PARIS PHOTO 2007
Mariusz Hermanowicz
Relację z Paris Photo 2006 rozpoczęłem od tego samego zdjęcia Steichena zatytułowanego "In Memoriam". Ponieważ zdjęcie to nie zostało sprzedane w 2006 roku, galeria 1900- 2000 wystawiła je ponownie w tym roku. Warto może dodać, że zdjęcie to pochodzi z kolekcji Gino Severiniego, włoskiego malarza futurystycznego.
W tym roku postanowiłem moją relację z Paris Photo oprzeć na innych zasadach. Nie będę pokazywał, poza może jakimiś wyjątkami, znanych zdjęć znanych autorów (takich zdjęć jest zawsze dużo), ale skupię się na zdjęciach, które z takich czy innych względów mnie zainteresowały. Będzie to zatem relacja bardzo subiektywna. W dodatku, aby nie wprowadzać żadnych hierarchii, będę mówić o poszczególnych autorach w porządku alfabetycznym. Tytułów prac nie będę tłumaczył, tylko przytaczał je w wersji oryginalnej, jeśli cena pracy była zaznaczona będę ją podawał.
Od czasu do czasu, aby też mieć z tego jakąś przyjemność, będę dodawał moje prywatne zdjęcia, zrobione w czasie wizyty tych targów.
ALMEIDA Helena, Seduzir/to Seduce, 2002. Bardzo znana w swoim kraju fotografka portugalska, urodzona w 1934 roku. Galeria Filomena Soares.
Ponieważ nie wiem, na ile czytelne będą te fotografie na ekranie, to podpowiem, że autor fotografował swoją filiżankę kawy przez, jak sugeruje to tytuł, 6 poranków.
BAILLY-MAITRE-GRAND - jest to prawdziwe nazwisko tego fotografa (Maître Grand można by przetłumaczyć na polski jako "Wielki Mistrz"), a nie pseudonim. Fotograf ten, z wykształcenia fizyk, często robił prace wymagające sporych umiejętności technicznych (np. dagerotypy), tu pokazał prace, które nieodparcie każą mi myśleć o pracach pokazywanych wiele lat temu w Małej Galerii w Warszawie. Inne prace tego intrygującego autora można obejrzeć na jego stronie :
A tle zdjęcie Gabriele BASILICO. Ale już nie pamiętam, czy z Bejrutu, czy z Sarajewa.
BLELL Diane. Postacie to są "prawdziwe" zdjęcia, wmontowane w rysunek w starym stylu. Bardzo mi się takie połączenie starego i nowego podoba. Charles Cowles Gallery.
Zdjęcie to kosztowało tylko 200 euros. Bardzo mi się ono podoba. Trochę żałuję, że go nie kupiłem. Ciekawy jestem jak ta dziewczyna będzie się rozwijać. Nie wszystkie zdjęcia na jej stronie (http://www.sensobook.com/jbouvier/) mi się podobały, ale jest to młoda jeszcze dziewczyna, może jeszcze będą z niej ludzie.
BRANZI Piergiorgio, jeden z najbardziej znanych włoskich fotografów. W tym roku krajem zaproszonym były Włochy, stąd duża obecność włoskich galerii i włoskich fotografów.
BURTYNSKY Edward. Pisałem o nim niedawno w Fototapecie.
To zdjęcie mi się właściwie nie podoba. Fotograf tak przywalony techniką, że już nie widzi otaczającego go świata ? Inne prace tego autora, znajdujące się na jego stronie, też mnie nie zachwyciły :
http://www.danielcanogar.com/page_in/
Zdjęcie z książki wydanej pod tym samym tytułem. Pomysł tego zdjęcia podoba mi się, ale wolałbym trochę szerszy plan.
Jego strona internetowa zawiera bardzo dużo ciekawych zdjęć :
Nie zapamiętałem dotąd jego nazwiska, ale po obejrzeniu tej strony stwierdziłem, że widziałem już jego zdjęcia na poprzednich edycjach Paris Photo i nawet pokazywałem przynajmniej jedno z nich w mojej relacji.
