow (w środku) otwiera wystawę Krzysztofa Wojciechowskiego (czwarty z lewej) przy udziale konsula RP, p. Jacka Żura (czwarty z prawej) i kuratorki Galerii Anny Sidorenko (pierwsza z prawej).
Wystawa Krzysztofa Wojciechowskiego "Проявлений Час - Czas Ujawniony - Time Revealed"   w Gary Bowman Gallery we Lwowie. Fot. M. Grygiel.

"Проявлений Час - Czas Ujawniony - Time Revealed"  
3 - 29 квітня 2012 Львів

Творчі методи і філософія фотографування Кшиштофа Войчеховського можуть стати відкриттям для ширшої творчої публіки в Україні: Подібні підходи і мислення практично відсутні в український фотографії та загалом нашому мистецтві останніх десятиліть. 

Цей тип діалогу, а деколи і дискусії, з реальністю є прикладом відповідального становища митця. Найпростішими засобами автор переказує зміст власної щирої рефлексії, яка стає рефлексією спільною, інтимного досвіду, який якось неочікувано виявляється досвідом спільним і базовим, фундаментальним.

Здається можливість такого спільного переживання, його "якість", яку пропонують роботи Войчеховського і є тією так необхідною ланкою до розуміння ширшого контексту культури, саме у ставленні до речей простих, щоденних і глобальних одночасно.   Андрій Бояров 2012

 

Krzysztof Wojciechowski. Fot. Myroslav Parchomyk.

Кшиштоф П. Войчеховскі (нар. 1947) - видатна постать сучасної польскої фотографії.
Займається фотографією, відео; куратор, автор текстів, активний учасник художнього процесу. Фізик за освітою, фотографує від кінця 60х років - перша виставка у 1969р. Його творчість розвивалася у двох напрямках - метафоричному (серії "Parabolae", "Musica Muta") та парапубліцистичному ("Левантинські оповіді", "Кольори боротьби").  Автор числених персональних і групових виставок у Польщі та світі.  
З 1975р. член Спілки Польских Митців-Фотографів. Від початку 90х працював у легендарній Малій Галереї Спілкі Фотографів та Центру Сучасного Мистецтва у Варшаві.
Професійний перекладач літератури з чеської та словацької мов.

 

"... найвлучніше  характеризує розлеглу щонайменше на чотири декади фотографічну творчість Кшиштофа Войчеховського вірність переконанню, що фотографія підлягаючи різним змінам  - значень, техніки , концептів, стається що раз більше складовою ширшого поля візуальних мистецтв, залишаючись тим засобом, що надає необмежену можливість спілкування не тільки з глядачем, але також з самим собою."    Марек Григель "Проявлені Образи" 2010  

"Ці фотографії включають вже не тільки питання про суть фотомедіа, але в простий і відважний спосіб задають основні і найскладниші питання про суть існування, про буття і мінливість." Маріка Кузьміч "Проявлений Час" 2010

"Унікальний симбіоз класичної фотографії (всі знимки виконані під збільшувачем), концептуальної рефлексії,...і вразливості погляду - близької кожному" Юзеф Жук Півковскі 2012

"Проявлений час - Jak hartowała się stal" - Fotoklub 5 x 5. Fot. M. Grygiel.

W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:

 


Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.