DEMAISON Laurence. Pisałem już o jej pracach w relacji z Paris Photo 2006. Teraz Galeria Esther Woerdehoff pokazała jej nowe prace, które mi się strasznie podobają. Będę musiał jednak postarać się poznać autorkę tych pięknych zdjęć. Jest ona, zdaje się, towarzyszką życia Patricka Bailly-Maître-Grand. Na stronie jej galerii można zobaczyć wiele jej innych prac :
http://www.ewgalerie.com/about/Artists/Demaison_1/Demaison.html
Strona autorska:
www.laurencedemaison.com
DIMITRIJEVIC Braco. Trzy prace z serii "This could be a place of historical interest", 1975. Może to świadczy o moim niedouczeniu, ale nie wydaje mi się, abym kiedyś słyszał o tym artyście. Tymczasem jego prace przypominają mi trochę niektóre moje (i nie tylko) prace robione w końcu lat 70-tych.
This could be a masterpiece. Praca z 1973 r.
Drtikola oczywiście nie trzeba przedstawiać, ale rzadkie są bardzo jego akty męskie. Ten pochodzi z 1927 r.
"Portret z Drtikolem w tle" - to już moje zdjęcie.
Prawdą jest bowiem, że można nacieszyć oko nie tylko pięknymi fotografiami wiszącymi na ścianach.
ESSAYDI Lalla, ur. w 1956 w Maroko, obecnie w Nowym Yorku. Z cyklu "Kobiety w Maroku", seria z 2006 roku.
FLORSCHUETZ Thomas. Inne zdjęcia tego autora znalazłem na stronie jego galerii :
http://www.galeriemarkusrichter.de/eng/intro_eng.htm
Przepiękne zdjęcie tego autora, który miał swoją wystawę retrospektywną w czasie ostatnich Spotkań w Arles.
GOLDIN Nan. Autorki tych zdjęć nie trzeba oczywiście przedstawiać. Ale prace z cyklu "The other side", pochodzą z pierwszego okresu jej twórczości, z lat 1971-74, galeria Yvon Lambert.
GONNORD Pierre. Odkryłem dla siebie jego prace w czasie Paris Photo 2006. Tak mi się one spodobały, że w czasie mojego pobytu w Madrycie, w marcu 2007 r., spotkałem się z nim w jego pracowni. Z tego spotkania powstał krótki tekst opublikowany w książce "Światło i mrok. Eseje o fotografii hiszpańskiej".
Porządkując ostatnio zdjęcia, które zrobiłem na Paris Photo 2006 odkryłem rzecz zupełnie zaskakującą - fotografując pracę Pierre'a, która mi się strasznie podobała, sfotografowałem także samego Pierre'a - stoi on po prawej stronie zdjęcia i patrzy się w moją stronę. Ale wtedy jeszcze nie wiedziałem, że to on...
Ta piękna dziewczyna chyba dziwi się, czemu patrzę na nią, a nie na zdjęcia na ścianach.
Trochę brak mi informacji na temat tych zdjęć. Wygląda na to, że autor fotografował jakieś favele, osiedla biedoty. Ale czasami widać w tych miejscach interwencję architektury "profesjonalnej". Zdjęcia na tej stronie także nie dały mi odpowiedzi na to pytanie :
http://www.maxestrella.com/artistas/dionisio/prensa04.htm
Jest obecnie mnóstwo fotografów, którzy fotografują wielkie miasta, szczególnie modne stało się fotografowanie w kolorze, w dzień lub w nocy, nowoczesnych i dosyć strasznych swoją wielkością miast chińskich. Ale to zdjęcie Haasa pochodzi z 1969 roku ! Piękny to dla mnie przykład nie chodzenia w stadzie.
HEBEISEN Peter, z cyklu "Małpy", gal. Esther Woerdehoff.
Inne piękne portrety zwierząt tego artysty można obejrzeć na stronie :
http://www.ewgalerie.com/about/Artists/Hebeisen.html
HUGO Pieter, ur. 1976, z serii "Gadawan Kura" - The Hyena Men, Nigeria 2007. gal. Michael Stevenson.
Wiele innych, pięknych i dla nas bardzo egzotycznych zdjęć tego autora jest na jego stronie :
Autor ten robi bardzo piękne portrety. Jeździ on w różne regiony świata, zabiera ze sobą sprzęt, instaluje studio i zaprasza wybranych ludzi do pozowania. Wydał sporo książek, odbitki jego prac, które pokazuje na wystawach są zawsze dużego formatu, doskonałe w każdym calu. Niestety, strona jego zdjęć jest dostępna tylko na hasło.
Paris Photo to także okazja do obejrzenia wielu stoisk wydawców książek fotograficznych. W tle (nie jest to żadna gra słów !) wisi zdjęcie Arakiego.
A oglądanie książek wymaga wielkiego skupienia !
JOSEPHSON Kenneth, fotograf urodzony w 1932 roku. Chicago (88-4-226), 1988, 3.850 euros w ramach. Strasznie mi się spodobały te dwa zdjęcia książki wykręconej wokół samej siebie. Co to za autor, którego nazwisko nic mi nie mówiło? Ale kiedy odszukałem na internecie jego dawne, historyczne zdjęcie :
to wiedziałem już z kim mam do czynienia.
KERTESZ André, Martinique. W prawym górnym rogu tej stykówki znajduje się słynne zdjęcie "Martinique, 1 stycznia 1972 roku". Wiele lat temu widziałem odbitkę tego zdjęcia w galerii Agaty Gaillard za 1000 dolarów. Obecnie sama stykówka z filmu, na którym znajduje się to zdjęcie, została wyceniona na 9.000 euros.
KHOROSHILOVA Anastazja, z cyklu "Rosjanie", 2007. Trudno powiedzieć jak naprawdę pisze się jej nazwisko. Choroszyłowa ? Ta młoda fotografka, urodzona w 1978 r. studiowała w Niemczech, może dlatego jej zdjęcia nawiązują dosyć wyraźnie do Augusta Sandera. Jej strona jest jeszcze "under construction" :
KIAROSTAMI Abbas, Bez tytułu, z serii "Wind & Rain", 2007. Jak często jadąc samochodem chce się zrobić jakieś zdjęcie. Ale niełatwo jest zrobić tak piękne zdjęcie jak to.
Ale z bliska widać pixele !
KNORR Karen. Ledoux's Reception, 2004. Galeria Les Filles du Calvaire.
KNORR Karen. Corridor, 2007
Wiele przepięknych zdjęć tej świetnej i pełnej humoru fotografki można zobaczyć na jej stronie :
W tej chwili, aż do 11 maja w paryskim Musée de la Chasse et de la Nature trwa wystawa jej zdjęć. Informacje dla prasy (PDF) można ściągnąć pod następujcym adresem :
http://www.chassenature.org/site_musee/actualite/DP-Knorr.pdf
Koudelka Josef, Ireland, 1978. Nie trzeba przedstawiać autora tego zdjęcia, ale samo zdjęcie jest mniej znane.
Lange Dorothea, The Road West, New Mexico, 1938. Chyba żaden fotograf fotografujący Amerykę nie może nie sfotografować biegnącej po horyzont drogi.
Praca sprzedana, cena nie podana. Po zrobieniu takiego zdjęcia Annie Leibovitz powinna chyba zostać pasowana na królowę fotografów.
MAAR Dora. Man in mahole, London ca. 1935. Galeria 1900-2000. Kobieta ta, pół-Francuzka, pół-Jugosławianka, przez jakiś czas była towarzyszką życią Pabla Picassa. Nigdy się nie podniosła po szoku jakim było dla niej porzucenie jej przez Picassa. A robiła naprawdę dobre zdjęcia.
MAGUIRE Tim, The nature of Things, 2007 - 9. 2.500 euros. Studio Franck Bordas. Zdjęcie to zwróciło moją uwagę, ponieważ w tych poszukiwaniach dostrzegam podobieństwo do prac Zbigniewa Tomaszczuka pokazanych ostatnio na wystawie "Czas zapamiętany" w CSW.
Majoli Alex, Libera me, 2004. Fotograf ten należy do grupy Magnum, zdjęcie to zrobił na Łotwie w czasie pracy nad wystawą "Euro Visions".
MARINIELLO Raffaela. Studio Trisorio. Inne zdjęcia tej artystki można zobaczyć na jej stronie :
http://www.raffaelamariniello.it/
MARLOW Peter, Lost Trees, Clerkenwell, London 2004. Magnum Photos. Całkiem sympatyczna seria wyrzuconych po świętach Bożego Narodzenia choinek.
MICHALS Duane, Grandpa goes to Heaven. Nie wiem czemu, ale prace Michals'a rzadko pojawiają się na Paris Photo. Dlatego postanowiłem tu zamieścić prawie wszystkie, jakie były pokazane w tym roku. Ta seria, o śmierci dziadka, jest bardzo pogodna, przedstawia śmierć nie jako coś strasznego, ale jako naturalną kolej rzeczy - rodzaj pożegnania się, nawet jeśli, o czym ten mały chłopiec może jeszcze nie wie - na zawsze. Co lubię w zdjęciach Michalsa to dopracowanie każdego szczegółu - ten chłopiec na ostatnim zdjęciu jest lekko poruszony, dodaje to ruchu nieruchomej fotografii. Sądzę, że Michals dobrze wiedział na ile ten chłopiec powinien być poruszony, aby też nie za bardzo. Mistrza poznaje się po szczegółach, nie ja to powiedziałem, ale też tak myślę.
MICHALS Duane, Balthus and Setsuko. Jaki przepiękny jest ten portret ! Możnaby się w niego wpatrywać godzinami.
MICHALS Duane, DR. Heinsenberg Magic Mirror of Uncertainty. Niestety, nie był podany rok, w którym Michals zrobił tę piękną serię. Tymi zdjęciami Michals powalił mnie na kolana - zrobił tak piękne zdjęcia tak prostymi środkami. A nie wystarczy do tego nawet bardzo piękna dziewczyna !
MILSTEIN Jeffery, China Airlines Boeing 747-400, 2004, 1.820 euro. Bonni Benrubi Gallery.
Inne zdjęcia z tej serii, oraz inne zdjęcia tego autora można zobaczyć na jego stronie :
http://www.jeffreymilstein.com/
MOORE Henry, Two forms, London, 1932. 3.600 euro. Nie dość, że Henry Moore zrobił wspaniałą rzeźbę, to ją jeszcze wspaniale sfotografował !
Paris Photo to 3 wielkie sale, jeszcze jakieś przejścia, korytarze. Najlepiej sprawdzić na planie, czy się już wszystko widziało.
MULAS Ugo, Marcel Duchamp, Portfolio 1965-1967. 52 000 euro. Wszędzie, gdzie tylko mogę, śledzę portrety robione Marcelowi Duchamp i Man Rayowi. Gdybym był kolekcjonerem i miał za co, to bym pewnie zbierał ich portrety. Nie ukrywam, że ci dwaj artyści fascynują mnie, każdy zresztą z innych powodów.
MULDERS Marc. Autor jest nie tylko fotografem, ale także malarzem :
NABIL Youssef, ur. 1972, gal. Michael Stevenson.
Newman Arnold, Marcel Duchamp, zdjęcie z 1942 roku, vintage, 17.500 euros.
Nickerson Jackie, zdjęcia pochodzą z książki "Faith", wydanej przez Steidl'a, poświęconej życiu w katolickich klasztorach w Irlandii.
NORFOLK Simon. Large Hadron Collider, CERN Laboratory, Szwajcaria, 2007. 4.500 euro. Nakład 10 egzemplarzy. W chwili gdy fotografowałem to zdjęcie wszystkie były już sprzedane.
Large Hadron Collider No 3 and 4, 2006
OLAF Erwin, W głębi "Irene Portrait", 2007,
OLAF Erwin. Flatland Gallery.
Więcej zdjęć tego autora można obejrzeć na jego stronie :
Nie tylko zdjęcia przyjechały na Paris Photo z całego świata. Także widzowie.
PELLEGRIN Paolo, Pope John 2. St. Peter's, Vatican City, Rome 2005. 1/3. Wszystkie trzy odbitki zostały już zakupione.
PRADA Concha, 2007, galeria Oliva Arauna. Podobało mi się to zdjęcie, przypominało mi trochę prace jakie Stefan Wojnecki pokazał na wystawie "Czas zatrzymany" w CSW. Ale inne prace tego autora już mi się tak nie podobały ;
RAY Man. Dwa zdjęcia z wystawy surrealistów u Charles'a Rattona.
Man Ray. Marcel Duchamp and nude 1921. To zdjęcie może nie jest tak udane. Ale robił je Man Ray, widać na nim jego przyjaciela Marcel'a Duchamp'a, no i w dodatku jest to akt.
Rizzo Willy. Eric Franck Fine Art. To zdjęcie też może nie jest aż takie dobre. Ale, przyznaję się, mam słabość do aktów. To zdjęcie "Zouzou et Anda" z 1965 r. zostało wycenione na 2.600 euros. Willy Rizzo pracował przez 20 lat dla Paris Match'u, robił zdjęcia m. in. Marilyn Monroe, pracował także jako designer. Wydał wiele książek.
Nie zanotowałem nazwiska autora tych zdjęć. Są one może trochę zbyt dekoracyjne, ale jednak piękne.
Schoeller Martin, Meryl Streep i Henry Kissinger. Inne prace :
Secchiaroli Tazio, Fellini le dompteur, 81/2, Serge Plantureux.
O ile udało mi się zorientować był to fotograf, który pracował przy kręceniu filmów Felliniego, wydał wiele książek na ten temat.
SERRANO Andres. "Snoop Dogg", z serii "America", z 2004 roku.
SERRANO Andres. Bloodscape V, 1989, galeria Baudoin Lebon.
SIDIBE Malick, Mon chapeau et pattes d'éléphant, 1974. Fotograf malijski, od ponad już 10 lat znany na całym świecie.
Silverthorne Jeffrey. Woman who died in her sleep, Morgue work, 1972, nr 22/25, 5.200 euros, sprzedane.
Silverthorne Jeffrey. Jim Backer, la Villa Blanc, Albuquerque, 1971/72. Jedyna odbitka wykonana przez autorana papierze Agfa Portriga. 6.500 euros. Chyba nikt mi nie powie, że autor tego zdjęcia nie był zapatrzony w prace Diany Arbus.
Silverthorne Jeffrey jest reprezentowany przez Galerie Vu. Na stronie tej agencji można zobaczyć jego zdjęcia :
http://www.agencevu.com/news/DIRFORLEAVING/index.html
STRAUSS Zoe, Monique Showing Black Eye, 2001-2006. Silverstein Photography.
Inne zdjęcia tej autorki :
Stromholm Christer, Man Ray, rue Campagne Premiere, Paris, początek lat 50-tych. 4.000 euros. Gdy udało mi się w 1982 r. wyrwać z Polski, mieszkałem jakiś czas na rue Campagne Premiere. Nie wiedziałem jeszcze wtedy, że przedtem na tej samej ulicy mieli kiedyś swoje pracownie Atget i Man Ray. Z drugiej strony w Paryżu takich ulic, przy których mieszkali różni sławni ludzie jest zapewne dużo.
TOLLENS Cornelie. Nie wiem, czy to zdjęcie mi się podoba. Podobało mi się, że było bardzo małe i przywieszone bardzo nisko nad podłogą. Flatland Gallery.
Następne zdjęcia tej autorki naprowadziły mnie na myśl, że skopiowała ona ich pomysł z Arakiego, który zrobił to przepiękne zdjęcie :
Zdjęcie Arakiego jest oczywiście o niebo lepsze. Czyste, jest tylko to co najważniejsze. Przepięknie graficznie, przepiękna twarz kobiety. Jak to się dzieje, że na ogół oryginał jest lepszy niż kopie ?
Po obejrzeniu strony tej autorki, Cornelie Tollens, stwierdziłem, że jest to raczej fotografia komercjalna, ale zabawna czasami :
http://www.cornelietollens.com/
Zdjęcia anonimowego autora. "Equipage du Transsibérien" 1903, gal. Serge Plantureux.
Tübke Albrecht, Twins 03 i 06, 2004, po 2.600 dolarów.
Dogenhaus Gallery. Inne zdjęcia tego autora, specjalizującego się w fotografii, którą można by nazwać socjologiczną, tworzoną pod wpływem niezrównanego Augusta Sandera można zobaczyć na tej stronie :
VITALI Massimo, Bonni Benrubi Gallery. Zdjęcie jest oczywiście dobre. Ale nie jestem w stanie powiedzieć, na ile tego typu zdjęcie jest oryginalne. Od kilku już lat pojawia się cała masa pięknych niewątpliwie zdjęć pejzażu, na ogół jeszcze w formatach ze 2 na 3 metry. Czy ci wszyscy autorzy doszli do tego samego niezależnie od siebie ?
WITKINS Joel Peter, zdjęcia Witkinsa pokazane zostały w specjalnej scenografii.
Wolf Silvio "Icona di luce", 1993. Fotografia Italiana Arte Contemporanea.
Zdjęcie to zainteresowało mnie dlatego, że od pewnego czasu fotografuję obrazy w ten sposób, aby odbicie światła utrudniało nam dokładne odczytanie obrazu. Ale nie pozwalam, aby odbicie zupełnie zacierało nam obraz, jak robił to Silvio Wolf już w 1993 roku. Na jego stronie można zobaczyć, że interesują go przede wszystkim gry ze światłem :
YILUO Bai, Shaking, chiński artysta żyjący w Beijing (jak Chińczycy nazywają obecnie Pekin). Marella Gallery Milan - Beijing. Po przyjrzeniu się z bliska widać, że to wielkie "zdjęcie" serca jest zrobione z małych portretów ludzi. Ale czy Bai Yiluo wie, że np. Janusz Bąkowski tego typu działania robił już wiele lat temu ?
Rozmowa między galerzystą a kolekcjonerem. W tle słynne zdjęcie jak wierny całuje w rękę papieża (niestety, nie pamiętam którego).
Jeśli się już kupiło jakieś zdjęcie to najlepiej od razu zabrać je ze sobą do domu.
ZE WZGLĘDU na strajki kolei (narodowy francuski sport!) na Paris Photo 2007 było o 20% mniej widzów niż w 2006 roku - 32 tys. wobec 42 tys. w roku poprzednim.
Według organizatorów sprzedaż zdjęć była wyższa w przypadku niektórych galerii, niższa dla innych, ale na podstawie 78 odpowiedzi galerie sprzedały średnio po 21 prac (20 w 2006 r.) za średnią sumę 96 tys. euro (89 tys. w 2006).
Organizatorzy nie podali jakie było najdroższe sprzedane zdjęcie. Wiadomo jednak, ze vintage zdjęcia Edwarda Westona "Dune" (ale chyba jest to błąd w ich tekście i chyba chodziło o tytuł "Nude") zmienił właściciela za 272 tys. dolarów. Pisałem, że nie będę pokazywał zdjęć wielkich mistrzów dawnej fotografii, ale fotografowałem je dla siebie. Sfotografowałem dwa vintage Westona. Czy to jeden z nich osiągnął tę zawrotną cenę ?
To zdjęcie pochodzi z 1933 roku. Odbitka została wykonana w tym samym roku. Jest numerowana jako 1/50.
To zdjęcie z kolei wykonane zostało w 1936 roku. Ale jego cena wynosiła "tylko" 21 tys. euro. Więc chodzić może raczej o poprzednie zdjęcie.
Dla tzw. "polskiego rynku kolekcjonerskiego fotografii" Paris Photo to chyba jakaś niedościgła stratosfera. Ale pokazuje to też różnice poziomów gospodarki i zamożności ludzi.
Mariusz Hermanowicz
Zobacz też:
Wybór korespondencji Mariusza Hermanowicza w FOTOTAPECIE:
- Wystawy w Paryżu (sierpień 1997)
- Paryż przed "Miesiącem fotografii" (1998)
- Najdłuższy miesiąc w Paryżu - korespondencja z Mois de la photo a Paris (1998)
- Wiosenne wystawy fotograficzne w Paryżu omawia M. Hermanowicz (1999)
- Spotkania w Arles - korespondencja Mariusza Hermanowicza (2000)
- Korespondencja z Miesiąca Fotografii w Paryżu (cz.1) "W oczekiwaniu na..." (2000)
- Korespondencja z Miesiąca Fotografii w Paryżu (cz.2) "Już się zaczęło..." (2000)
- Cz. III koresp. z Miesiąca Fotografii w Paryżu: "I'm completely exhausted" (2001)
- Zdjęcia są pamięcią - Nan Goldin w Centre Pompidou (2002)
- Wystawy w Paryżu i Orléanie - korespondencja z Francji (2002)
- Paryż, jesień 2003 roku - sprawozdanie z wystaw fotograficznych
- Paris Photo 2003
- Miesiąc Fotografii. Paris Photo 2004 - sprawozdanie z Paryża
- Euro wizje. Nowi Europejczycy w obiektywie fotografów Magnum - wystawa w Centre Pompidou w Paryżu (2005)
- Paris Photo 2006
- Roman Vishniac: "Vanished World. Photographies", wystawa w Musée d'Art et Histoire du Judaïsme w Paryżu (2007)
- Atget dla początkujących i zaawansowanych - wystawa "Eugène Atget. Une rétrospective" (2007)
- Edward Burtynsky – "Manufactured Landscapes", wystawa w Paryżu (2007)
- Niedziela w Paryżu (9 grudnia 2007 r.) - kolejna runda po wystawach
Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.